همشهری آنلاین: فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: گسترش حضور نیروی دریایی در سواحل شرقی دریایی خزر نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور است که البته این امر به کندی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در سخنانی در اولین همایش ملی فن‌آوری‌های نوین که از صبح امروز در نوشهر آغاز شده است، با اشاره به این جمله مقام معظم رهبری که دریا یک فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است، اظهار کرد: بهره‌برداری از منابع دریایی، انرژی‌های نو، تجارت، توسعه صنعت گردشگری، حمل و نقل دریایی، ایجاد اشتغال و ارتباط با سایر کشورهای جهان بوسیله فناوری‌های نوین دریایی امکان‌پذیر است که این امر موجب رشد تولید ناخالص ملی و ایجاد رفاه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات رهبری و لزوم توجه به سواحل مکران خاطرنشان کرد: امروز در منطقه شاهد تغییرات شگرفی هستیم و رقابت‌های ژئوپلتیک در منطقه این ظرفیت را داراست که آثار تعیین‌کننده‌ای را در جهان ایجاد کند. ما امروز شاهد حضور قدرت‌های دریایی مثل چین، هند و ایران هستیم که عرصه را بر قدرت‌های بزرگ‌ تنگ کرده و موجب تغییر رویکرد استکبار جهانی در منطقه اقیانوس هند شده است.

سیاری همچنین با اشاره به اینکه منطقه اقیانوس هند ظرفیت شکل‌گیری بحران را داراست، اظهار کرد:‌ دزدی دریایی یکی از این بحران‌هاست که امنیت اقیانوس هند را به خطر انداخته است. کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران در اقیانوس هند ذینفع هستند و از سوی نیروی دریایی منطقه حد فاصل تنگه هرمز، تنگه مالاگا و تنگه باب‌المندب به عنوان مثلث طلایی اقتصادی نامیده شده است.

وی همچنین افزود: ایران، هند، پاکستان و سریلانکا از ستون‌های حفظ امنیت این منطقه هستند و ضعف نیروی دریایی هرکدام از این کشورها می‌تواند بستر را برای شکل‌گیری کانون‌های بحران فراهم کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه "ایجاد زیرساخت‌های ضروری و بنادر دریایی می‌تواند امنیت مطلوب منطقه را موجب شود"، تاکید کرد: تقویت حضور نیروی دریایی ارتش در دریایی خزر امری ضروری است. همچنین نیروی دریایی برای حضور در سواحل مکران و دریای عمان با مشکلاتی مواجه بوده است و نیازمند کمک سایر دستگاه‌های اجرایی کشور برای ایجادت زیرساخت‌های لازم در منطقه است.

سیاری همچنین گفت: در تصمیم‌گیری و اتخاذ خط و مشی‌های سیاسی باید به مساله ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک توجه دقیقی شود زیرا تجارب جنگ‌های گذشته ثابت کرده است که هرگاه یک کشور صاحب موقعیت ژئواستراتژیک باشد، نمی‌تواند منزوی باشد.

وی اضافه کرد: حضور جمهوری اسلامی ایران در دریای خزربر اساس حقوق برابر و بر مبنای 20 درصد از سطح و بستر دریای خزر است که امروز در اجرای تدابیر ابلاغی تحت نظارت و کنترل دقیق نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان، خواسته‌های این نیرو را این‌گونه برشمرد: تصمیم‌گیری و پیگیری ایجاد زیرساخت‌ها در سواحل مکران و دریای خزر بر اساس طرح ولایت، ارتقاء توان نیروی دریایی، ساخت یگان‌های زیرسطحی و سطحی و توسعه روابط با کشورهای اقیانوس هند، دریای سرخ، دریای مدیترانه و خزر.

پیش از سخنان دریادار سیاری، دریادار دوم پیمان جعفری تهرانی، رئیس دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) با بیان اینکه "مقام معظم رهبری تاکید داشتند که در کشور ما به مساله دریا و دریانوردی بی‌احترامی و بی‌اهتمامی شده است"، اظهار کرد: ما باید این عقب‌ماندگی طولانی را به سرعت جبران کنیم و برای این امر و حضور در دریا و بهره‌بردرای از منابع دریا نیازمند به علم و دانش نوین دریایی هستیم. این علم و دانش از سوی مراجع دینی ما هم مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) که امروز سی و سومین تاسیس خود را گرامی داشته است، همایش فناوری نوین دریایی را با هدف تشکیل اتاق فکر برای بهره‌برداری از فناوری‌های دریایی برگزار می‌کند تا دستاوردهای این همایش زمینه‌ساز اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

ناخدا دوم عباس فاضلی‌نیا دبیر همایش فن‌آوری‌های نوین دریایی نیز درباره نحوه برگزاری این همایش توضیحاتی را ارائه کرد.

کد خبر 229598
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز