گروه اقتصادی: ایران در صدر کشورهای مصرف‌کننده سوخت در جهان قرار دارد.

نفت

این جمله و واقعیت از مدت‌ها پیش مطرح بوده و تقریبا همه مراکز و مراجع آماری داخلی و بین‌المللی صحت آن را تأیید می‌کنند اما دیروز آماری از زبان یک مقام مسئول منتشر شد که شدت و وخامت مصرف سوخت در کشور را بیش‌از پیش نشان داد.
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت در همایش بین‌المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی که با هدف جست‌وجوی راه‌های کنترل مصرف انرژی در کشور برگزار شد، گفت: در سال‌جاری مبلغ 210هزار میلیارد تومان سوخت در کشور سوزانده شد.
نصرالله سیفی در عین حال اوضاع مصرف در سال آینده را وخیم‌تر پیش‌‌بینی کرد و افزود: در سال آینده این رقم به 254هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

به گفته این مقام دولتی پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌دلیل بالارفتن نرخ ارز، اثرات این طرح خنثی شده است.حمیدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت نیز با بیان اینکه، ایران جزو پر مصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه انرژی است، گفت: فناوری‌های حوزه انرژی باید تجاری‌سازی‌ شوند.

به‌گزارش همشهری، رقم 210هزار میلیارد تومانی که به‌نظر می‌رسد برای نخستین بار منتشر شده نشان‌دهنده عمق بحران مصرف انرژی در کشور است. مصرفی که ایران با جمعیت 75میلیونی را هم‌وزن اروپا با جمعیت درحدود 750میلیون نفری و چین با جمعیت یک‌میلیاردو200میلیونی قرار می‌دهد. همین آمار است که باعث می‌شود زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود ایران به جای صادرکننده بزرگ انرژی به وارد‌کننده بزرگ انرژی در جهان تبدیل شود. این پیش‌بینی درصورت تداوم وضعیت کنونی ممکن است تا 10سال دیگر اتفاق بیفتد.

بر اساس این گزارش، وخامت اوضاع زمانی بیشتر مشخص می‌شود که نسبت ارزش مصرف سوخت در ایران با برخی ارقام کلان اقتصادی مورد مقایسه قرار گیرد. رقم 210هزار میلیارد تومانی مصرف انرژی تقریبا معادل یک‌سوم تولید ناخالص داخلی کشور (600میلیارد دلار)، معادل کل بودجه عمومی کشور (210هزار میلیارد تومان) و معادل پنج‌برابر کل یارانه‌ای است که دولت در سال جاری به ایرانیان پرداخت کرده است.

قیمت‌های واقعی انرژی

سیفی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده اشاره کرد و افزود: براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی براساس 90درصد قیمت فوب خلیج‌فارس و قیمت گاز براساس 75درصد قیمت گاز صادراتی تعیین شود که چنین اتفاقی نیفتاد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت با بیان اینکه در حال حاضر برای گاز طبیعی 84درصد یارانه پرداخت می‌شود، افزود: همچنین برای بنزین 77درصد و برای گازوییل 81درصد یارانه توسط دولت پرداخت می‌شود.به گفته مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت اگر این فرمول قیمت‌گذاری اعمال شود، قیمت بنزین در سال1393 باید 1760تومان و قیمت گازوییل 1850تومان شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، 75درصد بنزین مصرفی در کشور مربوط به بنزین یارانه‌ای 400تومانی و 25درصد نیز مربوط به بنزین آزاد است.جدول زیر قیمت کنونی و واقعی (براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها) حامل‌های انرژی را نشان می‌دهد.

کد خبر 251601
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز