به گزارش همشهری، بورس تهران ۳۰ شهریور ماه بار دیگر رکورد‌های تاریخی خود را شکست و در مجموع در یک روز ۴رکورد جدید به ثبت رساند.

بورس

رکورد شکنی‌های بورس تهران با سقوط قیمت دلار آمریکا به زیر مرز 3هزار تومان همزمان شد. حاکم شدن فضای مثبت سیاسی، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، رسیدن اخبار خوش‌درباره لغو تحریم‌ها در کنار رکود بازارهای رقیب و انتظار برای گزارش‌های 6ماهه مناسب و خبر رفع ممنوعیت صادرات همگی دست به‌دست هم داد تا روزهای طلایی و بی‌سابقه بورس تهران آغاز شود.

به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه در معاملات 30 شهریور برای نخستین بار در تاریخ از کانال‌های 61و62 هزار واحدی گذشت و 2 رکورد جدید از خود برجای گذاشت. دیروز همچنین شاخص بورس 1089واحد رشد داشت ودر مجموع 1.79درصد رشد کرد. با این اتفاق بیست‌و چهارمین رکورد شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون شکسته شد و بورس تهران بازده 62درصدی را نصیب سهامداران کرد و به این ترتیب سومین رکورد‌شکنی بورس در معاملات دیروز به ثبت رسید.

اما چهارمین رکوردشکنی بورس در مبادلات 30 شهریور مربوط به ارزش بورس تهران بود. ارزش بازارسهام دیروز به‌دلیل رشد سهام شرکت‌ها برای نخستین‌بار به 303هزار میلیارد تومان معادل 100میلیارد دلار(با احتساب هر دلار 3هزار تومان) رسید.از مهم‌ترین اتفاقات دیروز هم بازگشایی نماد تاپیکو بعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود نقدی بود که بازگشایی آن بیشترین تأثیر را در شاخص بورس داشت زیرا این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم خود را با تعدیل 12درصدی به 938ریال رسانده بود و بعد از بازگشایی نماد با رشد 8.8درصدی قیمت مواجه شد.

در عین حال اخبار مربوط به لغو تحریم‌ها تأثیر بیشتری بر بورس تهران گذاشت، به‌طوری که خبر لغو تحریم شرکت کشتیرانی سهام این شرکت را به یک‌رؤیا در بورس تهران تبدیل کرد و صف خرید سهام این شرکت را به 112میلیون سهم رساند. این شرکت که مشمول گره معاملاتی شده بود در بازار مبادلات دیروز 12درصد رشد کرد و قیمت سهام آن از 153تومان در روز چهارشنبه به 171تومان رسید. علاوه بر این انتشار خبر لغو تحریم شرکت‌های خودرو ساز نیز موجب شد شرکت‌های خودروساز در مرکز توجه سهامداران قرار گیرند؛ به‌طوری که صف خرید سهام ایران‌خودرو هم از مرز 80میلیون سهم عبور کرد.

منتظر جهش‌های عجیب باشیم

در همین رابطه حسین اسدی نیا کارشناس بازارسرمایه درباره آینده بازارسهام تأکید کرد: بازار سهام در روز‌های آینده با جهش‌های باور‌نکردنی مواجه خواهد شد. به اعتقاد من شاخص بورس تهران به‌زودی از مرز 66هزار واحد هم عبور خواهد کرد و در نهایت به سقف 75هزار واحد خواهد رسید.او افزود: پس از عبور شاخص تا سقف 75هزار واحد بازار سهام وارد دوره استراحت خواهد شد و پس از آن شاخص بورس تا مرز 90هزار واحد هم پیش خواهد رفت.

او تأکید کرد:با توجه به رفع تحریم‌ها سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی، فولاد و معادن و فلزات ظرف روز‌های آینده با رشد زیادی مواجه خواهد شد؛ ضمن اینکه با کاهش ارزش دلار بخشی از نقدینگی به سمت بورس تهران خواهد آمد همانطورکه آمار روزانه معاملات بورس نشان می‌دهد که ارزش معاملات به سمت 300میلیارد تومان در روز میل می‌کند.

اسدی نیا با اشاره به خبر افتتاح فاز‌های 15، 16، 17و 18پارس‌جنوبی گفت: درصورت افتتاح این فاز‌ها سود سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی به‌شدت افزایش خواهد یافت؛ چرا که در 8سال گذشته هیچ گازی به‌عنوان خوراک از دریا به خشکی نرسیده است اما با افتتاح این فاز‌ها خوراک شرکت‌های پتروشیمی به راحتی تأمین می‌شود و سود سهام این شرکت‌ها به نحو مطلوبی افزایش خواهد یافت.

او تأکید کرد: زمانی که بیژن زنگنه از وزارت نفت خداحافظی کرد میزان برداشت ایران از قطر 10درصد بیشتر از کشور قطر بود اما پس از خدا حافظی زنگنه به‌دلیل توقف کامل کار این میزان به‌شدت کاهش یافت اما با اجرای طرح‌های جدید با حضور دولت یازدهم میزان خوراک شرکت‌های پتروشیمی تأمین می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند به ظرفیت‌های تولیدشان دست یابند. به گفته وی این موضوع روی سهام شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و سیمان هم اثر خواهد داشت.

گشایش ال سی

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به رفع محدودیت‌های گشایش اعتبار اسنادی(ال سی) برای شرکت‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: رفع این محدودیت‌ها و اینکه شرکت‌های ایرانی می‌توانند از این‌پس با 30درصد مبلغ ال سی بازکنند تأثیر بسیار زیادی بر بورس دارد و می‌تواند محدودیت‌های بزرگ شرکت‌های ایرانی را که مجبور بودند 130درصد از مبلغ اعتبار اسنادی را پرداخت کنند از بین ببرد. او افزود: در مجموع با رفع تحریم‌ها و همچنین درصورت انجام مذاکرات سیاسی در سطح بالا برای حذف تحریم‌های بیشتر می‌توان منتظر جهش‌های باور نکردنی در بورس تهران بود.

کد خبر 231896
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز