شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد عدلی: بازار ارز وارد فاز تازه‌ای شد. شکسته شدن خط مقاومت ۳هزار تومان و ورود بهای دلار به کانال ۲هزار تومان، فضای جدیدی در بازارهای واسطه‌ای ایجاد کرد.

صرافان مجبور شدند در طول روز چندبار اعداد روی تابلوی خود را تغییر دهند و رقم‌های کوچک‌تر را جایگزین اعداد بزرگ کنند.
دلار و سکه به‌عنوان نماد بازارهای واسطه‌ای در حالی به سقوط خود ادامه می‌دهند که در طرف مقابل بازارهای مولد و سرمایه‌ای در حال بازیابی خود هستند.

شاخص کل بورس هم قله 62هزار واحدی را فتح کرد تا طی یک هفته 3هزار واحد رشد را تجربه کرده باشد. رخدادهای سیاسی در فضای بین‌المللی و اعمال دیپلماسی جدید از سوی دولت یازدهم شرایط را برای خروج سرمایه از بازارهای واسطه‌ای و کاهش بهای ارز فراهم ساخته است. این روند از هفته پایانی فصل بهار همزمان با اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد تا بهای دلار طی 3‌ماه از 3هزار و 650تومان به 2هزار و 900تومان کاهش یابد.

هر یورو هم به 3هزارو945تومان رسید. این موضوع موجب شده است تا ارزش پول ملی که طی 2سال گذشته به یک سوم کاهش یافته بود، طی 3ماه اخیر به‌میزان 20درصد تقویت شود.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، خبرهای امیدوارکننده‌ای از تعامل سازنده میان ایران و غرب منتشر شده است. همین موضوع امیدها را برای حل دشمنی‌های هسته‌ای با ایران و کم شدن فشار تحریم‌ها، ایجاد کرده است. در همین شرایط لغو تحریم برخی شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی در حال گسترش است و حتی اخباری از لغو تحریم مبادلات بانک‌های ایرانی در فضای بین‌المللی منتشر شده است. تأثیر این رخدادهای سیاسی و اقتصادی روز گذشته در بازار طلا و ارز به اوج رسید تا دلار 180تومان ارزان شود و سکه بهار آزادی نیز سقوط 85هزار تومانی را تجربه کند. روز گذشته همچنین بهای هر گرم طلای 18عیار با 8هزار و500 تومان کاهش به 93هزار و 500 تومان رسید.

ریزش قیمت طلا و مسکوکات اما به غیراز دلار به نرخ جهانی طلا نیز وابسته بود. هر اونس طلا در بازارهای جهانی در آخرین ساعات کاری هفته به 1325دلار رسید تا کاهش 40دلاری را تجربه کرده باشد. همگرایی نرخ جهانی طلا و بهای دلار موجب شد کاهش 30درصدی ارزش سکه طی 6‌ماه گذشته به تثبیت برسد. روند نزولی بهای دلار و سکه موجب شده است تا جذابیت این بازار برای واسطه گران و همچنین سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از بین برود تا نقدینگی سرگردان راه خروج از بازارهای واسطه‌ای را در پیش بگیرند.

در این شرایط دلارهای خانگی که در گذشته به واسطه التهاب در این بازار خریداری شده بود در حال بازگشت به بازار هستند تا تبدیل این ابزار مالی به ریال موجب حفظ ارزش دارایی صاحبان آن شود. این موضوع نیز تقویت ارزش پول ملی را سامان داده است.

نمودار

کد خبر 231908
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز