همشهری آنلاین: وزیر نفت با موافقت پیشنهاد شرکت ملی نفت، حکم انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران را ملغی کرد.

مهر نوشت: حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز روز دوشنبه با صدور حکمی خطاب به مدیریت امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران، اعلام کرده بود: بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و ازوم احصا و ادغام وظایف و اختیارات شرکت ملی صادرات گاز ایران در مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز، رمضانی به عنوان مدیر جدید این بخش منصوب می‌شود.

صدور این حکم انتصاب با انتقاد شرکت ملی نفت ایران روبرو شد و در نهایت در نشست مشترک بیژن زنگنه وزیر نفت و رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت، رایزنی هایی درباره انحلال شرکت ملی صادرات گاز به عنوان یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت انجام شد.

در پایان نشست، بیژن زنگنه وزیر نفت با صدور دستوراتی، روند انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران را متوقف کرد.

در این بین شرکت ملی صادرات گاز ایران امروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد: مطابق با اساسنامه شرکت ملی صادرات گاز براساس نظر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تایید وزیر نفت کماکان به فعالیت‌های خود ادامه می دهد.

از این رو، تا اطلاع ثانوی شرکت ملی صادرات گاز ایران مسئول بازاریابی و فروش گاز طبیعی و ال.ان.جی و سایر فرآورده ها و مشتقات گازی خواهد بود ضمن آنکه این مجموعه مسئول بازاریابی، خرید، فروش، انتقال، ترانزیت و سوآپ گاز در داخل وخارج از کشور است.

شرکت ملی صادرات گاز ایران در ادامه این بیانیه تاکید کرده است: این شرکت مسئول سرمایه گذاری در احداث تاسیسات مربوط به تولید گاز طبیعی مایع ال.ان.جی درایران برای صدور گاز طبیعی مایع و محصولات جانبی است.

همچنین سرمایه‌گذاری در احداث تاسیسات مربوط به فرآیند تبدیل گاز به مایعات هیدروکربوری از قبیل DM و GTL جهت صدور محصولات تولیدی، انجام بررسی‌ها و مطالعات فنی، اقتصادی طرحهای مرتبط با صادرات گاز طبیعی، گاز طبیعی مایع، سایر فرآورده‌ها و مشتقات گازی بر عهده شرکت ملی صادرات گاز ایران است.

تاریخچه انحلال شرکت صادرات گاز

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز گذشته با صدور حکمی پس از انحلال شرکت ملی صادرات گاز ایران و برکناری حسین بیدارمغز مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز، عزیز الله رمضانی مدیرعامل اسبق شرکت ملی گاز ایران را به عنوان مدیر جدید امور بین‌الملل شرکت ملی گاز منصوب کرده است.

در حکم معاون وزیر نفت خطاب به مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز آمده است:"بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و لزوم احصا و ادغام وظایف و اختیارات شرکت ملی صادرات گاز ایران در مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران، رمضانی به عنوان مدیر جدید این بخش منصوب می شود.

از سوی دیگر نظارت مستمر بر قراردادهای صادرات، واردات، سوآپ و ترانزیت گاز طبیعی، پیگیری تفاهم نامه‌های بین‌المللی و توسعه تجارت گاز ایران از مهمترین ماموریت‌های مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی گاز ایران تعیین شده است.

در دوران وزارت مسعود میرکاظمی در صنعت نفت برای نخستین بار دستور انحلال شرکت ملی صادرات گاز صادر شد اما با تغییر وزیر نفت، اجرای این حکم مسکوت باقی ماند. در نهایت تیرماه سال 1391 هیات مدیره شرکت ملی نفت طی مصوبه‌ای تصمیم گرفت، شرکت ملی صادرات گاز را منحل و به جای آن مدیریت بین‌الملل شرکت ملی گاز را تاسیس کند، اما این مصوبه با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شد که مهمترین دلیل آن ضربه به صادرات گاز کشور عنوان شده بود.

در ادامه شهریور ماه سال گذشته مصوبه‌ انحلال شرکت ملی صادرات گاز با دستور رستم قاسمی و طی نامه‌ای به هیات مدیره شرکت ملی نفت لغو شد. بر همین اساس رستم قاسمی ـ وزیر نفت ـ تیمی را موظف به بررسی تبعات انجام این مصوبه در زمینه‌ صادرات گاز کرد.

خبرها سال گذشته حاکی از آن بود که بررسی‌های این تیم کارشناسی وزیر نفت را متقاعد کرده که اجرای این مصوبه هیات مدیره شرکت ملی نفت مطلوب نیست و در نهایت قاسمی طی نامه‌ای رای به لغو این مصوبه داده است.

مطابق با گزارش رسمی برتیش پترولیوم ایران با 34 تریلیون مترمکعب و با پیشی گرفتن از روسیه به بزرگترین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان تا پایان سال 2012 میلادی تبدیل شده است.

در شرایط فعلی ایران قراردادهایی به منظور صادرات گاز به ترکیه، عراق و پاکستان امضا کرده است و قراردادهایی به منظور سوآپ و واردات گاز با جمهوری نخجوان، آذربایجان و ترکمنستان در دست اجرا دارد.

کد خبر 235155
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز