همشهری آنلاین: مدیر مدرسه علمیه جعفریه پیشوای ورامین گفت: توجه افراطی به دنیا باعث بی توجهی به معنویات و الگوهای دینی مانند حضرت فاطمه معصومه(س) می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش که جامعه ما تاکنون چقدر توانسته از ابعاد شخصیتی حضرت معصومه(س) بهره‌مند شود؟ اظهار کرد: در اوصاف حضرت فاطمه معصومه(س) و سجایای اخلاقی ایشان دو موضوع بسیار پررنگ است؛ یکی عبادت آن حضرت است که ایشان با وجود آنکه سن زیادی نداشتند، ولی در طول شبانه‌روز به عبادت بسیاری مشغول بودند.

وی ادامه داد: حضرت معصومه(س) با وجود آنکه به مدت کوتاه 17 روز در قم ساکن بودند ولی در همین مدت اندک نیز محلی را برای عبادت خویش در نظر گرفتند که امروزه به عنوان "بیت‌النور" نام گرفته و در خیابان عمار یاسر شهر قم قرار گرفته است.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه پیشوای ورامین ادامه داد: نکته دوم در رابطه با سجایای اخلاقی حضرت معصومه(س) عفت و پاکدامنی و خودداری ایشان از مواجهه با نامحرمان است که این موضوع هم در مورد ایشان و هم دیگر بانوان الگو در دین اسلام مشاهده می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر وقتی به جامعه خودمان می‌نگریم می‌بینیم که دقیقا همین دو شاخصه شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) در میان بانوان جامعه ما آنگونه که باید و شاید نیست و کم‌رنگ است.

رحمتی اظهار کرد: به عنوان مثال در پرداختن به وضعیت عبادت در جامعه حال حاضر مشاهده می‌کنیم که تا چه میزان مساجد ما از حضور نمازگزاران خانم و آقا کم‌رنگ است در حالی که این مهم جزو ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین عباداتی است که خداوند متعال از ما اقامه آن را خواسته است.

وی با تاکید بر این‌که «بر اساس روایات دینی افرادی که امکان حضور در نماز جماعت را دارند باید نسبت به حضور در آن اقدام کنند» گفت: نماز جماعت یک نمونه از عباداتی است که در دین اسلام و خصوصا در مذهب تشیع بر آن تاکید بسیاری شده است ولی ما در حال حاضر می‌بینیم که در سطح جامعه‌مان پرداختن به آن کم‌رنگ شده و بسیاری از مساجدمان به نسبت جمعیت خلوت هستند.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه(ع) پیشوای ورامین افزود: همچنین شاهد هستیم که متاسفانه در ماه مبارک رمضان به میزان بسیاری روزه‌خواری می‌شود.

رحمتی ادامه داد: نکته دوم از ویژگی‌های شخصیتی حضرت فاطمه معصومه(س) و دیگر بانوان بزرگوار که در اسلام الگویی برای دیگران هستند بحث عفاف و حجاب آنان است که در این زمینه نیز متاسفانه شاهد هستیم این امور روز به روز در جامعه ما در حال کم‌رنگ‌تر شدن هستند.

وی گفت: عامل این اتفاقاتی که در جامعه ما رخ داده است را باید در وهله اول گرایش شدید افراد جامعه به مادیات به جای گرایشات به معنویات، مسائل دینی و آخرت بدانیم.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه(ع) پیشوای ورامین ادامه داد: یعنی هم و غم بسیاری از انسان‌ها این شده که چه کنند تا در زندگی چند روزه دنیایی خود بیشترین بهره را از مواهب مادی ببرند و اصلا به فکر دین نیستند و اینکه برای آخرت خود چه کار کرده و چه کار باید بکنند و چطور باید برای آخرت‌شان که عصر حیات ابدی ما است ذخیره‌ای کنند.

رحمتی گفت: وقتی ما به سراغ مادیات می‌رویم نه به عبادت آنگونه که حضرت فاطمه معصومه(س) بر آن اهتمام داشتند و از ما می‌خواستند و نه به بحث عفاف و حجاب رغبتی نشان می‌دهیم.

وی گفت: وقتی کسی برای زندگی در دنیا ملاک‌هایش مادی شد نگاه می‌کند که چگونه می‌تواند بجای خدا توجه دیگران را به خود جلب کرده و بجای در محضر خدا در دل مردم محبوب شود.

مدیر مدرسه علمیه جعفریه(ع) پیشوای ورامین افزود: توجه صرف به ظاهر زیبا، جذاب و فریبنده و این‌که چطور می‌تواند به امیال شهوانی و نفسانی خود دست پیدا کند یکی از مثال‌های توجه افراطی به دنیا است که یکی از نتایج آن ترک عبادت و گرایش به سمت عریانی و بی‌عفتی است.

رحمتی با بیان این‌که «عامل دوم در انحراف افراد از مسیر درست معنویات توجه نسبت به الگوی زندگی غربی بجای توجه به زندگی اسلامی است» اظهار کرد: آنچه که اسلام نسبت به سبک زندگی دینی به ما دستور داده است را رها کرده‌ایم و اکثر مردم توجه‌شان این است که غرب برای ما چه نسخه‌ای می‌پیچد.

وی گفت: عامل گرایش به غرب، تهاجم فرهنگی از طریق رسانه‌هایی مانند ماهواره‌ها است. وقتی الگوی افراد برای زندگی، غربی شد طبیعتا بحث حجاب و توجه به منویات و ... نیز شکل غربی به خود می‌گیرد و بیش از پیش از الگوهایی که خداوند متعال برایمان قرار داده مانند حضرت فاطمه معصومه(س) فاصله می‌گیریم.

کد خبر 230591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز