عوامل متعددی به‌عنوان آلاینده‌های هوای پایتخت شناخته می‌شوند. البته در طول یک‌سال گذشته نیز اقداماتی برای کاهش آلاینده‌ها در تهران انجام شده است که از جمله می‌توان به توزیع بنزین پاک اشاره کرد.

 اين در حالي است كه رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران مي‌گويد، بنزيني كه هم‌اكنون در جايگاه‌هاي سوخت توزيع مي‌شود اگرچه آلايندگي كمتري دارد و باعث شده آلودگي هوا تا حدودي كاهش يابد اما همچنان آلوده است.

رحمت‌الله حافظي اعلام مي‌كند كه اين نتيجه را گزارش جمعي از اساتيد دانشگاه صنعتي شريف نشان مي‌دهد و با توجه به تركيب بنزين يورو 4با بنزين توليد داخل، آلايندگي كمتر شده است. البته به‌نظر وي موضوع آلودگي هوا فقط در بنزين خلاصه نمي‌شود و مشكل به ميزان بسيار بالاي گوگرد در گازوئيل هم بر مي‌گردد كه بسيار خطرناك و سرطان‌زاست. اين عضو شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه با توجه به تأثير بنزين در بروز انواع سرطان، مي‌توان فهميد كه چرا سن سرطان در ايران نسبت به ساير كشورها 10سال پايين‌تر است و چرا ما رتبه اول سرطان در دنيا را داريم، عنوان مي‌كند: آلودگي هواي تهران به عوامل مختلفي ازجمله عدم‌خروج خودروهاي فرسوده، سوخت غيراستاندارد و افزايش سن معاينه فني خودروها بستگي دارد كه اين عوامل زنجيروار به هم متصل هستند.

3موردي را كه حافظي، رئيس كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران به آن اشاره مي‌كند، از سال 89به بعد بارها به آن پرداخته شد اما هيچگاه به‌طور اساسي حل نشد چراكه از آن سال به بعد در ماه‌هاي سرد سال آلودگي هوا علاوه بر كلانشهرها و شهرهاي صنعتي، گريبان شهرهاي كوچك را هم گرفت. به‌عبارتي همچنان مسئله معافيت 5ساله خودروهاي‌نو از معاينه فني حل نشده است و مردم هم نمي‌توانند با وام 5ميليون توماني دولت نسبت به تعويض خودروي فرسوده خود اقدام كنند.

حال حافظي اعتقاد بر اين دارد كه بايد با مداخله قوه قضاييه و نيروي انتظامي، مشكل سن معاينه فني خودروها در قالب يك‌طرح دوفوريتي در مجلس حل شود. وي با اشاره به اينكه افزايش سن معاينه فني در واقع پاك‌كردن صورت مسئله است، چرا كه با توجه به تأثير آن در تشديد آلودگي هوا، نوعي قتل غيرعمد محسوب مي‌شود، اظهار كرد: اين موضوع نيازمند مداخله قوه قضاييه و نيروي انتظامي است، چون با وجود برگزاري جلسات متعدد با كميسيون بهداشت و درمان و نيز فراكسيون محيط‌زيست مجلس، هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و دليل اين تعلل مشخص نيست، درصورتي كه مشكل مذكور بايد در قالب يك طرح دوفوريتي در مجلس حل شود. البته حافظي از يك اقدام شوراي شهر هم در سال‌جاري براي كاهش آلودگي هواي تهران خبر مي‌دهد. وي با بيان اينكه افزايش مصرف گازوئيل و مازوت در نيروگاه‌ها افزايش يافته، اعلام مي‌كند: ما در شوراي شهر فهرستي از صنايع آلاينده را تهيه كرده‌ايم و امسال حتماً سال خروج كارخانه‌هاي آلاينده از تهران است.

امسال تمامي صنايع آلاينده از تهران خارج مي‌شوند

مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران گفت: امسال تمامي صنايع آلاينده همچون آبكاري‌ها و اوراق‌كننده‌ها به‌طور كامل از تهران خارج مي‌شوند. اين در حالي است كه تاكنون 80درصد صنايع آلاينده از شهر خارج شده‌اند. رضا قديمي با بيان اينكه در سال69 براي خروج صنايع آلاينده شهر تهران اعلام شد و طبق آمارها تاكنون 80درصد اين صنايع آلاينده از شهر تهران خارج شده‌اند، اظهار كرد: برخي از اين صنايع همچون آبكاري‌ها و اوراق‌كننده‌ها در سال93 به‌طور كامل از سطح شهر جمع‌آوري و خارج مي‌شوند. وي درخصوص مشاغل مزاحم در شهر تهران ادامه داد: 90درصد اعتراضات درباره مشاغل مزاحم مربوط به خدمات خودرويي است. نمايشگاه‌هاي اتومبيل، خدمات خودرو، تعميرگاه‌ها، صافكاري‌ها، باتري‌سازها و تمامي صنوفي كه درخصوص خدمات خودرو و اتومبيل فعاليت مي‌كنند، در سال93 ساماندهي مي‌شوند. مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران درباره صنايع آلاينده اشاره كرد: اين مشاغل در سال‌هاي گذشته از سطح شهر جمع‌آوري شدند، به‌طوري كه آخرين آنها شيميايي‌فروشان بودند كه سال گذشته به‌طور كامل منتقل شدند. قديمي با اشاره به اينكه در حال حاضر تنها ساماندهي اوراقچي‌ها و آبكارها در دستور كار قرار گرفته است، خاطرنشان كرد: همچون گذشته بحث آلاينده‌هايي مثل صابون‌سازي‌‌ها را نداريم زيرا اين صنف مشكل آلايندگي داشت اما مزاحمت‌هايي چون سر و صدا و مشكلات ترافيكي ندارند.

کد خبر 263990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha