همشهری آنلاین: محققان موسسه فناوری ماساچوست سیستم جدیدی طراحی کرده‌اند که در اطراف هر فرد، آب‌وهوای شخصی ایجاد می‌کند و به ارائه جایگزینی برای گرم کردن کل ساختمان در آینده خواهد پرداخت.

به گزارش ایسنا، پروژه "گرمایش محلی" از ابزارهای پیگیری حرکت مبتنی بر وای‌فای و گرمایش دینامیک مستقر در سقف برای هدف قرار دادن یک فرد و ایجاد آب وهوای شخصی دقیق در اطراف ساکنان یک ساختمان استفاده می‌کند.

در نتیجه هر فرد احساس راحتی می‌کند، در حالی که فضای اطراف آن‌ها در دمای پایین‌تر نگه داشته می‌شود تا انرژی ذخیره شود.

هنگامی که مهمانی وارد اتاق می‌شود، موقعیت و مسیر وی با استفاده از فناوری جدید پیگیری موقعیت مبتنی بر وای‌فای پروفسور «دینا کتابی» و همکارانش در مرکز شبکه‌های بی‌سیم و محاسبات متحرک تشخیص داده می‌شود.

این اطلاعات سپس در زمان واقعی به مجموعه‌ای از ابزارهای گرمایش دینامیک در شبکه‌ای نزدیک به سقف ارسال می‌شود.

هر ابزار از یک موتور کنترل برای تغییر جهت، یک لامپ برای تولید تابش مادون قرمز و یک آینه سرد و دیگر اپتیک‌ها برای ایجاد پرتوهای متمرکز ساخته شده است.

گرمایش مادون قرمز برای تولید آنچه که در اصل نورافکنی برای گرمایش متمرکز افراد در فاصله چند متری است، تابیده می‌شود. این امر راحتی نهایی را تضمین کرده و در همان حال بهره‌وری کلی انرژی را بهبود خواهد بخشید.

به گفته محققان، اولین کاربرد تجاری این فناوری ممکن است گرم‌کنهای واکنشی فضاهای باز باشد که مردم را در زمان عبور از میان فضاهای خارجی یا نیمه پوشیده گرم می‌کنند. سپس می‌توان سیستم‌های گرمایش محلی را در لابی‌های بزرگ و انبارهای صنعتی نصب کرد.

با ارتقای بیشتر فناوری، هر فرد خواهد توانست دمای خاص مورد علاقه خود را از طریق تلفن همراه هوشمند برای آن تعریف کند.

کد خبر 262627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha