گروه اقتصادی- محمد عدلی: بازار ارز این روزها شرایط ویژه‌ای را سپری می‌کند.

چشم فعالان بازار به نیویورک دوخته شده است تا شاید نتایج مذاکرات سیاسی، راه را برای کاهش فشار تحریم‌ها و تسهیل نقل‌وانتقال ارزی باز کند. نخستین بازتاب‌ها از مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی، قیمت دلار را تا 2هزار و 900تومان پایین کشید تا انتظار برای بهبود روابط سیاسی، اقتصاد را وارد مرحله تازه‌ای کند. در این شرایط دلارهای خانگی که در طول 2سال گذشته به‌منظور حفظ ارزش دارایی، توسط افراد غیرحرفه‌ای خریداری شده بود، راهی بازار شده تا نظام عرضه و تقاضا شرایط جدیدی را تجربه کند. در این شرایط دارندگان دلار که با قیمت‌های بالاتر از نرخ فعلی آن را خریداری کرده‌اند، نگران از دست‌رفتن ارزش دارایی خود هستند.

حیدر مستخدمین حسینی در این زمینه به همشهری گفت: شرایط فعلی بازار ارز حاصل 2شوک داخلی و بیرونی است. شوک داخلی با اتخاذ تصمیمات جدید در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده چراکه امید به بهبود اوضاع اقتصادی افزایش یافته است. از سوی دیگر اخبار خوشایند بین‌المللی از احتمال کاهش تحریم‌ها پس از کاهش التهابات سوریه و رخدادهای اخیر در بخش دیپلماسی موجب شده تا آینده امیدوارکننده‌ای ترسیم شود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کسانی که برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید دلار دست زده‌اند، اکنون هم با این هدف به‌دنبال فروش دلار هستند. دولت برای بازگرداندن این منابع به سمت چرخه واقعی اقتصاد می‌تواند نرخ سود بانکی را برای سپرده‌های ارزی و ریالی افزایش دهد و برای این کار منتظر کاهش تورم نباشد. در این شرایط انگیزه سپردن سپرده ارزی به بانک‌ها افزایش می‌یابد و کسانی هم که دلار خود را می‌فروشند می‌توانند، ریال خود را در اختیار بانک قرار دهند تا هم سود مطمئن و خوبی دریافت کنند و هم این منابع به سمت تولید هدایت شود.

احمد حاتمی یزد کارشناس مسائل بانکی نیز در این خصوص به همشهری گفت: شرایط سیاسی ناشی از افزایش ارتباطات بین‌المللی انتظارها را برای بهبود شرایط نقل و انتقال ارزی افزایش داده است تا شاید منابع بلوکه شده کشور آزاد شود و نرخ دلار در بازار به سمت نرخ رسمی حرکت کند. وی ادامه داد: این روزها جو روانی در بازار حرف اول را می‌زند و رخدادها براساس نظام عرضه و تقاضا نیست. بیشتر معاملات توسط افراد غیرحرفه‌ای که ارز را در خانه نگهداری می‌کردند، انجام می‌شود؛ چراکه اقدام به فروش دلارهای خود کرده‌اند تا بیش از این زیان نبینند.

این کارشناس بانکی گفت: مؤسسات حرفه‌ای و صرافی‌های بانک‌ها در این شرایط وارد معاملات نمی‌شوند تا شرایط واقعی در بازار حاکم شود. حتی اگر توافقاتی در حوزه دیپلماسی حاصل شود، برداشتن تحریم‌ها و بازگشت به شرایط عادی گذشته، ماه‌ها زمان می‌برد و در این صورت است که می‌توان انتظار داشت بازار در وضعیت واقعی به ثبات برسد. حاتمی یزد افزود: برای جذب سپرده‌های ارزی در شبکه بانکی باید تضمین‌های لازم توسط بانک مرکزی داده شود. باید توان بانک‌ها برای تضمین سود سپرده‌های ارزی افزایش یابد. برای این کار بانک مرکزی باید خود را تجهیز کند تا مردم بدانند اگر ارز نزد بانک‌ها می‌گذارند، می‌توانند هر زمان که خواستند همان ارز را با سودش تحویل بگیرند.

کد خبر 232064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز