گروه شهری: تهران در مهر‌ماه سال‌جاری نیز تا امروز نتوانسته هوای پاک را تجربه کند.

از سال 1389که مهرماه یک روز هوای پاک برای پایتخت‌نشینان داشت، تجربه داشتن هوای پاک به رؤیایی دور از دسترس تبدیل شده است. آسمان پایتخت در مهرماه 92حتی یک روز پاک به‌خود ندیده است. پایتخت‌نشینان از ابتدای فصل پاییز تا روز 23مهرماه، 19روز هوای ناسالم استنشاق کردند که این آمار حاکی از آن است که پاییزی مملو از روزهای آلوده در پیش‌رو خواهیم داشت. اما نکته دیگر اینکه شمار روزهای ناسالم مهرماه رو به افزایش است. از آغاز فصل پاییز در سال‌جاری تا کنون نسبت به زمان مشابه در سال 91، تهرانی‌ها 8روز کمتر شانس استنشاق هوای سالم را داشتند، به‌طوری‌که آمارها نشان می‌دهند،

شاخص‌های کنترل آلودگی هوا تنها 4روز در مرز سلامت به سر برده‌اند. از طرفی مقایسه آمار روزهای ناسالم مهرماه سال‌جاری در بازه زمانی 23روزه با سال‌های 90و 91نشان می‌دهد تهرانی‌ها 23روز از مهر سال گذشته را نیز با 11روز ناسالم و 12روز سالم پشت سر گذاشتند. از سویی دیگر در مهرماه سال 90نیز آسمان پایتخت یک روز پاک نداشته و به‌مدت 19روز، شاخص حجم آلودگی‌ها وضعیت ناسالم را گزارش کردند.

بدین‌ترتیب با توجه به شمار روزهای ناسالم مهرماه سال‌جاری و مقایسه این آمار با سال‌های گذشته، به‌نظر می‌رسد هوای پایتخت پاییز ناسالمی در پیش رو خواهد داشت و پایتخت‌نشینان شانس کمی برای استنشاق هوای پاک دارند. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: احتمال بروز بحران آلودگی هوا غیرقابل پیش‌بینی است اما هرساله با نزدیک شدن به ماه‌های آبان و آذر احتمال بروز پدیده‌هایی همچون اینورژن( وارونگی دما ) و پایداری هوا قوت می‌گیرد که گاه منجر به تعطیلی دستگاه‌های مختلف و بخش آموزشی می‌شود و به این مهم باید توجه شود که در بحث آلودگی هوا پارامتر هواشناسی قابل پیش‌بینی نیست. وی ادامه داد: اگر جو هوای کشور رو به پایداری بگذارد، وضعیت آلودگی هوا به مرحله هشدار و بحران می‌رسد این درحالی است که با وزش کوچک‌ترین بادی از شدت آلودگی‌ها کاسته شده و خطرات تنفسی کمتری متوجه شهروندان خواهد بود.

کد خبر 235598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز