گروه بین‌الملل: سازمان ملل می‌گوید غزه بعد از ۶سال محاصره توسط رژیم صهیونیستی، کم‌کم به شهری غیرقابل سکونت تبدیل می‌شود؛ شهری که می‌میرد.

با وخیم‌شدن وضعیت زندگی در غزه، در پی مسدودشدن تونل‌های زیرزمینی انتقال کالا توسط مصر و ممنوعیت مجدد واردات مصالح ساختمانی توسط رژیم صهیونیستی، این شهر تدریجاً سکونت‌ناپذیر می‌شود. سازمان ملل و سازمان‌های امدادگر در گزارشی در این‌باره اعلام کردند، با گذشت یک سال از پایان جنگ 8روزه صهیونیست‌ها علیه غزه، وضعیت در این باریکه بدتر از زمان پیش از جنگ شده است.

به نوشته گاردین، جیمز راولی هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی گفت که امیدهای اولیه برای بهبود چشمگیر در وضعیت مردم محقق نشده است. کمبود سوخت باعث قطع برق طولانی بین 12تا 16ساعت در روز شده است. تلمبه‌خانه‌های شهر در پی تعطیل‌شدن تنها نیروگاه شهر در روز 10آبان از کار افتاد و در پی آن، فاضلاب تصفیه‌نشده، برخی خیابان‌ها را فرا گرفته‌است. کارخانجات مجبور شده‌اند از تولید بکاهند و شماری از کارگران خود را بیکار کنند.

بیمارستان‌ها هم با استفاده از ذخایر اضطراری فعالیت می‌کنند. سازمان امدادگر اکسفام می‌گوید، فقط 40درصد نیاز غزه به سوخت تأمین می‌شود و بهای بنزین و گازوئیل دوبرابر شده است. روزانه کمتر از 400هزار لیتر سوخت از طریق گذرگاه‌های رسمی وارد غزه می‌شود.

این در حالی است که قبلاً حدود یک میلیون لیتر سوخت به این باریکه از طریق تونل‌های زیرزمینی منتقل می‌شد. بسته‌شدن تونل‌های انتقال کالا از سوی مصر وضعیت را بدتر کرده است. نیشانت پاندی از سازمان اکسفام گفت مردم عادی به سختی می‌توانند شغل و غذا برای تأمین معاش خانواده خود بیابند، درحالی‌که محاصره این باریکه همچنان برقرار است. محاصره همه‌جانبه نوار غزه از سال 2007 و پس از پیروزی حماس در انتخابات سراسری فلسطین، آغاز شد.

رژیم صهیونیستی با حمایت غرب، پیروزی حماس را نپذیرفت و نیروهای حماس در غزه برای خود اعلام دولت و حکومت کردند. صهیونیست‌ها هم از همان زمان غزه را تحت محاصره از زمین و هوا و دریا قرار دادند تا حماس را مجبور به‌ عقب‌نشینی کنند. بسیاری از کشورها و مجامع بین‌المللی با محکوم‌کردن اقدام رژیم صهیونیستی در محاصره این ناحیه، خواستار بازگشایی دروازه‌های آن به سوی دنیای خارج شده‌اند، اما مقامات این رژیم سرسختانه در برابر این درخواست‌ها مقاومت می‌کنند.

بیش از 80درصد از 1.7 میلیون سکنه غزه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و احتمالاً تا یک‌ماه دیگر، خورد و خوراک بیش از 65درصد از خانواده‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد شد. از زمانی که تونل‌های انتقال کالا در خرداد بسته شدند، بهای بسیاری از مواد خوراکی در غزه افزایش یافته است. سازمان ملل اعلام کرده است بهای برنج 26درصد، شکر 14درصد و روغن آفتابگردان 13درصد افزایش یافته است.

بسته‌شدن تونل‌ها به علاوه به‌شدت بر ساخت‌وساز تأثیر منفی گذاشته و به بیکاری هزاران نفر انجامیده است. رژیم صهیونیستی ورود مصالح ساختمانی را از طریق گذرگاه‌های خود متوقف کرده است. نیروهای رژیم صهیونیستی اخیراً‌ تونل بزرگی را کشف کردند که به گفته آنان با مصالح ساختمانی ساخته شده بود که به‌طور قانونی وارد غزه شده بود. در پی این امر، این رژیم واردات مصالح ساختمانی را به غزه مجدداً ممنوع کرد. این ممنوعیت سبب شده است تا حدود 19طرح از 20طرح ساختمانی که مؤسسه امدادگری سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی در دست اقدام دارد، به حال تعلیق درآید. این مؤسسه اقدام اسرائیل را مجازات دسته‌جمعی خوانده که براساس حقوق بین‌المللی غیرقانونی است.

فیلیپو گراندی کمیسر کل مؤسسه امدادگری سازمان ملل در امور آوارگان فلسطینی گفت یک‌بار دیگر، غزه به سرعت غیرقابل سکونت می‌شود. این در حالی است که غزه گاه و بی‌گاه هدف حملات موشکی نظامیان صهیونیست قرار می‌گیرد. بهانه این حملات گاه عبور یک کشاورز یا صیاد فلسطینی از خطوط تعیین‌شده و حصارهای اطراف غزه است.در سال‌های گذشته عملیات‌های بین‌المللی با تلاش فعالان مستقل غیردولتی برای شکستن حصر غزه صورت گرفت که معروف‌ترین آن در سال 2009توسط گروهی از ترکیه‌ای‌ها، با حمله خونین نظامیان صهیونیست روبه‌رو شد.

کد خبر 239853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز