همشهری آنلاین: پژوهشگران کشور مطالعاتی در زمینه تولید برق از جزر و مد حوزه خلیج فارس انجام دادند که نتایج آن نشان داد بهترین منطقه برای تولید برق تجدیدپذیر از جریان‌های جزر و مد بندر امام خمینی است.

بندر امام خمینی بهترین مکان برای تولید برق از جزر و مد خلیج فارس

به گزارش مهر، نادر پسنده مجری این طرح در حاشیه همایش علوم و فنون دریایی، با بیان اینکه یکی از منابع انرژی‌های پایان‌ناپذیر جریان‌های جزر و مدی است، گفت: معمولا استفاده از این انرژی نیاز به سرمایه گذاری اولیه قابل توجه دارد از این رو در بیشتر نقاط دنیا این نوع پروژه به صورت ترکیبی و استفاده‌های چند منظوره انجام می‌شود.

وی افزود: در مطالعاتی که در این زمینه انجام شد مشخص شد که می‌توان از انرژی جزر و مد استفاده واقعی کرد.

پسنده ادامه داد: پس از آن، تحقیقات در عرصه دریایی آغاز و مشخص شد که در تمام پهنه خلیج فارس و دریای عمان تنها جایی که پتانسیل تولید برق از جریان‌های جزر و مد وجود دارد، بندر امام خمینی است.

مجری طرح اظهار داشت: نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان داد که در بندر امام خمینی هر 6 ساعت یک بار جزر و مد رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: این روند یعنی اینکه حجم بسیار بالایی از آب در حال حرکت است که می‌توان از آن انرژی برق تولید کرد.

این محقق با اشاره به جزئیات اجرای این طرح خاطر نشان کرد: با ایجاد سد ضمن مهار ارتفاع آب و تولید برق، سد مذکور را به صورت پل ارتباطی میان جزایر موجود در نطر گرفتیم.

پسنده در این باره توضیح داد: برای اجرای این پروژه مخزنی در محل ایجاد می‌شود که از آب مد پر خواهد شد و پس از آن درب مخزن بسته و آب در آن محسور می‌شود. این در حالی است که در خارج از مخزن، آب در جریان است.

وی اضافه کرد: به محض اینکه میزان آب مخزن به اختلاف پتانسیل لازم میان سد حوضچه آب مد و حوضچه آب جزر رسید، درب مخزن باز می‌شود تا آب به توربین‌ها برسد. این توربین آب محصور شده مدی که ذخیره کرده است را در زمان جزر تخلیه می‌کند.

این محقق اظهار داشت: این پروژه از این بابت که انرژی تجدیدپذیر، پاک و دانش نوین است از نظر اجرایی در بندر امام خمینی قابل اجرا است و برای اجرای آن نیاز به پرداخت هزینه‌های جداگانه نیست.

پسنده با تاکید بر اینکه این پروژه می‌تواند همگام با توسعه بندر امام خمینی انجام شود، افزود: بر این اساس ساختارهای توسعه به گونه‌ای شکل می‌گیرد که امکان اجرای پروژه تولید برق از جزر و مد فراهم شود.

به گفته مجری طرح از حوضچه‌های ذخیره آب می‌توان به عنوان حوضچه‌های پرورش ماهی استفاده کرد.

کد خبر 250199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز