گروه اقتصادی: درحالی که مذاکرات خط لوله صلح روز یکشنبه ششم خرداد در تهران آغاز می‌شود، غلامحسین نوذری مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام کرد ایران به اجرای این طرح امیدوار است و اگر در مدت مقرر، هند پاسخ لازم را ندهد، ایران این طرح را به‌طور مشترک با پاکستان اجرایی خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در حاشیه دومین کنفرانس سالانه مطالعات اقتصادی و بین‌المللی روند پایا در تهران تاکید کرد: مذاکرات نمایندگان سه کشور از امروز در تهران آغاز می شود و ما امید واریم با پاسخ مثبت هند به توافق‌های گذشته و حل مسئله هزینه ترانزیت میان این کشور و پاکستان در مذاکرات تهران گام مهمی در اجرایی شدن این طرح برداشته شود.

در این اجلاس که آنیل‌رازدان نماینده هند در مذاکرات امروز تهران نیز شرکت داشت در پاسخ به خبرنگار ما ازاحتمال توافق در دور جدید مذاکرات در تهران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح بزودی اجرایی شود.

احمد وقار نماینده پاکستان نیز در حاشیه این اجلاس تاکید کرد: پاکستان به اجرای این طرح به دلیل نیاز مبرم به انرژی علاقه‌مند است و خواهان توافق سریعتر در این زمینه است.

وی همچنین بر تمایل کشورش به اجرایی شدن این طرح در صورت عدم تمایل هند به این طرح خبر‌داد و ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات تهران گام مطلوبی  برای اجرایی شدن طرح برداشته شود.

 ایران، پاکستان و هند در چهارمین دور مذاکرات در تهران  در مورد فرمول قیمت گاز صادراتی توافق کردند و قرار بود که پس ا ز یک ماه طرفین بطور رسمی این فرمول را تصویب کنند. با وجود پایان موعد مقرر و تایید رسمی دولت پاکستان، طرف هندی هنوز بطور رسمی موافقت خود را با این فرمول اعلام نکرده است. بحث قیمت مهمترین بخش از توافق میان سه کشور برای اجرایی شدن طرح خط لوله صلح است.

تشکیل کمیته مشترک با عراق

روز شنبه نوذری در جمع خبرنگاران از امضای قریب‌الوقوع قرارداد های توسعه میدان نفتی یاد‌آوران ساینوپک چین و میدان گازی پارس شمالی با شرکت چینی سینوک و میدان نفتی جفیر با شرکت های روسی خبر داد و گفت: برای توسعه میدان های نفتی مشترک با عراق دو کمیته تخصصی تشکیل شده است.

به گفته وی این دو کمیته تخصصی برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با عراق برای توسعه میادین مشترک تشکیل شده است.

نوذری میدان‌های نفت شهر، پایدار غرب، آذر و آزادگان را از جمله میدان های مشترک ایران و عراق دانست که عملیات کارشناسی برای اکتشاف و توسعه برای همکاری مشترک با عراق و تولید بهینه از آن‌‌ها در حال انجام است.

کد خبر 22959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز