شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه اقتصادی- رضا کربلایی: مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی نسبت به هدررفت بالای انرژی در بخش ساختمان ایران هشدار دادند.

عباس آخوندی با تأیید مصرف 40درصد انرژی کل کشور در بخش‌های تجاری و خانگی می‌گوید: این مقدار مصرف انرژی ناشی از طراحی نامناسب ساختمان‌ها و شهرهای ایران است. این در حالی است که قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی وظایف مشخصی را برای وزارت راه و شهرسازی تعیین‌ کرده که تاکنون این تکالیف اجرایی نشده است.

با غلامرضا هوایی، مدیرکل مقررات ملی ساختمان وزارت راه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • 3سال از ابلاغ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گذشته و خبری از آیین‌نامه‌های مربوطه نیست. چرا؟

واقعیت این است که الزامات و مقررات ملی درخصوص مصرف انرژی در ساختمان در مبحث19 مقررات ملی ساختمان احصا شده و هم‌اکنون در حال اجراست و آنچه در قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بر آن تأکید شده یک خلط مبحث است، چرا که مبحث‌19 مقررات ملی ساختمان ناظر بر اجرایی شدن اهدافی است که قانونگذار درخصوص وظایف وزارت راه و شهرسازی برای تعیین آیین‌نامه‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها بر آن تأکید دارد. در مبحث 19تمامی وظایف پیمانکاران، ناظران، مالکان و بهره‌برداران ساختمان در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌طور روشن مشخص شده است و به‌نظر می‌رسد نیازی به آیین‌نامه جدیدی نداریم.

  • اما قرار بوده که روند مصرف انرژی در ساختمان‌ها به سمت ساختمان‌های سبز سوق داده شود و حتی بارها اعلام شده بود که قرار است برای ساختمان‌ها هم برچسب انرژی صادر شود. فرجام این برنامه‌ها و وعده‌ها چه شد؟

قرار بر این بود که برای اجرایی شدن مبحث 19مقررات ملی ساختمان، دستور‌العملی برای صدور برچسب انرژی ساختمان هم تدوین و به تصویب دولت برسد تا سازندگان این مقررات را جدی‌تر بگیرند. حدود یک سال پیش دستور‌العمل برچسب انرژی ساختمان از سوی اداره کل مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تدوین و برای تصویب به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شد که این دستور‌العمل پیشنهادی در دولت گذشته چندبار مورد بازنگری قرار گرفت تا اینکه دولت تغییر کرد و باید آخرین وضعیت این دستور‌العمل را از کمیسیون زیربنایی دولت پیگیری کنید که سرانجام برچسب انرژی ساختمان چه شد؟ چرا که وزارت راه و شهرسازی به تکالیف قانونی خود عمل کرده است.

  • آیا اجرایی شدن دستورالعمل برچسب انرژی ساختمان می‌تواند به تحقق اهداف دولت در کاهش مصرف انرژی و به ویژه قانون هدفمندی یارانه‌ها کمک کند.

همیشه این نظرها بین کارشناسان و مسئولان مبنی بر نحوه کاهش مصرف انرژی در بخش‌های مختلف به‌ویژه ساختمان مطرح بوده ولی آنچه روشن است اینکه برچسب انرژی یک الزام قانونی ورای قانون هدفمندی یارانه‌هاست. حتی اجرایی شدن مفاد قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی به‌ویژه در بخش ساختمان نیازمند مشخص شدن ساختارهای فنی و اجرایی است تا همه فعالان صنعت ساختمان از سازندگان، مهندسان ناظر، مالکان و بهره‌برداران بدانند تحت چه شرایطی می‌توانند برچسب انرژی ساختمان با رده‌بندی مشخص را دریافت کنند، به‌ویژه اینکه صدور برچسب انرژی و ارتباط دادن فرایند هدفمندی یارانه‌ها به مباحث مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی مستلزم یک سازوکار مدیریتی و اقتصادی قوی و مدونی است که تکلیف و اختیارات شهروندان با سطوح مختلف درآمدی را در انتخاب میزان مصرف انرژی و اصلاح ساختارهای انرژی روشن سازد.

  • دستور‌العمل برچسب انرژی تا چه زمانی به تصویب نهایی می‌رسد و اجرایی می‌شود؟

بررسی و تصویب این دستورالعمل بر عهده دولت است وعملا وزارت راه و شهرسازی مسئولیت قانونی خود را انجام داده و امیدواریم که در آینده شاهد اجرایی شدن و صدور برچسب انرژی ساختمان باشیم.

کد خبر 248852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز