همشهری آنلاین: عضو هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، تداوم کشتار و نقض حقوق مردم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی را نتیجه فرار رژیم اسرائیل از پاسخگویی ارزیابی کرد.

وی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقداماتی را برای حمایت از غیرنظامیان در فلسطین اشغالی و سایر مناطق جهان در دستور کار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سیدمحمدعلی متقی‌نژاد در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای بررسی موضوع «حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه» برگزار شده بود، با اشاره به این‌که «غیرنظامیان در درگیری‌های مختلف ضربات زیادی را متحمل می‌شوند»، تصریح کرد: بخش بزرگی از کاستی‌ها در حمایت از غیرنظامیان در درگیری‌ها، عدم احترام به اصول حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه است.

وی افزود: اعمال استانداردهای دوگانه در مورد محاسبه اقدامات جنایتکاران و فرار از پاسخگویی توسط آن‌ها باعث تشدید درگیری‌ها و نقض حقوق غیرنظامیان خواهد شد.

وی ادامه داد: نمونه بارز این امر رژیم اسرائیل است که با وجود این‌که خود عامل بحران در خاورمیانه است با متهم کردن دیگران از پاسخگویی فرار می‌کند و به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

این عضو هیات نمایندگی کشورمان نزد سازمان ملل توجهات را به اقدامات رژیم اسراییل در سرزمین‌های اشغالی و به ویژه نوار غزه جلب و اظهار کرد: این رژیم با بمب‌های مختلف به غیرنظامیان حمله و با محاصره یک‌ونیم میلیون نفر از مردم غزه، این منطقه را به بزرگترین زندان جهان تبدیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز به فراخوان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌پیوندد که خواستار رفع محاصره غزه و محدودیت‌های ناشی از آن شده است.

وی خواستار توجه به ریشه‌های درگیری در مناطق مختلف جهان که مواردی از جمله فقر، محرومیت، حاشیه‌نشینی، مداخله و اشغال خارجی را شامل می‌شود، شد و از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا اقداماتی را برای جلوگیری از اعمال جنایت علیه غیرنظامیان به عمل آورد.

متقی‌نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد که «با اتخاذ تدابیر مختلف از سوی شورای امنیت سازمان ملل صدمات به غیرنظامیان در درگیری‌ها کاهش یافته و راه حل متوازنی برای حل‌وفصل درگیری‌ها پیدا شود همچنین مرتکیان جنایت‌ها تعقیب قضایی شده و به عدالت سپرده شوند.»

کد خبر 227778
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز