سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشگاه صنعت نفت مصر گاز در ایران را بیش از مصرف آن در کل اروپا اعلام کرد و گفت: عدم استفاده از فناوریهای نوین موجب شده است که اگر به روند فعلی ادامه دهیم ایران تا سال ۱۴۰۴ روزانه ۲.۵ میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند.

گاز

 

به گزارش مهر، دکتر حمیدرضا کاتوزیان در سمینار بررسی به کارگیری تکنولوژی‌های نوین در تجهیزات فرآیندهای عملیاتی پالایشگاه‌ها و تاسیسات تقویت فشار با اشاره به وضعیت کشور به لحاظ مصرف افزود: ایران به لحاظ مصرف انرژی جزو کشورهای پرمصرف است و شدت انرژی در کشور ما موجب شده است تا ایران در رده‌های بالای مصرف انرژی و همچنین در رده های پایین به لحاظ کیفیت مصرف انرژی نیز قرار گیرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه مصرف گاز در کشور به اندازه کل مصرف صنعت نفت در اروپا است، اظهار داشت: با مطالعاتی که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن نفت انجام دادیم مشخص شد که اگر ایران با این نرخ به جلو برود تا سال 1404 ما روزانه 2.5 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می کنیم.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها علیه کشور یادآور شد: این امر موجب رکود بخش صنعت و در نتیجه کاهش مصرف انرژی شده است ولی اگر این تحریم‌ها نبود میزان مصرف انرژی در کشور بسیار زیاد بود.

کاتوزیان با اشاره به تصویب قانونی در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: قانون بهینه سازی مصرف انرژی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که مشتمل بر بند "واو" موادی بود که در صورت اجرایی شدن آن تحولات زیادی در کاهش مصرف انرژی و همچنین صرفه جویی در انرژی می‌شد.

وی با اشاره به برخی مواد این قانون یادآور شد: بر اساس این قانون مکلف کردیم که واحدهای مدیریت انرژی در کلیه صنایع کشور ایجاد شود. همچنین استانداردهایی برای ساخت تجهیزات صنعتی و خانگی تعیین کردم و همچنین به فرهنگسازی و آموزش نیز توجه شد.

کاتوزیان ادامه داد: علیرغم ابلاغ آن از سوی مجلس شورای اسلامی ولی آیین نامه‌های مربوط به آن از سوی دولت تدوین نشد و امیدواریم که دولت یازدهم آیین نامه‌های مربوط به این قانون را تدوین و ابلاغ کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت واقعی نبودن قیمت حامل‌های انرژی را از دیگر عوامل عدم مصرف بهینه انرژی در کشور ذکر کرد و ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل تغییرات ایجاد شده در نرخ ارز ما به شرایط گذشته برگشتیم و موفق به بهینه سازی مصرف انرژی نشدیم.

وی عدم بهره برداری از فناوری‌های جدید در مصرف انرژی را از دیگر عوامل عدم مصرف بهینه انرژی در کشور نام برد و خاطرنشان کرد: استفاده از ماکرو سی اچ پی، بازیافت انرژی حرارتی در بخش‌های صنعت نفت و گاز و همچنین توربین ها از جمله فناوری‌هایی هستند که ما را به مصرف بهینه انرژی رهنمون می‌کند که در این حوزه نیاز به مطالعات بیشتری داریم.

کاتوزیان فناوری‌های مربوط به بازیافت حرارت را یکی از فناوری‌های در دسترس دانست و یادآور شد: استفاده از این فناوری می‌تواند ما را در بهبود مصرف انرژی یاری کند که در حال حاضر در این زمینه وضعیت خوبی داریم و همچنین در زمینه استفاده از سیکل ترکیبی نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه یادآور شد: اگر فعالیت های مشترکی از سوی پژوهشگاه صنعت نفت با پژوهشگاه نیرو صورت گیرد می‌توانیم اقدامات مهمی در این زمینه اجرایی کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این سمینار زمینه‌هایی برای صدور و فروش انرژی به کشورهای همسایه ایجاد شود.

کد خبر 242858
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز