همشهری آنلاین: خورشیدگرفتگی جزئی امروز از ساعت ۱۶:۵۰ در آسمان ایران آغاز می‌شود و بخش‌ غربی کشور را در برمی‌گیرد. با وقوع این پدیده طبیعی، «نماز آیات» بر همه مسلمانان مناطق مذکور واجب است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، خورشید گرفتگی جزئی امروز 12 آبان ماه از قاره آمریکا آغاز می‌شود و با ادامه مسیر در قاره آفریقا به آسیا می‌رسد و در زمان گرفت کامل، خورشید در ایران در حال غروب کردن است و تنها دقایق محدودی این پدیده در بخش‌های غربی ایران قابل مشاهده است.

هر چه به سمت جنوب غربی ایران و استان‌های بوشهر و خوزستان برویم میزان پوشیدگی خورشید بیشتر خواهد شد. بهترین نقطه در ایران برای رصد این پدیده، جزیره فارسی در آب‌های خلیج فارس است که در بهترین حالت 34.6 درصد از سطح خورشید توسط ماه پوشیده خواهد شد.

بر اساس احکام اسلامی، تمام افرادی که از خورشید‌گرفتگی اطلاع پیدا ‌کنند، اگر در منطقه‌ای باشند که آن ماه‌گرفتگی قابل رؤیت است، نماز آیات بر آن‌ها واجب می‌شود.

زمان خواندن نماز آیات از زمانی است که کسوف شروع می‌شود تا زمانی که به نهایت می‌رسد‌، ‌این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که خورشیدگرفتگی شروع به بازشدن می‌کند، تا پایان‌ آن نماز آیات باید با نیت مافی‌الذمه خوانده شود و پس از آن باید با نیت قضا خوانده شود.

این نماز اذان و اقامه ندارد؛ اما پیش از رکوع دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم؛ خواندن قنوت مستحب است؛ همچنین مستحب است انسان ‌این نماز را طولانی اقامه کند و تا پایان گرفتگی نیز به ذکر و دعا مشغول شود، مستحب است این نماز به جماعت خوانده شود که مأمومین باید غیر از حمد و سوره بقیه اذکار را قرائت کنند.

جدول خورشیدگرفتگی

کد خبر 237457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز