همشهری آنلاین: خدام و عاشقان حرم یار به رسم و آئینی کهن در آستان حرم امام هشتم (ع) پرچم سبز رضوی را برافراشته می سازند تا آرامگاه آفتاب به قرار همیشگی میزبان خیل عظیم زائرانی باشد که آمده اند زیارت نامه عاشقی را از سر بگیرند و با زبان عشق از چشمه محبت طلب مغفرت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با آغازین روزهای دهه کرامت خادمان حرم قدسی یار در تدارک به اهتزاز درآوردن پرچم سبز رضوی در آستان حریم خورشید تسبیح به دست می گیرند و می خوانند "اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی الامامِ التّقی النّقی و حُجَّّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍ مِنْ اوْلیائِکَ..... آنان برای آویختن پرچم سبز مخملی بر گنبد طلایی شمس الشموس لحظه شماری می کنند و منتظرند تا با اجرای مراسم صفه و خطبه خوانی حرم یار را میعادگاه منتظران کنند.

آیین پرواز کبوتران دل در آسمان حرم

خدام آقا این روزها می خواهند در روز پیش از میلاد امام غریبان سنگ تمام بگذارند و با برافراشته ساختن پرچمی سبزرنگ به غزالان و زائران شکسته بال ضامن آهو در بارگاه غریب توس خوش آمد بگویند و میهمانان را تا به تماشای شمیم استغاثه های بی سرانجام و آیین پرواز کبوتران دل در آسمان حرم فرابخوانند.

بوی خوش استغاثه و پریدن کبوتران هم در این آستان آئینی است که در دلهای زائران و مجاوران آقا به ثبت رسیده است و این رسم همچون آئین تعویض پرچم در روز میلاد امام، از مشرق دل‌ها تا افق نقاره‌ها در خاطره ها به یادگار مانده است.

اینجا در قلب توس و در آستانه چندین روز تا میلاد خورشید هشتم عطر بوسه‌های عاشقانه بر صحن و سرا و ضریح غریب الغربا جانی دوباره می گیرد و زائران در شوق تعویض پرچم و طواف گنبد طلایی تمام جاده‌ها را زیرپا می گذارند تا خود را به این درگاه برسانند و دل‌های تنگشان را بر ضریح آقا گره بزنند.

پلی میان دستهای عاشق

این زواران دلسوخته و عاشق نذر کرده اند سه روز تمام تا میلاد آقا سحرگاهان در حرم راز و نیاز کنند و بخوانند زیات نامه امام رضا (ع) را، نمازهایشان را دیگر سر به زیر می‌خوانند و تمام سجده ها را زیر باران خیس می‌کنند تا در میان امواج رحمت الهی دل‌های خسته شان تسلّی یابد.

این عاشقان روزها و شبهاست سجّاده‌های سبز را در آستان حرم گسترده و بر کرانه های خواهش نشسته‌اند و با تمام نیاز خواسته هایشان را فریاد می‌زنند.

این روزها دست‌های ملتمس بر ضریح منور ضامن آهو، گره خورده و نجوای "العفو"، "العفو" پلی میان دلهای عاشق و پرخواهش شده، آرامگاه غریب توس نبض عاشقان را تندتر کرده و واماندگان و دل خستگان با پناه به امام آهودلان صلوات خاصه را از سوز دل می خوانند و زیر لب نجوا می کنند الحمدالله، سبحان الله ........

3 میلیون زائر مراسم تعویض پرچم مولا را به نظاره می نشینند

این همه شور و نجوا در آستانه میلاد خورشید هشتم شهر را در طنین نقاره‌ها فرو برده و 3 میلیون زائر چشم انتظار، روزها را شماره می کنند تا در روز پیش از میلاد آقا باری دیگر مراسم تعویض پرچم مولا را با چشم هایشان به نظاره بنشینند و از صمیم دل پرواز بال ملائک و آواز پر جبرئیل را با گوش جان بشنوند.

مراسم تعویض پرچم حرم رضوی و پوشش ضریح مطهر با حضور سرکشیک‌های حرم ‌رضوی و زائران امسال هم در روز پیش از میلاد به صورت هم ‌زمان انجام می‌شود و باری دیگر فوج فوج کبوتران همنوا با زائران در این رسم دیرینه با شور و شوق در گرداگرد حرم بال می گشایند.

این آئین کهن و معنوی هر ساله به عنوان نماد شادی و سرور در آستان قدسی حرم مطهر با حضور خادمان بارگاه منور رضوی پس از طلوع آفتاب با اجرای مراسم صفه و خطبه خوانی انجام می گیرد و زائران و مجاوران حلقه زنان و هله هله کنان همزمان با تعویض پرچم پروانه وار به دور حرم یار طواف می‌کنند.

..................

گزارش: مرضیه صاحبی

کد خبر 231050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز