همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص استفاده از پهپادهای رزمی در نداجا گفت: رزم، یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در نیروهای مسلح است و ما همیشه به فکر آن هستیم و انواع پهپادها نیز در این خصوص در نداجا وجود دارد.

بیغم

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروزه با حضور مستمر در آبهای دوردست، دیگر به عنوان یک نیروی راهبردی شناخته می‌شود که مهمترین ماموریت آن، حفاظت از منافع و منابع جمهوری اسلامی ایران در آبهای بین‌المللی است.

اعزام یگانهای شناوری به ماموریت‌های طولانی مدت، اعزام زیرسطحی‌های سنگین به دریای سرخ، طراحی و ساخت انواع یگانهای سطحی و زیرسطحی، تعمیر و نگهداری زیردریایی‌های سنگین موجود در ارتش و البته احیا و گسترش فرهنگ استفاده از دریا به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع در حوزه های تجاری و نظامی، تنها بخشی از توانمندی‌های متخصصان صنعت دفاعی و کارکنان خدوم نیروی دریایی ارتش است که هر کدام از این دستاوردها گامی بزرگ در حوزه خودکفایی، علی رغم تحریم های سنگین در این حوزه محسوب می‌شود.

در گفتگو با امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم جانشین فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به بررسی برخی دستاوردها، برنامه و سطح آمادگی این نیرو برای صیانت از منافع کشورمان در آبهای بین المللی پرداخته شده است. این گفتگو، موضوعاتی نظیر ساخت تجهیزات و سامانه‌های جدید دریایی، نحوه مقابله با پروژه ایران هراسی در منطقه، آخرین وضعیت جدیدترین هواپیماهای گشت دریایی نداجا، استفاده از پهپادهای جدید و ... را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید.

دریادار خادم بیغم در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه نیروی دریایی در 3 دهه پس از انقلاب مهمترین گام‌ها را در جهت خود کفایی نیروهای مسلح برداشته است، گفت: این نیرو همگام با سایر نیروهای دیگر با پشت سر گذاشتن تجربه 8 سال دفاع مقدس و بیش از 20 سال کار و تلاش در جهت خود کفایی و درک این که در زمان بحران هیچ کشوری به ما کمک نخواهد کرد، در همه ابعاد اقدامات بسیار خوبی انجام داد که در راس آن خودکفایی در نیروی انسانی در مرحله اول بود که حاصل آن، تربیت نیروهای انسانی الهی محور و دارای روحیه جهادی و شهادت طلبی است.

ساخت چند ناو جدید در وزارت دفاع و نیروی دریایی ارتش

وی افزود: نیروی انسانی الهی محور ما قادر است در شرایط بحران با بکارگیری ابتکار و خلاقیت به نحو احسن از تجهیزات خود استفاده کند که مهمترین مزیت رزمی‌ ما در نیروهای مسلح و بخصوص نداجا در مقابله با دشمن، نیروی انسانی ما است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: البته در کنار آن، با تلاش شبانه‌روزی نیروهای متخصص و با استفاده از توانمندی داخل کشور و دستیابی به تکنولوژی روز و با توجه به تجهیزات رزمی دنیا توانستیم ادوات و تجهیزات رزمی خود را نیز بروز نگه داریم.

بیغم ادامه داد: امروز نداجا در شرایط بسیار بالایی از آمادگی رزمی و دفاعی قرار دارد و در امر خود کفایی به جایی رسیده که مراحل ساخت ناوشکن همراه با تجهیزات مورد نیازش را پشت سرگذاشته است.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن ناوهای موشک‌انداز پیکان و جوشن و تعدادی دیگر، تصریح کرد: کار ساخت این شناورها در وزارت دفاع و کارخانجات نیروی دریایی ادامه داشته دارد که اسامی آنها را بزودی اعلام می‌کنیم.

وزارت دفاع قطب ساخت زیردریایی‌ها

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: به موازات این فعالیتها، ساخت و ساز در صنایع دریایی وزارت دفاع در حوزه زیر سطحی نیز ادامه دارد و البته تعمیرات اساسی زیر دریایی‌های سنگین نیز در نیروی دریایی دنبال می‌شود.

بیغم وزارت دفاع را قطب ساخت زیر سطحی‌ها دانست که نیروی دریایی را به این تجهیزات راهبردی مجهز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ساخت اینگونه تجهیزات در نیروهای مسلح و همچنین فعالیت‌های بخش خصوصی در ساخت شناورهای تجاری و نفت‌کش و در کنار آن، داشتن مرزهای آبی طولانی در جنوب و شمال کشور، جمهوری اسلامی را به یک کشور دریایی و اثرگذار در منطقه تبدیل کرده است.

اقدامات نداجا در مقابل ایران هراسی آمریکا در منطقه

بیغم بیان اینکه دشمن 2 هدف را در داخل کشور از طریق طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به صورت همزمان دنبال می‌کند، اظهار داشت: یکی اینکه آنها می‌خواهند بین مردم و نیروهای مسلح و مسئولان ایجاد بی‌اعتمادی کنند و هدف دیگر آنها نیز التهاب آفرینی و ناآرامی است تا ایران را به عنوان تهدید در منطقه نشان دهند. اما ملت‌ ما با همدلی با دولت و مسئولان و نیز با پشتیبانی از نیروهای مسلح با راهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، اجازه نداده دشمن و استکبار جهانی به اهداف خود برسد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین تصریح کرد: حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در دریای عمان، شمال اقیانوس هند و خلیج فارس و ایجاد پایگاه‌های مختلف در کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس و دریای عمان و برگزاری رزمایش‌های مختلف به بهانه ایجاد هماهنگی و مبارزه با تهدیدات احتمالی در دریا، از جمله اقداماتی است که استکبار جهانی جهت ایجاد جو بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد.

وی افزود: در مقابل، نیروی دریایی ارتش به عنوان یک نیروی راهبردی، ضمن برگزاری رزمایش‌های مختلف و نشان دادن توان رزمی و آمادگی خود چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر تجهیزات پیشرفته و البته با هدف رساندن پیام صلح و دوستی و حضور مستمر در دریایی‌های آزاد و همکاری با اجماع بین المللی در مبارزه با تروریسم دریایی و برگزاری رزمایش‌های تجسس و نجات دریایی با کشورهای منطقه، بازدیدهای مختلف از بنادر دریایی کشورهای منطقه‌ای، پیشنهاد روابط و همکاری دو جانبه در ابعاد آموزشی و تعمیراتی با توجه به توانمندی‌های نداجا در بخش و ساخت و ساز و انجام تعمیرات و ایجاد اعتماد سازی در مقابل اهداف پلید استکبار جهانی، توانسته گام‌های بلندی بردارد و نداجا را به عنوان یک نیروهای راهبردی اثرگذار در منطقه معرفی کند به نحوی که عملا هیچ معادله‌ای در منطقه‌ شکل نمی‌گیرد که یک طرف آن نداجا نباشد.

130 مورد مبارزه مستقیم نداجا با دزدان دریایی

بیغم با بیان اینکه حضور قدرتمند یگانهای دریایی ارتش و برقراری سیادت دریایی در طول دفاع مقدس در ایجاد امنیت خطوط مواصلاتی دریایی نقش بسزایی در تامین امنیت شریان اقتصادی کشور داشته است، گفت: با گسترش فعالیت‌های اقتصادی ایران در دریاها و گسترش منافع ملی در دریاهای بین المللی، فعالیت نداجا نیز متناسب با این گسترش جهت برقراری امنیت آن گستره‌تر شده است.

وی ادامه داد: هر چند خطر جنگ به پایان رسیده اما تهدیدهای دیگری از جمله تروریسم و دزدی دریایی هنوز متوجه کشور است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: حضور مستمر ناوهای نداجا در این مناطق و برقراری امنیت برای کشتی‌ها در مقابل پدیده شوم دزدی دریایی، باعث دلگرمی کارکنان کشتی‌های تجاری و نفت‌کش و جلوگیری از هدر رفتن منافع ملی زیادی شده است.

بیغم افزود: اسکورت بیش از هزار و پانصد فروند کشتی و مبارزه مستقیم با دزدان دریایی در بیش از 130 مورد و چندین مورد بازپس‌گیری کشتی‌های دزدیده شده از جمله اقدامات نداجا در آبهای آزاد بوده است که تاثیر بسزایی در تامین امنیت خطوط مواصلاتی در این آبها داشته است.

حضور ناوهای ارتش ایران در حیات خلوت آمریکا

وی خاطرنشان کرد: از طرفی حضور ناوگروهای نداجا در آبهای بین المللی و اقیانوس‌ها و مناطقی که به عنوان حیات خلوت استکبار جهانی بوده نشان از ارتقای توانمندی این نیرو در ابعاد مختلف دارد که این خود از عوامل اصلی مولفه‌های قدرت بازدارندگی است.

امیر بیغم در بخش دیگری از گفتگوی خود با فارس اظهار داشت: تجربه 8 سال دفاع مقدس و تحریم‌های سنگینی که از همان ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر ما تحمیل شد، باعث گردید تا خودباوری از دست رفته در کارکنان و متخصصین ما برگردد و شعار «ما می‌توانیم» رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد به نحوی که کارکنان ما در 8 سال دفاع مقدس تجهیزاتی که استکبار برای اهداف خود تدارک دیده بود و تحویل رژیم منفور پهلوی داده و اجازه هیچ بررسی و رفع اشکال آنها را به ما نمی‌داند به نحو احسن مورد استفاده و تعمیرات قرار دادند و در طول 8 سال اجازه ندادند هیچکدام از آن ادوات جنگی از کار بیفتد و پس از آن نیز نهضت بازسازی قطعات را آغاز کردند.

آغاز نهضت قطعه‌سازی با تدبیر فرمانده معظم کل قوا

وی با اشاره به تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل معاونت جهاد خود کفایی در نیرو گفت: این تدبیر باعث شده امروز نداجا در بحث آموزش و ساخت تجهیزات مورد نیاز تا حد ساخت شناورهای سطحی و ناوهای موشک انداز و ناوشکن‌های چند منظوره با سامانه‌های مورد نیاز به خود کفایی بالایی برسد و در تعمیرات اساسی زیر دریایی‌های سنگین موفق باشد و این افتخار نیز نصیب ما شد که صنایع دریایی ایران به خود کفایی در ساخت زیر سطحی‌های تاکتیکی کلاس غدیر و زیردریایی‌های نیمه سنگین نایل شود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: تجربه جنگ تحمیلی و شناختی که از منطقه و دشمن به دست آوردیم و از همه مهمتر، خودباوری و اعتمادی که از طرف مردم به نیروهای مسلح به وجود آمد، باعث شد تا در اولین گام پس از دفاع مقدس، نهضت قطعه سازی و بازسازی و بهینه سازی تجهیزات آغاز شود که نتیجه تجربه و سالها تلاش در این عرصه، در ناو چندمنظوره جماران متجلی شد.

آخرین وضعیت جدیدترین هواپیماهای گشت دریایی نداجا

امیر بیغم در بخش دیگری از این گفتگو، با بیان اینکه یکی از نیازمندی‌های ارتش و نیروهای مسلح و بخصوص نداجا داشتن اشرافیت اطلاعاتی است که بتواند ماموریت خود را در منطقه به خوبی انجام دهد، گفت: برای بدست آوردن اشراف اطلاعاتی، نیازمندی‌هایی از جمله هواپیماهای گشت و شناسایی وجود دارد. البته نیروی دریایی این هواپیماها را چه در نوع بال ثابت و چه در بحث بالگردی در اختیار دارد و گشت‌های خود را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: اما نیاز است همان‌طور که در بخش‌های دیگر نداجا مثل ساخت شناورها و ... خودمان را ارتقا داده‌ایم، در بخش یگان‌های پروازی هم این ارتقا را داشته باشیم که از چندی قبل سفارش هواپیماهای گشت دریایی به وزارت دفاع داده شد و هواپیماهایی که امروز در وزارت دفاع ساخته شده بخشی مربوط به نیروی دریایی ارتش است که اکنون در مرحله آزمایشات است و پس از اینکه آزمایشات آن به پایان رسید و شرایطی که ما نیاز داریم را پشت سر گذاشت، طبیعتا آن‌ها را خواهیم گرفت و در چرخه عملیاتی قرار خواهیم داد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین درخصوص زمان تحویل و بکارگیری این هواپیماها اظهار داشت: در کار فنی نمی‌توان زمان مشخص کرد ولی هدف‌مان این است که در سال جاری به آنها دست یابیم.

تجهیز نداجا به انواع پهپادهای با بُرد مناسب

امیر بیغم درخصوص توانمندی پهپادی نیروی دریایی ارتش نیز گفت: توانمندی خوبی در کشور در ساخت پهپادها وجود دارد که ما هم به دنبال آن هستیم. نیروی دریایی یکی از باسابقه‌ترین نیروها در استفاده از پهپادها است که انواع مختلف آن را داشته است.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب و بعد از آن از پهپادهایی که در نیروی دریایی بوده استفاده کرده‌ایم و طبیعتا با پیشرفت علم و دانش در کشور و ساخت پهپادها، نداجا هم به انواع مختلف پهپاد مجهز است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر پهپادهایی در ابعاد و بردهای مناسب در اختیار نداجا است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و فعلا استفاده آنها برای اشراف اطلاعاتی در منطقه است.

استفاده از پهپادهای رزمی در نیروی دریایی ارتش

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص استفاده از پهپادهای رزمی در نداجا نیز گفت: رزم، یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در نیروهای مسلح است و ما همیشه به فکر آن هستیم و انواع پهپادها نیز در این خصوص در نداجا وجود دارد.

البته در بحث تهاجم باید به راهبرد نظامی کشور برگردیم که راهبرد دفاعی است و ما هر کاری می‌کنیم حتی تهاجم هم در بحث دفاع است که به عبارتی به آن می‌گویند دفاع در عمق که خود یک نوع تهاجم محسوب می‌شود.

تولید انبوه زیردریایی‌های غدیر

امیر بیغم در ادامه با بیان اینکه ساخت زیرسطحی و ورود تکنولوژی آن در نداجا پیرو نیازمندی‌ها و تجاربی بود که در دفاع مقدس کسب کردیم، اظهار داشت: با شناختی که از منطقه و دشمن بدست آوردیم بررسی کردیم که چه مشکلاتی در دفاع مقدس داشتیم و چه چیزهایی باید بسازیم که یکی از آنها بحث زیرسطحی‌ها بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توانمندی‌هایی که دشمن در منطقه داشت، نیاز داشتیم به گونه‌ای نسبت به این توانمندی دشمن تجهیزات خود را ساماندهی کنیم.

امیر بیغم با بیان اینکه بحث زیردریایی‌ها از 20 سال پیش در نیرو مطرح کشد، اظهار داشت: با گرفتن 3 فروند زیردریایی کلاس طارق (سنگین)، این تکنولوژی وارد کشور شد اما این مبنایی نبود که ما بخواهیم روی آن تاکید و یا تکیه کنیم چون شرایط منطقه ما با کشورهای دیگر کاملا متفاوت است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این تکنولوژی در مدت زمان کوتاهی وارد صنایع کشور بخصوص بخش نظامی شد، افزود: با توجه به شناخت وضعیت، زیرسطحی‌های مورد نیاز در تاکتیک‌های مختلف دفاعی را طراحی کردیم که به زیردریایی تاکتیکی کلاس غدیر رسیدیم و ساخت آن در کشور آغاز شد که امروز به تعداد لازم و مورد نیاز در اختیار نیروی دریایی قرار دارد.

نیروی دریایی ارتش

ساخت زیردریایی‌های سنگین در آینده نزدیک

امیر بیغم ادامه داد: با تغییر تاکتیک‌های دشمن، ما نیاز داشتیم تجهیزات و تاکتیک‌های خود را تغییر دهیم و این اتفاق افتاد و در صنایع دفاع در بخش زیرسطحی به ساخت زیردریایی‌های نیمه سنگین رسیدیم و ان‌شاءالله بزودی شاهد ساخت زیردریایی‌های سنگین نیز خواهیم بود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص ساخت زیر دریایی‌های سنگین با اشاره به وجود 3 زیردریایی کیلوکلاس اظهار داشت: ‌روند ارتقای تجهیزات باید همیشه در نیروهای مسلح وجود داشته باشد و ساخت آنها در دستور کار است.

افزایش قدرت موشکی و اژدرهای زیردریایی جدید فاتح

وی با اشاره به ساخت زیردریایی جدید فاتح گفت: این زیرسطحی از جمله زیردریایی‌های نیمه سنگین است که از توانمندی‌ بالاتر، ماندگاری بیشتری و تجهیزات بروز‌تر و بهتری نسبت به زیردریایی‌های غدیر کلاس برخوردار است و یک زیردریایی متناسب با طرح‌ها و برنامه‌های نداجا است که بزودی در چرخه عملیات قرار خواهد گرفت.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه طبیعتا قدرت موشک‌ها و اژدرهای فاتح بیشتر از زیردریایی‌های غدیر خواهد بود، تاکید کرد: هر ارتقایی در بحث سیستم و سلاح‌های زیرسطحی‌های جدید صورت می‌دهیم آن را به زیرسطحی‌های دیگر مثل زیردریایی‌های کلاس غدیر و حتی کیلوکلاس که در نداجا وجود دارد نیز تعمیم می‌دهیم.

امیر بیغم گفت: زیرسطحی‌ها به عنوان یک سلاح استراتژیک و راهبردی هستند و یکی از نقاط هراس دشمن و قوت ما همین زیرسطحی‌ها است که امروز به تعداد کافی در نداجا وجود دارد و در هر لحظه هر کدام از آنها ممکن است در هر منطقه‌ای درحال گشت‌زنی باشد.

ارتقای اژدرهای هوشمند زیرسطحی‌ها

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص توانمندی این نیرو در بحث اژدرها نیز گفت: آنچه که در این حوزه به نداجا واگذار شده، اژدرهایی است که در رزمایش‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته از جمله اژدرهای زیرسطحی و سطحی و بسیاری از اژدرهای نداجا بخصوص در بحث زیرسطحی از تکنولوژی بسیار بالایی برخوردار بوده و هوشمند هستند و ارتقای آنها در دستور کار است.

موشک‌های ساحل به دریای موجود برای مقابله با تهدیدات کافی است

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه به توانمندی نداجا درخصوص موشک‌های ساحل به دریا اشاره کرد و گفت: همیشه باتوجه به برآوردهایی که در خصوص تهدیدات داریم، نیازمندی‌هایمان را در زمینه موشک‌های ساحل به دریا تامین می‌کنیم تا با آنها مقابله کنیم البته درحال حاضر طبق برآوردهای صورت گرفته در نداجا، تجهیزات موجود برای مقابله با تهدیدات کافی است.

عملیات همزمان سامانه مین‌روب جدید در چند نقطه/ تولید به اندازه کافی

امیر بیغم با اشاره به سامانه مین روب که اخیرا رونمایی شد، اظهار داشت: مین‌گذاری و مین‌روبی، تاکتیکی است که هم به صورت آفندی و هم پدافندی استفاده می‌شود، وقتی موضوع مین در نیروهای مسلح ما مطرح می‌شود بخش پدافندی آن مطرح است نه آفندی.

وی تاکید کرد: سامانه مین روبی که رونمایی شد و مورد آزمایش قرار گرفت یکی از سیستم‌‌های بسیار پیشرفته است که شاید تنها دو سه کشور از آن برخوردار باشند، چون هم از سرعت و هم امنیت بالایی برخوردار است و در زمانی که دشمن، عملیات آفندی بوسیله مین در قبال ما داشته باشد، براحتی برای اینکه بتوانیم یگان‌های شناوری خود را که در منطقه در مخمصه قرار گرفته‌اند رها کنیم، می‌توانیم از این سیستم استفاده کنیم و در زمان بسیار کوتاهی معابر عبوری و وصولی خودمان را باز کنیم تا شناورها در امنیت کامل تردد کنند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این سیستم در انواع مختلف در نداجا وجود دارد، اظهار داشت: چون مین‌ها با سنسورها و حساسه‌های مختلف عمل می‌کنند و نیاز است برای جمع‌آوری آنها از تکنولوژی مبارزه با آن حساسه‌ها برخوردار باشیم که در این سیستم وجود دارد، این سامانه به اندازه کافی در نیروی دریایی وجود دارد که بتوانند این عملیات را همزمان در چند نقطه انجام دهند.

حضور در اقیانوس آرام و اطلس باید هدفمند باشد

امیر بیغم در بخش دیگری از گفتگو با فارس، با تاکید بر اینکه حضور در آبهای آزاد حق مسلم هر کشوری است، تصریح کرد: تجارت جهانی حد و مرزی ندارد و بهترین راه آن راه دریایی است و از طرفی خطرات در همه جا وجود دارد لذا نداجا باید این توانمندی را کسب کند که در شرایط و مناطق مختلف مثل خلیج عدن و حتی شرق اقیانوس هند از منافع کشور دفاع کند.

وی ادامه داد: اتفاقاتی مثل دزدی‌های دریایی ممکن است در جاهای دیگر هم بیفتد و باید این توانمندی را داشته باشیم که از کشتی‌هایمان درهرجا دفاع کنیم و این یک اجماع است که نیروهای دریایی باید به کشتی‌های تجاری در قبال دزدان دریایی کمک کنند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص حضور در اقیانوس اطلس اظهار داشت: توانمندی‌ برنامه‌ریزی حضور در اقیانوس اطلس را داریم اما باید در زمان مناسب و با برنامه باشد و نباید بی‌دلیل این کار صورت بگیرد زیرا همانطور که این حضور در دریاها تجربه ایجاد می‌کند هزینه‌های سنگینی هم دارد لذا این حضورها باید با برنامه باشد که ثمربخش شود.

امیر بیغم خاطرنشان کرد: حضور در اقیانوس آرام و اطلس در برنامه‌ کاری نیروی دریایی است که متناسب با شرایط و سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح صورت می‌گیرد.

توانمندی حضور در آبهای نزدیک آمریکا را داریم/ فعلا دلیلی برای حضور نداریم

وی همچنین درخصوص اینکه آیا ناوهای نیروی دریایی به نزدیکی آبهای آمریکا می‌روند یا خیر، گفت: سوال اینجاست که آیا نیاز است که ما سمت مرزهای آبی آمریکا برویم؟ این توانایی وجود دارد اما آیا نیاز به این کار داریم؟ وقتی می‌بینیم آمریکا در مرز کشورهای مختلف و بخصوص در خلیج فارس حاضر می‌شود به دنبال منافع خود است، حالا ما در آمریکا چه منافعی می‌توانیم داشته باشیم در حالیکه پیام ما در دریاها، پیام صلح و دوستی است و استراتژی کشور ما استراتژی دفاعی است.

امیر بیغم ادامه داد: بنابراین فعلا دلیلی نمی‌بینیم که در مرزهای آبی و نزدیکی آمریکا یا کشورهای دوردست حضور پیدا کنیم مگر اینکه جزء سیاست‌های نیروهای مسلح باشد که امروز نیست، اما این دلیلی نیست که نداجا این توانمندی را نداشته باشد. این توانمندی و دانش وجود دارد و این را با عبور از تنگه مالاکا و حضور در اقیانوس آرام نشان دادیم.

وی همچنین اظهار داشت: ما با حضور در سواحل چین به این سوی اقیانوس آرام رفتیم در حالیکه آمریکا آن سوی سواحل اقیانوس‌ آرام است، بنابراین این توانمندی در نداجا وجود دارد و آموزش‌های پرسنل نیز داده شده و هیچ مورد خاصی نیست.

حضور در قطب جنوب در برنامه جمهوری اسلامی ایران است

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص اینکه ایران از ظرفیت قطب جنوب اسفاده چه استفاده‌ای می‌کند، گفت: محدودیت در منابع جهانی وجود دارد و بشر همیشه دنبال منابع بیشتر و جدیدی است که بتواند جایگزین شود مثلا الان وابستگی شدیدی به نفت و منابع زیرزمینی وجود دارد و این کافی نیست و ما به انرژی هسته‌ای برای تولید برق و انرژی روی آورده‌ایم.

وی افزود: بنابراین انسان همواره به دنبال نقاط بهتر و منافع بیشتر است. یک سری مزایا و منافعی در قطب‌های شمال و جنوب دنیا وجود دارد و خیلی از کشورهایی که توانمندی دارند به آنجا رفته‌اند و اکتشافاتی انجام داده‌اند که ممکن است در آینده به دردشان بخورد.

ایجاد پایگاه در قطب جنوب

امیر بیغم خاطرنشان کرد: با این حال با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران یک مسیر بلامانع به قطب جنوب از طریق سواحل مکران دارد و منافعی نیز در آن جا وجود دارد، نیاز است که در ابتدا در آنجا حضور داشته باشیم و بعد احتمالا آن طور که در برنامه‌های موسسه اقیانوس‌شناسی آمده، بحث ایجاد یک پایگاه در قطب جنوب در دستور کار است که البته کار بسیار مشکلی است.

وی ادامه داد: این موسسه این کار را شروع کرده است و به فکر تهیه نیازمندی‌های آن از جمله ساخت شناور است که در صنایع دفاع در حال ساخت است و همین طور تجهیزات دیگر و آموزش‌هایی که باید ببینند و در مرحله بعد هم رفت و آمدهایی که باید شروع شود.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: این در برنامه جمهوری اسلامی ایران است که در آبهای قطب جنوب هم حضور پیدا کند و ممکن است در مرحله اول این کار را با همکاری کشورهایی که قبلا در آنجا حضور داشته‌اند در قالب همکاری و در مراحل بعدی به صورت مستقل صورت دهد.

امیر بیغم تصریح کرد: این اقدام فعلا با استفاده از امکانات نیروی دریایی شروع شده که گام اول، آوردن فرهنگ دریایی و گشت‌های تحقیقاتی در موسسه اقیانوس‌شناسی است و به مرور باید قدم‌های بعدی برداشته شود. مرحله بعدی گشت‌های اقیانوس‌شناسی نیز طی چند روز آینده آغاز می‌شود و حتما مراحل بعدی با ساخت شناورهای خود موسسه انجام خواهد شد.

ناوشکن «دماوند» در مرحله نصب تجهیزات تخصصی

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه ساخت یک شناور طی چند مرحله صورت می‌گیرد، اظهار داشت: یک مرحله قسمت‌های سخت بدنه است که به آن کاسه و روسازه می‌‌گویند که «دماوند» آن را پشت سر گذاشته است، مرحله بعد بحث نصب تجهیزات است که این ناوشکن این مرحله را هم پشت‌سر گذاشته و به آب‌اندازی شده است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: مرحله بعد، نصب تجهیزات تخصصی و ظریف‌تر است که در حال انجام است و مراحل بعدی آزمایشات و تست‌های مختلف است که باید انجام شود.

بیغم افزود: البته در همین حال، پرسنل این ناوشکن نیز در حال آموزش‌های لازم هستند و آزمایش برخی دستگاه‌های مختلف در حال انجام است که بعد از این مراحل، ناوشکن به یگان دریایی الحاق خواهد شد که افزایش توان رزمی را در پی دارد و زمان دقیق آن را وزارت دفاع اعلام خواهد کرد.

رادارهای جدید نیروی دریایی در راه است

امیر بیغم با بیان اینکه رادار یکی از ابزارهای مورد نیاز هر شناوری در دریا است، اظهار داشت: در بحث نظامی، رادارها گروه‌های مختلفی به خود می‌‌گیرند و یک رادار تجاری با برد 70-60 کیلومتر اصلا در حوزه نظامی جایی ندارد. حتی در کنار آن در بحث توانایی در شناسایی اهداف دشمن، با برنامه ی «هر چقدر دورتر بهتر کار» می‌کنیم.

وی گفت: بنابراین رادارها در نسل‌های نو، شکل‌های جدیدی به خود می‌گیرند و اینطور نیست که راداری با تکنولوژی امواج راداری UHF با برد کم مطرح باشد، امروز از رادار در بحث استفاده از امواج‌های مختلف برد بلند مثل HF و فرکانس‌های دیگر استفاده می‌شود که برد رادارها را به مراتب افزایش می‌دهد و در بخش نظامی اثربخش می‌کند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: در حوزه رادارها یک سری تکنولوژی‌های جدیدی است که هم در نیروی دریایی و هم صنایع مختلف برروی آن کار شده و به نتیجه هم رسیده و در آینده حتما رونمایی می‌شود که امروز وجود دارد و از آنها استفاده می‌کنند.

امیر بیغم همچنین اعلام کرد که از رادارهای آرایه فازی و پیشرفته در قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود.

نقش هواناوها در شکار زیرسطحی‌ها

وی با بیان اینکه از دیرباز اسکادران هواناوها را در نداجا داشته‌ایم، گفت: ایران از سی و اندی سال پیش بزرگترین اسکادران هواناوی در منطقه را دارد و امروز هم به همین گونه است. در دفاع مقدس شاهد فعالیت چشم‌گیر هواناوها حتی در جبهه‌های نیمه‌زمینی و بحث پشتیبانی از آبادان در زمان محاصره، بودیم.

وی با اشاره به اینکه امروز تهدیدات به دریاهای آزاد و دوردست کشیده شده است، تصریح کرد: در همین راستا ما هم هواناوها را علاوه بر اینکه از نظر کلی و سیستم تحرک ارتقا دادیم، آنها را به موشک‌های مناسب هم مجهز کردیم و در رزمایش‌های قبلی بحث شلیک موشک‌های دوربرد از روی هواناوها را شاهد بودیم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: هواناو وسیله‌ای است که با سرعت بسیار زیاد حرکت می‌کند و در هر نقطه از ساحل می‌تواند پنهان شود و هیچ محدودیتی ندارد و در کوتاه‌ترین زمان می‌تواند در عمق حرکت کرده و از سلاح خود استفاده کند این یک برتری بسیار خوب در دریا است و هر موشکی روی آن قرار گیرد با حرکت سریع رو به جلو، برد آن افزایش می‌یابد ضمن اینکه با سرعت زیاد می‌تواند از بسیاری خطرات، به موقع دور شود و البته در برنامه داریم همه هواناوهایمان که در بحث رزمی فعالیت می‌کنند را به تکنولوژی موشک‌های دوربرد تجهیز کنیم.

استفاده از هواناوها در عملیات مشترک علیه زیرسطحی‌ها

امیر بیغم با بیان اینکه هواناوها یک مزیت دیگر هم دارند و آن اینکه از خطراتی که زیرسطحی‌ها ممکن است ایجاد کنند دور هستند، گفت: هواناو چون به نوعی برروی آب حرکت می‌کند، برخی از سلاح‌های زیر سطحی‌ها روی آن موثر نیست، ضمن اینکه چون هواناو سرعت بالایی دارد شناسایی، کشف و انهام آن توسط زیرسطحی‌ها بسیار بسیار سخت است لذا استفاده عملیاتی از هواناوها در جاییکه خطر زیرسطحی‌های دشمن وجود دارد کار بسیار مطمئنی است.

وی همچنین اعلام کرد که فعلا هواناوهای نداجا به اژدر مجهز نیستند و شاید در آینده این کار صورت گیرد، اظهار داشت: پرتاب اژدر در کنار خود، توانمندی‌های دیگری هم نیاز دارد که سیستم هواناو برای آن ساخته نشده است و به جای استفاده از اژدر در هواناو می‌توانیم در عملیات‌های مشترک از وسایل بهتری استفاده کنیم مثل استفاده از بالگرد برای شلیک اژدر که هم می‌تواند سرعت بیشتری داشته باشد و هم از دریا جدا است.

رصد لحظه‌ای حضور و موقعیت یگان‌های فرامنطقه‌ای

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید با اشراف اطلاعاتی در منطقه، هرلحظه از حضور و موقعیت یگان‌های فرامنطقه‌ای آگاه باشیم که بتوانیم در زمان بحران، بهترین و صحیح ترین عکس‌العمل را بروز دهیم و با تمهیداتی که در نداجا انجام شده، چه از نظر انجام گشت‌های مداوم و چه از نظر سیستم‌های کشف و شناسایی اهداف مختلف در دریا و فواصل مختلف، این توانمندی‌ را داریم.

امیر بیغم تصریح کرد: حرکات نیروهای فرامنطقه‌ای را هر چقدر که آنها به سواحل ایران و تنگه هرمز نزدیکتر می‌شوند و حتی داخل خلیج فارس، تحت رصد داریم و هر لحظه موقعیت آنها را می‌دانیم. این کمک می‌کند که ما در زمان بحران و نیاز، تصمیم صحیح را برای مبارزه و یا دفع هرگونه تهدید بگیریم.

توجه به سواحل مکران با ایجاد پایگاه‌های جدید دریایی

وی با اشاره به برگزاری همایش سواحل مکران گفت: نیروی دریایی در جهت تدبیر مقام معظم رهبری برای توجه به سواحل مکران چندی پیش همایش سواحل مکران را برگزار کرد که از مقامات لشکری و کشوری در آن حضور داشتند و همواره به دنبال این بوده و هستیم که در جهت ارتقای سطح معیشتی و وضعیت اقتصادی و فرهنگی این سواحل حرکت کنیم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش با حضور در این مناطق و ایجاد پایگاه در جاسک و راس‌ میدانی و در کنارک و پسابندر شروع به آبادانی منطقه و همکاری با بخش‌هایی که دولت باید پای کار آن بیاید و حتی پیگیری‌های مستمری داریم که از امکانات دولت برای ساخت بیمارستان‌ها و مراکز فرهنگی و جاده‌ها و ... این مناطق استفاده شود.

خزر دریای صلح و دوستی است اما به هرحال نباید از آن غافل شد

امیر بیغم در بخش دیگری از گفتگو با فارس، با بیان اینکه رزمایش‌های نداجا با توجه به سیاست‌های ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می‌شود، گفت: نیروی دریایی معمولا در سال یک رزمایش بزرگ و جامع دارد و همچنین علاوه بر آن رزمایشهای تخصصی مختلفی برای آماده نگه داشتن کارکنان و تجهیزات برگزار می‌کند.

وی همچنین به اهمیت دریای خزر اشاره و تصریح کرد: دریای خزر دریای صلح و دوستی است و کشورهای دیگر هم به این موضوع تاکید دارند، اما درهرصورت ما نباید غافل بمانیم، وقتی پای منافع در جایی مطرح می‌شود باید این توانایی هم وجود داشته باشد که از آن منافع دفاع کند. کاری که ما و شاید کشورهای همسایه در دریای خزر انجام می‌دهیم، همین است که این توانمندی‌ را در خودمان ایجاد کنیم که بتوانیم در زمانی که نیاز شد از این منافع دفاع کنیم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درخصوص تامین امنیت دریای خزر ادامه داد: خزر به دلیل اینکه دریای محدودی است و کشورهای اندکی ذی‌نفع هستند، می‌شود با گفتگو و رفت و آمدهایی که وجود دارد این امنیت را همیشه برقرار داشت کما اینکه اخیرا ناوگان نداجا بازدیدی از یکی از بنادر روسیه داشت و این دیدارها ادامه دارد و برنامه داریم با کشورهای دیگر هم این دید و بازدیدها را داشته باشیم.

قابلیت شناورهای ارتش برای چندین دور گردش دور زمین

وی در ادامه با اشاره به موضوع بحث سیستم رانش و سوخت هسته‌ای در شناورها و زیرسطحی‌ها اظهار داشت: الان شناورهایی در دنیا وجود دارد که از دانش هسته‌ای استفاده می‌کنند که این دانش برای خود شرایط و ضوابطی دارد و البته یگان‌هایی که می‌خواهند از آن استفاده کنند باید شرایط خاصی داشته باشند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در جمهوری اسلامی ایران با توجه به نوع ماموریت‌هایی که وجود دارد، شناورهای ما حتی می‌توانند چندین دور، دور کره زمین را بگردند بدون اینکه سوخت و آذوقه کم بیاورند زیرا شناورهای ما وقتی با هم حرکت می‌کنند، می‌توانند نیازمندی‌های یکدیگر را برآورده کنند.

نداجا فعلا نیازی به سیستم رانش هسته‌ای ندارد

امیر بیغم خاطرنشان کرد: ناوهای هواپیمابر و تعداد بسیار محدودی زیرسطحی در دنیا از تکنولوژی‌ رانش هسته‌ای برخوردار هستند که با توجه به نوع شرایط و اهداف آن کشورها است اما در جمهوری اسلامی ایران فعلا آنچه که ما برای سیستم تحرک داریم، کافی است و طبیعتا خطرات جانبی آن نوع دانش را هم نخواهیم داشت مگر زمانی که سیاست‌ ما به گونه‌ای باشد که یگان‌های بزرگی مثل ناوهای هواپیمابر و حضور مداوم در دوردست داشته باشیم.

در حال حاضر ساخت ناو هواپیمابر راهبرد و استراتژی ما نیست

وی با بیان اینکه تکنولوژی ساخت راکتورهای هسته‌ای چیزی نیست که دیگر در دنیا وجود نداشته باشد، تصریح کرد: علم بقدری پیشرفت کرده که بتوان راکتور کوچک برای شناورها هم ساخته شود اما ما در نیروی دریایی نیازی به آن نداریم و در حال حاضر ساخت ناو هواپیمابر راهبرد و استراتژی ما نیست.

هدف وزارت دفاع در 4 سال اخیر ارتقای وضعیت نیروهای مسلح بود

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان به نقش وزارت دفاع در ساخت و تجهیز نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: نیروهای مسلح بدون چون و چرا به دنبال تدابیر مقام معظم رهبری هستند طبیعتا در دولت جدید باید به همین صورت باشد. وزارت دفاع تنها هدفش ارتقای وضعیت نیروهای مسلح از هر لحاظ است و الحمدالله به عقیده بنده در دوران 4 ساله اخیر هم هدف وزارت دفاع همین بوده که بتواند در جهت اهداف و خواسته‌های نیروهای مسلح گام بردارد.

محمدمهدی یزدی - فارس

کد خبر 227804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز