گروه شهری: یک هفته تا آغاز سال تحصیلی ۹۳-۹۲ دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باقی مانده است.

هر سال با شروع سال تحصیلی و افزایش چند میلیون سفر شهری به سفرهای روزمره در تهران، معضل آلودگی هوا جانی تازه می‌گیرد و مشکلات بسیاری را برای شهروندان به همراه می‌آورد.کلانشهرهای کشور نیز با آغاز فصل پاییز و نزدیک شدن شرایط جوی به وارونگی هوا، همواره در معرض آلودگی‌های هوا به صورت جدی و زیانبار قرار می‌گیرند.براساس آمار منتشره از سوی مرکز کنترل کیفیت هوا، پایتخت در مهر 10سال اخیر 5روز هوای پاک، 186روز هوای سالم و 109روز هوای ناسالم داشته است. این آمار نشان می‌دهد شهروندان تهرانی 36درصد از روزهای مهر‌ماه 10سال اخیر را در هوایی ناسالم تنفس کرده‌اند.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه همزمان با آغاز مهرماه و با افزایش حجم ترددها در شهر آلاینده‌های بیشتری وارد هوای پایتخت خواهد شد گفت: در مهرماه سال گذشته شهروندان تهرانی 13روز هوای ناسالم تنفس کردند و در این‌ماه هیچ روزی هوای شهر پاک نبوده است. رشیدی درخصوص وضعیت آلودگی هوا در مهرماه طی سال‌های گذشته گفت: در مهرماه سال گذشته تهران 13روز هوای ناسالم و 17روز هوای سالم داشته و در مهر سال90 نیز پایتخت نشینان 22روز هوای ناسالم و 8 روز هوای سالم تنفس کرده‌اند.

از سال 82 تا سال91 مجموعا در مهرماه، شهروندان تهرانی 109روز هوای ناسالم تنفس کرده‌اند و در این مدت 186روز هوا سالم و تنها 5روز هوای شهر پاک بوده است. کیفیت هوا در یک منطقه متاثر از میزان تولید یا انتشار آلودگی توسط خودروها و واحدهای صنعتی و تجاری، منازل و همچنین وضعیت هواشناسی است؛ با وجود این در شرایط یکسان هواشناسی با افزایش تولید یا انتشار آلاینده‌ها، آلودگی هوا افزایش می‌یابد.

وی با تأکید برآنکه تمرکز روی کاهش میزان تولید آلاینده‌ها مهم‌ترین عامل در کاهش آلودگی هواست گفت: استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد که تحقق این مهم نیازمند همکاری و مشارکت شهروندان است. براساس این گزارش طی 10سال اخیر وضعیت آلودگی هوای تهران در مهرماه به این شرح است:

جدول

کد خبر 231005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز