شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: اپل به تازگی دستی به سر و روی سیستم عامل موبایل خود کشیده و طراحی آن را به طور کامل عوض کرده‌است. این تغییرات ظاهرا برای بعضی از کاربران باعث ایجاد حالت سرگیجه، تهوع و سردرد شده و پزشکان دلیل علمی برای آن یافته‌اند.

ios۷

به گزارش فاکس‌نیوز، سیستم عامل iOS7 پر از افکت‌های گرافیکی و انیمیشن‌هایی است که آن را زیبا و جذاب می‌کنند. برای مثال در زمان باز و بسته کردن اپلیکیشن‌ها و یا باز کردن قفل گوشی، صفحات با حرکاتی نرم و عمیق نمایش داده می‌شوند.

در یک هفته اول انتشار این سیستم عامل تعدادی از کاربران اعلام کرده‌اند وقتی این انیمیشن‌ها و افکت‌های iOS7 را مشاهده می‌کنند حالتی مشابه ماشین زدگی به آن‌ها دست می‌دهد.

یکی از کاربران این سیستم عامل در تالار گفتگوی پشتیبانی شرکت اپل نوشته: «انیمیشن بزرگنمایی iOS7 به من حالت تهوع و سرگیجه می‌دهد. انگار که در ماشین کتاب مطالعه کنم.» این پست بیش از ۱۵ هزار بار توسط کاربران مشاهده شده و تعدادی دیگر از کاربران از این مشکل شکایت کرده‌اند.

دکتر جورج کیکانو از یک مرکز درمانی در ایالت اوهایوی آمریکا به فاکس‌نیوز گفته که این اتفاق دلیل کاملاْ علمی دارد. وی معتقد است افکت جدیدی که در iOS7 به کار رفته و Parallax نام دارد باعث ایجاد سرگیجه و سردرد می‌شود.

این افکت باعث می‌شود تا تصویر پس زمینه گوشی با حرکت گوشی جابجا شود. دکتر کیکانو معتقد است این افکت حالتی شبیه ماشین‌زدگی ایجاد می‌کند. وی می‌افزاید: «گوشی داخلی تعادل بدن را کنترل می‌کند و چشم تعادل دیداری بدن را. وقتی تصاویری که می‌بینیم خارج از تعادل باشند انسان احساس سرگیجه و تهوع می‌کند. بعضی از افراد این حالت را احساس نمی‌کنند و بعضی به آن واکنش شدید نشان می‌دهند. البته بعضی هم به سرعت به آن عادت می‌کنند.

گفتنی‌است قابلیت Parallax سیستم عامل iOS7 را می‌توان در منوی تنظیمات گوشی غیرفعال کرد.

کد خبر 232871
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز