همشهری آنلاین: کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم (ص)» تلاش کرده است تا با نگاهی جامع تر به زندگانی رسول خدا (ص) ضمن بررسی ابعاد مختلف شخصیت، زندگی، سیره و حکومت ایشان، حکمت برخی اقدامات آن حضرت را تبیین نماید.

اهل بیت (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم (ص)» از سوی پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

سیره و زندگانی پیامبر اعظم(ص) همواره مورد توجه اندیشمندان بوده و هرکسی به فراخور انگیزه و توان خویش در صدد شناخت و شناساندن آن حضرت برآمده و گوشه ای از زندگانی ایشان را به تصویر کشیده است.

کتاب «حیات، حکمت و حکومت پیامبر اعظم (ص)» تلاش کرده است تا با نگاهی جامع تر به زندگانی رسول خدا (ص) ضمن بررسی ابعاد مختلف شخصیت، زندگی، سیره و حکومت ایشان، حکمت برخی اقدامات آن حضرت را تبیین نماید.

این اثر که حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران می باشد به کوشش حجت الاسلام حمیدرضا مطهری در شهریور ماه 1392 به چاپ رسید.

انتشار مجله حوزه

سید محمود کریمی، مدیر اجرایی مجله فقه از انتشار یکصد و شصت و هفتمین شماره مجله حوزه خبر داد.

وی افزود: این مجله که اکنون سال سی ام خود را می گذراند به صورت فصلنامه منتشر شده و اکنون شماره 167 آن در سال 1392 به چاپ رسیده است. این شماره حاوی 8 مقاله با عناوین، کرامت انسانی زن، امام جماعت زنان، بررسی الزام حکومتی حجاب، سخن امام علی(ع) درباره زن و بازکاوی دیدگاه ها، رسالت حوزه در حفظ شئون و احیای حقوق زنان، مسئولیت حوزه در تعالی و تعلیم آموزه های دینی به زنان، نقد و بررسی فعالیت حوزویان در رویارویی با فمینیست‌ها و فعالیت سیاسی و اجتماعی زن از نگاه محمد مهدی شمس الدین می باشد.

انتشار سه کتاب مهدوی

حجت الاسلام و المسلمین ربانی، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی از انتشار بررسی توصیفی و تحلیلی سه کتاب اصلی از منابع مهدوی در آینده نزدیک خبر داد.

وی با اعلام خبر انتشار مجموعه کتابهای «بررسی توصیفی و تحلیلی منابع و مصادر مهدویت» در آینده نزدیک اظهار داشت: از جمله مهمترین این منابع سه اثر گران قدر: الغیبه طوسی، الغیبه نعمانی و اکمال الدین صدوق است که در مرحله اول انتخاب گردیده و اکنون اقدامات پژوهشی در این آثار به اتمام رسیده و ان شاء الله به زودی منتشر خواهد شد.

وی ادامه داد: کتاب شناسی توصیفی تحلیلی این منابع مهدوی انجام شده و ما در این پروژه سعی کرده ایم، اطلاعات لازمی که یک محقق برای این آثار نیاز دارد را در این پروژه ارائه کنیم.

رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی درباره خلأهای این حوزه یادآور شد: خلأ مهم و آسیب شکننده ای که در عرصه پژوهش های مهدوی وجود دارد عدم وجود اطلاعات تحلیلی (توصیفی- انتقادی) درباره مصادر و منابعی است که در عرصه مهدویت در دسترس می باشد. این منابع شامل آثاری از اصحاب ائمه اطهار و علمای گرانقدر شیعه، و نیز از سوی مدعیان دروغین جریانهای باطل و فرقه ای ضد شیعه می باشد.

وی در مورد خطرات ناشی از کتابهای انحرافی یادآور شد: عدم بررسی و تمییز منابع موجب آثار سوء و استفاده و ارجاع به آثار باطل شده است. حتی در مواردی در آثاری که به عنوان معرفی منابع مهدوی تهیه شده است همه این مصادر یکجا و بدون هیچ گونه راهنمایی و توضیح معرفی شده اند که همین مستند ارجاعات و نقل قول های سخیف و باطل و یا مستمسکی برای منحرفان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با اشاره به ثمرات این پروژه اضافه کرد: استمرار این حرکت پژوهشی می تواند با غربال گری و بررسی انتقادی متون و آثار مهدوی، جلوی بسیاری از آسیب ها در ارائه آثار بی محتوی، سست و یا منحرف را بگیرد.

گفتنی است که از این مجموعه، کتاب الکمال الدین منتشر و دو اثر دیگر الغیبه نعمانی و الغیبه صدوق در مرحله آماده سازی و چاپ می باشد که بزودی منتشر خواهد شد.

وظیفه‌گرایی اخلاقی کانت

کتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» که به تبیین، بررسی و نقد یکی از مهمترین نظریه های اخلاقی می پردازد، به کوشش آقای حسین اترک از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی به چاپ رسید.

ایمانوئل کانت، با توجه به نیت فاعل و دخالت دادن آن در ارزش اخلاقی عمل، ذاتی دانستن اوصاف درستی ونادرستی برای اعمال و دخیل ندانستن نتایج در آنها و ارائه اصل صورب ناظر به وظیفه، یک نظریه ی اخلاقیِ وظیفه گرایانه ناب و تمام عیار عرضه کرد.

گرچه نظریه وظیفه گرایی اخلاقی به حوزه اخلاق هنجاری مربوط است، کانت مباحث فرااخلاقی مهمی دارد که تأثیر مستقیمی در نظریه هنجاری او داشته است.

ویژگی کتاب «وظیفه گرایی اخلاقی کانت» توجه به مباحث فرااخلاقی نظریه کانت در کنار مباحث اخلاقی اوست. همچنین این کتاب با پرداختن به پیش فرض های وظیفه گرایی کانت و لوازم نظری و عملی او تلاش می کند نگاه جامعی به نظریه او داشته باشد.

این اثر با تلاش وحید صفری در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی در 386 صفحه تهیه و در شهریور ماه 1392 توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.

کد خبر 230947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز