مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان به رکورد جهانی جدیدی برای تبدیل انرژی خورشیدی به الکتریسیته با استفاده از ساختار سلول خورشیدی جدید دارای چهار زیرسلول خورشیدی دست یافتند.

رکورد تازه تبدیل انرژی خورشیدی به برق

به گزارش ایسنا، موسسه سیستم‌های انرژی خورشیدی ISE فرانهوفر، Soitec، مرکز Helmholtz برلین و مرکز CEA-Leti با همکاری یکدیگر به این موفقیت دست یافته‌اند.

پس از سه‌ سال تحقیق دانشمندان این مراکز رکورد کارآیی جدید 44.7 درصد که در تراکم 297 خورشید اندازه‌گیری شد، را بدست آوردند.

این موضوع نشان می‌دهد 44.7 درصد از انرژی طیف خورشید از مافوق ‌بنفش گرفته تا مادون ‌قرمز به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

این موفقیت گام بزرگی در کاهش بیش‌تر هزینه‌های الکتریسیته خورشیدی و هموار کردن راه برای دستیابی به چشم‌انداز جهانی کارایی 50 درصدی به شمار می‌آید.

در ماه می سال 2013، یک تیم آلمانی- فرانسوی از مراکز تحقیقاتی مزبور یک سلول خورشیدی را با 43.6 کارایی معرفی کردند.
فعالیت تحقیقاتی فشرده‌تر و گام‌های بهینه‌سازی بیش‌تر منجر به موفقیت جدید 44.7 درصدی شد.

سلول‌های خورشیدی در فتوولتائیک متمرکز (CPV) به کار می‌روند. این فتوولتائیک فناوری است که بیش از دو برابر کارایی نیروگاه‌های برق PV معمولی را در مکان‌های غنی از خورشید به دست می‌دهد.

استفاده زمینی از سلول‌های خورشیدی چند اتصالی تحقق بالاترین کارایی‌ها برای تبدیل نور خورشید به الکتریسیته را گسترده کرده است. این سلول‌های خورشیدی اساسا از فناوری فضایی حاصل شدند.

در یک سلول خورشیدی چند اتصالی، چندین سلول که از مواد نیمه ‌هادی مختلف III-V ساخته شده‌اند، بر روی بخش فوقانی یکدیگر چسبیده‌اند و زیرسلول‌های منفرد طول موج‌های مختلفی از طیف خورشیدی را جذب می‌کنند.

تیم تحقیقاتی طی سه سال گذشته بر روی این سلول خورشیدی چهار اتصالی کار کرده و به رکورد جدید خود دست یافته است.

کد خبر 234194
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز