گروه بورس: همگام با رشد انفجاری شاخص بورس در ۲روز گذشته ارزش بورس تهران ۶ مهر ماه به مرز ۳۲۰هزار میلیارد تومان و میزان بازده بورس به ۷۰درصد رسید.

به گزارش همشهری، از روز شنبه همگام با صعود قیمت سهام شرکت‌های بورس ارزش کل بورس تهران به‌شدت افزایش یافت و در عین حال ارزش معاملات بورس هم با افزایش زیادی مواجه شد. کارشناسان بر این باورند که عمده‌ترین دلیل رشد بورس تهران سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و دیدار‌ها و گفت‌وگو‌های حاشیه‌ای اجلاس سازمان ملل بوده است. به اعتقاد کارشناسان درصورت رفع تحریم‌های بین‌المللی و گسترش روابط ایران و آمریکا بورس تهران با جهش بیشتری مواجه می‌شود و می‌توان امیدوار بود که شاخص‌های بورس تا پایان سال به مرز 100هزار واحد هم برسد.

روز شنبه بلافاصله پس از انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا شاخص‌های بورس به‌شدت رشد کردند و تا سقف 2درصد بالا رفتند. ظرف 2روز گذشته شاخص کل بورس در مجموع 3درصد افزایش یافت وبرای نخستین بار از مرز 65هزار واحد عبور کرد.

به این ترتیب میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال تاکنون از مرز 70درصد عبور کرد. فقط در طول این دو روز سهامداران بیشتر از 730میلیارد تومان سهام خریدند و صف‌های سنگین برای خرید سهام شرکت‌ها در بورس تشکیل شد. دیروز هم بورس تهران رکورد تازه‌ای به ثبت رساند و ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار به مرز 320هزار میلیارد تومان معادل 107میلیارد دلار رسید.

6 مهر ماه همچنین ارزش سهام شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به مرز 30هزار میلیارد تومان رسید. این برای نخستین‌بار است که ارزش سهام یک شرکت به این میزان می‌رسد. به این ترتیب درصورت رشد قیمت سهام این شرکت در مبادلات امروز برای نخستین بار در تاریخ بورس ارزش سهام یک شرکت از مرز 30هزار میلیارد تومان عبور می‌کند.

در حال حاضر 10شرکت در بورس حضور دارند که سهامشان بیش از 10هزار میلیارد تومان ارزش دارد. شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، گسترش نفت و گاز پارسیان و معدنی و صنعتی گل گهر به‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس پس از هلدینگ خلیج‌فارس قرار گرفته‌اند.

کد خبر 233044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز