دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

گروه بورس: همزمان با سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، روند صعودی بورس تهران وارد فاز تازه‌ای شد و دیروز شاخص کل بورس تهران با یک صعود انفجاری به‌کار خود پایان داد.

نمودار

ارزش بورس تهران هم از مرز 105میلیارد دلار فراتر رفت.به گزارش همشهری، این روزها چشم همه بازار‌ها به نیویورک و سخنان رئیس‌جمهور ایران دوخته شده، بازار طلا و ارز متاثر از این دیدار از التهاب‌های گذشته‌اش کاسته شد و روند منطقی‌تری به‌خود گرفت و بورس تهران که به‌شدت امیدوار به دیدارهای حسن روحانی در نیویورک با مقامات ارشد کشورهای غربی است، به این سفر واکنش بسیار مثبتی نشان داد؛ به‌طوری که بار دیگر رکورد‌های بی‌سابقه‌ای در بورس ثبت شد و ارزش روزانه معاملات به‌شدت افزایش یافت.

پیش‌بینی می‌شود که درصورت مثبت‌بودن نتایج سفر رئیس‌جمهور به نیویورک - که گفته می‌شود مقدمات تعامل بیشتر ایران با بازار‌های جهانی و رفع تحریم‌های بین‌المللی است - بازار سهام ایران وارد دوره تازه‌ای از فعالیتش شود. کارشناسان بر این باورند که بورس تهران آماده یک جهش باورنکردنی و عبور از مرحله کودکی است و درصورت موفقیت‌آمیزبودن سفر روحانی در نیویورک و انجام دیدار‌های سرنوشت‌ساز، مقدمات بلوغ بورس تهران فراهم شود.

فعالان بازار سهام امیدوارند که در سایه امنیتی که در محیط سرمایه‌گذاری ایران به‌وجود‌ آید، قیمت سهام شرکت‌های بورس پس از چند دهه به ارزش واقعی‌شان نزدیک و فصل جدیدی از سرمایه‌گذاری در بورس تهران آغاز شود. بر همین اساس، دیروز تمامی معاملات بورس تهران تحت‌تأثیر سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بود و بسیاری از شرکت‌های بورس با صف‌های سنگین خرید سهام مواجه شدند. در عین حال، ارزش روزانه معاملات از مرز 300میلیارد تومان هم عبور کرد و سهامداران در مجموع 336میلیارد تومان سهام در بورس خریدند.

شدت رشد معاملات و شاخص‌های بورس در مبادلات دیروز به حدی بود که ارزش کل بورس تهران برای نخستین‌بار به 307 هزار میلیارد تومان معادل 105میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 2920 تومان) رسید. این بالاترین میزان ارزش بازار در طول تاریخ 46ساله بازار سهام ایران است. ارزش کل بورس تهران از روز شنبه تاکنون 1.4 میلیارددلار رشد کرده است. دیروز همچنین شاخص کل بورس تهران در یک روز 2درصد رشد کرد و برای نخستین بار در طول تاریخ به مرز 63هزار واحد رسید. گویا شاخص بورس دیگر واهمه‌ای برای پرش به مرز‌های بالاتر و رؤیایی ندارد.

در عین حال، همزمان با رشد 2 درصدی روز گذشته شاخص بورس، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران هم به 64.4 درصد رسید.آمار‌ها نشان می‌دهند که تعداد سرمایه‌گذارانی که از ابتدای سال تاکنون در بورس سهام خریده‌اند هم از مرز 2میلیون نفر فراتر رفته است. از ابتدای سال تاکنون 2 میلیون و 77 هزار نفر در بورس سهام خریده‌اند که این میزان رکورد بی‌سابقه‌ای در بورس محسوب می‌شود.

بیشترین رکورد مشارکت در بورس مربوط به سال گذشته بود که در مجموع در طول 12‌ماه یک میلیون و 838هزار نفر سرمایه‌گذاری کردند. در عین حال ارزش کل معاملات بورس نیز در نیمه نخست سال‌جاری به مرز 47 هزار میلیارد تومان رسید. اطلاعات جدید نشان می‌دهد سهامداران در نیمه نخست امسال 81میلیاردو 758میلیون سهم را به ارزش 46هزارو954میلیارد تومان خریده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که درصورت انتشار اخبار مثبت سیاسی و انجام مذاکرات مهم سیاسی در نیویورک بورس تهران در طول روز‌های آینده رکورد‌های عجیبی بر جای بگذارد و همه فعالان اقتصادی را شوکه کند.

کد خبر 232209
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز