شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

گروه بورس: شاخص کل بورس تهران پس از انتشار خبر گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما با یک رشد انفجاری مواجه شد و فقط در طول یک روز ۲درصد رشد کرد.

بورس

به گزارش همشهری، درست از زمانی که معاملات بورس تهران از ساعت 8:30 در بورس آغاز شد حجم تقاضا برای خرید با رشد زیادی مواجه شد و در مجموع به‌دلیل فشار تقاضا برای خرید سهام شاخص کل بورس تهران به‌شدت رشد کرد. روند رو به رشد شاخص بورس در مبادلات دیروز به حدی بود که تا ساعت 10:50 این شاخص درمجموع 1.5درصد رشد کرد و تا این زمان سهامداران در مجموع 200میلیارد تومان سهام خریداری کرده بودند. درمجموع به‌دلیل افزایش تقاضا برای خرید سهام بسیاری از شرکت‌های بورس با صف‌های میلیونی برای خرید سهامشان مواجه شدند و در مجموع تا پایان مبادلات 817میلیون سهم به ارزش 303میلیارد تومان در بورس دادوستد شد.

همچنین در پایان مبادلات ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار به 316هزار میلیارد تومان رسید. موج امید در پی انجام مذاکرات موفقیت‌آمیز حسن روحانی در نیویورک عامل اصلی رشد شاخص در بورس بود. کارشناسان بر این باورند که با ادامه روند دیپلماسی موجود فصل جدیدی در معاملات بورس آغاز خواهد شد و به‌دلیل افزایش امنیت سرمایه‌گذاری در بورس بخش زیادی از نقدینگی به بورس هدایت خواهد شدو شاخص کل بورس ظرف ماه‌های آینده به سمت اعداد بالاتری رشد خواهد کرد.

شاخص به 100هزار واحد هم می‌رسد

در همین رابطه حسین خزلی خرازی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو باهمشهری درباره اینکه تاثیر رفع تحریم‌ها بر بورس تهران چه خواهد بود، گفت:محاسبه تأثیر تحریم‌ها بر بورس تهران بسیار پیچیده است چرا که بیشترین میزان تحریم‌ها از 2 سال پیش اتفاق افتاد و این درست در زمانی بود که بحث هدفمندی یارانه‌ها منجر به رشد قیمت حامل‌های انرژی شد.

وی افزود:به‌دلیل همزمانی این دو رخداد محاسبه اینکه میزان تحریم‌ها تا چه حد بر بورس تهران اثر داشته کار دشواری است و نمی‌توان گفت اثر هر کدام از این 2رویداد بر بازار سهام تا چه میزان بوده است. وی ادامه داد: تحریم‌های موجود بیشتر شبیه محاصره اقتصادی است بنابر این رفع تحریم‌ها منجر به بهبود فضای کسب و کار، گردش پول، کالا و خدمات می‌شود و این موضوع در نهایت اثر عینی خود را بر اقتصاد و شرکت‌های فعال دراقتصاد خواهد داشت.

خرازی تأکید کرد:من اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی کرده بودم که شاخص بورس در پاییز به 70هزار واحد می‌رسد و اگر موضوع جنگ سوریه مطرح نشده بود در حال حاضر شاخص کل بورس تهران به این مرز صعود کرده بود اما پیش‌بینی من این است که با توجه به وقایع پیش رو شاخص کل بورس تا پایان سال به مرز 100هزار واحد هم خواهد رسید.

کد خبر 232875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز