همشهری آنلاین: دانشمندان توانسته‌اند یکی از دلایل قطعی تماس‌های موبایلی را حین مکالمه کاربران با یکدیگر کشف کنند.

خورشید

براساس گزارش میل آنلاین، دانشمندان می‌گویند به جای سرزنش کردن شرکت‌های مخابراتی و اوپراتور باید نگاه را کمی به دوردست‌تر بدوزیم زیرا یکی از دلایل این اختلالات حین مکالمه با موبایل امواج شدید انرژی حاصل از توفان‌های خورشیدی برروی سطح خورشید است.

این توفان‌ها که فورانهایی از گازهای داغ هستند، امواج قدرتمند و کوبشی ایجاد می‌کنند که با سرعت چندین میلیون مایل در ساعت حرکت می‌کنند. براساس نتیجه مطالعه‌ای مشترک توسط محققان دانشگاه ترینیتی، کالج لندن و هاوایی،‌ این انرژی باعث ایجاد امواج رادیویی توسط الکترون‌ها شده و این امواج به تدریج خود را به اتمسفر زمین می‌رسانند.

به گفته دانشمندان این امواج تقریبا به صورت روزانه باعت مختل شدن ماهواره‌ها و سیستم های ارتباطاتی زمینی می‌شوند. این مطالعه برای اولین بار میان امواج رادیویی و توفان‌های خورشیدی ارتباطی مشخص ایجاد کرده‌است.

محققان از ترکیبی از تصاویر فضایی دو فضاپیما که از دوربین‌هایی با وضوح بالا برخوردارند در کنار اطلاعات ردیاب‌های فوران‌های امواج رادیویی در ایرلند در این تحقیق استفاده کرده‌اند. با استفاده از این اطلاعات محققان توانستند نقاط دقیق توفان‌های خورشیدی را برروی سطح خورشید و تاثیر دقیق آنها برروی زمین را مشخص کنند.

درحالی که دانشمندان می‌دانند امواج رادیویی در زمان بروز توفان‌های خورشیدی به اوج خود می‌رسند،‌دلیل این پدیده هنوز ناشناخته باقی مانده بود اما این کشف جدید می‌تواند در پیشگیری از اختلالات ارتباطاتی در حین توفان‌های خورشیدی کمک کند.

گسترده‌ترین اختلال ارتباطاتی حیت توفان خورشیدی به سال 1989 باز می‌گردد، زمانی که ایالت کبک کانادا طی یک توفان خورشیدی به کلی در خاموشی فرو رفت.

کد خبر 234811
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز