پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مذاکرات سه جانبه خط لوله صلح در تهران، شب پنج شنبه با توافق سه کشور بر آماده کردن چند سند تا 12 روز آینده به پایان رسید.

به گزارش شانا، نماینده وزیر نفت در مذاکرات خط لوله صلح، شامگاه چهارشنبه پس از پایان مذاکرات در پاسخ به خبرنگاران گفت: مذاکرات خط لوله صلح بین سه کشور ایران، پاکستان و هند ظرف چهار روز در تهران انجام شد که در روز اول و دوم،  مذاکرات فنی بین کارشناسان سه کشور از جمله مسئولین شرکت ها، مشاوران حقوقی، مالی و تجاری طرفین انجام و ادامه مذاکرات بین مقامات سه کشور در روزهای سوم و چهارم دنبال شد.

حجت الله غنیمی فرد ادامه داد: با توجه به اینکه قرارداد خط لوله صلح قرارداد بلند مدت 25 ساله است که روابط جدید انرژی و گازی بین سه کشور ایجاد می کند، به توافق مابین سه کشور نیاز است که امیدوارم این متن در 12 روز آینده آماده شود.

وی تاکید کرد: برخی اصلاحات این توافق نامه آماده است و قرار شد تا 3 طرف متن توافق نامه را دریافت و پس از بررسی به اطلاع مقامات کشور خود برسانند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت افزود: علاوه بر این٬ متن دیگری که مشخص کننده شرکت های طرف قرارداد نهایی است، در 12 روز آینده آماده می شود که مشخص می کند امضای قرارداد در سطح وزرای سه کشور در بخش نفت و انرژی خواهد بود یا معاونان آنها.

وی از دیگر موارد مذاکره بین سه کشور را متن اصلی قرارداد عنوان کرد و گفت: متن اصلی قرارداد در یکسال و اندی گذشته بین سه کشور مبادله شده بود و در مکاتباتی درباره آن به تفاهم رسیده بودند که در این دور مذاکرات٬ سه کشور 16 مورد این قرارداد را مواردی دانستند که باید در سطح مقامات معرفی شده کشورها انجام شود و تنها 4-5 بند دیگر برای تفاهم مانده است.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: نظرات سه کشور در بیشتر این موارد نزدیک بود اما چون قرارداد خط لوله صلح قرارداد بلند مدت تجاری است، طرفین به تفاهم رسیدند که برای روشن شدن برخی بندها در فرصت باقی مانده بر اساس توافق گذشته تا 9 تیرماه ( 30 ژوئن) عمل شود.

غنیمی فرد فضای جلسات را دوستانه توصیف کرد و گفت: با وجود این٬ بحث های تجاری و مباحث فنی و حقوقی به صراحت به وسیله طرفین اعلام و مذاکره شده است.

پاکستان، مصمم به اجرای پروژه خط لوله صلح

در ادامه این جلسه طرف های هند و پاکستان به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
 احمد وقار ٬معاون وزیر نفت و انرژی پاکستان٬ درباره مبنای فرمول قیمت گاز صادراتی ایران گفت: بر اساس فرمول قیمتی که در ماه ژانویه گذشته (5 بهمن 85) در تهران توافق شد، قیمت گاز برمبنای نفت خام خواهد بود اما نمی توانم جزییات را به دلیل محرمانه بودن اعلام کنم.

نماینده پاکستان افزود: در این سه روز ما بر سه سند همکاری متمرکز شدیم، اول سند همکاری فی‌مابین، دوم نحوه همکاری و سوم نحوه خرید گاز و هدف گذاری کرده ایم تا هرچه زودتر موارد باقی مانده نهایی شود.

وقار تاکید کرد: برای خرید گاز یک سند تجاری بین ایران و پاکستان و هند امضا می شود که مسائل حقوقی و سیاسی آن باید به وسیله کارشناسان ارزیابی شود که این امری زمان بر است اما سعی بر این است که در کوتاه مدت انجام شود.

وی افزود: در سفر قبلی به تهران، سه کشور به تفاهم رسیدند که مذاکرات تا آخر ژوئن تمام شود و امیدواریم به این هدف برسیم.

معاون وزیر نفت و انرژی پاکستان درباره اینکه آیا در زمان مشخص شده قرارداد نهایی می شود یا نه٬ گفت: من بسیار خوشبین هستم که تا 30 ژوئن به تعهدات مذاکرات قبلی عمل شود٬ البته مرحله بعدی مربوط به دولت ها است که قطعا زمان بر خواهد بود.

وقار درباره توافق با هند برای هزینه حمل و حق ترانزیت گفت: در مذاکراتی که انجام شده برای هزینه حمل به شیوه خاصی توافق شده و در باره تعرفه ترانزیت هندی ها پیشنهادهای پاکستان را بررسی می‌کنند و ماه آینده در اسلام آباد برای نهایی کردن این امور نشستی خواهیم داشت.

وقار درباره تامین امنیت خط لوله و اظهار نظر هند مبنی بر اینکه به دلیل برخی انفجارها در این کشور از ادامه مذاکره خط لوله صلح دلسرد شده اند٬ گفت: من نمی دانم که طرف هندی در این باره چه گفته اما پاکستان به این قرارداد اعتقاد دارد و خود را ملزم به اجرای این قرارداد می داند حتی اگر هندی ها منصرف شوند.

احمد مختار، مشاور نخست وزیر پاکستان٬ نیز گفت: ایران کشور همسایه ماست که تعامل های فرهنگی زیادی داریم و ما اصرار بر به نتیجه رساندن این پروژه داریم.

هند: هنوز کارهای زیادی باقی مانده

نماینده هند که به دلیل قرار ملاقات در سفارت مطبوع خود جلسه پرسش و پاسخ را زودتر ترک کرد، درباره پایبندی این کشور به زمان نهایی شدن قرارداد در 9 تیر ماه جاری گفت: مذاکرات فنی و اقدامات اولیه انجام شده اما با توجه به اینکه محتوای این همکاری پیچیده است، کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده که امیدواریم در آینده نه چندان دور به نتایج بیشتری برسیم.

سری سان دارشان ٬معاون وزیر نفت و انرژی هند٬ تاکید کرد: قطعا مذاکرات وقتی تمام می شود که کامل شده و به نتیجه رسیده باشیم.

وی درباره توافق بر هزینه حمل و تعرفه ترانزیت گاز با پاکستان پاسخ داد: تعرفه ترانزیت و هزینه حمل بر اساس مذاکرات هند و پاکستان مشخص خواهد شد که از این به بعد انجام می شود و این مساله مربوط به دستورالعمل این نشست نبود و به صورت مجزا با پاکستان نشست خواهیم داشت.

ایران: 9 تیر ماه زمان نهایی است

غنیمی فرد، نماینده ویژه وزیر نفت در مذاکرات خط  لوله صلح نیز در ادامه درباره  برداشت ایران از نظرات طرف‌های هند و پاکستان برای زمان نهایی کردن قرارداد٬ پاسخ داد: بر اساس زمان بندی قبلی قرار است در پایان ماه ژوئن (9 تیر) تمام موارد قرارداد نهایی شده باشد و برداشت من از صحبت دوستان هندی و پاکستانی  این است که برای اینکه این زمان به تاخیر نیفتد٬ تلاش کنیم.

غنیمی فرد درباره اینکه چرا طرف هندی گفته ما زمان نهایی برای مذاکرات در نظر نگرفته ایم گفت: تا 9 تیر ماه باید قرارداد آماده باشد. البته مراحلی بعد از این قرارداد وجود دارد که در اختیار این هیات نیست و مقامات سه کشور باید جواب دهند.

برداشت من از صحبت طرف هندی نیز این است که مبنا زمان اعلام شده است و اینکه مذاکرات بخش پاکستان را تمام کنند.

وی ادامه داد: پاکستانی‌ها نیز گفته اند که مراحل بعد از این در سطح ما نیست و در سطح مقامات است و امیدواریم که با زحماتی که کشیده شده به زمان بندی عمل شود و نقطه نظرات منطقی همدیگر را بپذیریم.

غنیمی فرد در پاسخ به اینکه آیا کنسرسیومی برای ساخت خط لوله صلح تشکیل خواهد شد یا نه٬ گفت: قرار بر این شده که هر کشور مسئولیت ساخت و اجرای خط لوله در کشور خود را داشته باشد و در این فاز شرکتی از کشور دیگری مشارکت ندارد.

کد خبر 23368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز