سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام عالی رتبه سازمان ملل می‌گوید ساخت و ساز شهرک‌های غیرقانونی از سوی رژیم اسرائیل و حملات شهرک‌نشینان به فلسطینیان از عوامل اصلی نقض حقوق بشر در کرانه اشغال شده باختری و شرق بیت‌المقدس به شمار می‌رود.

شهرک سازی در فلسطین

به گزارش پرس تی وی، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز دوشنبه (۴ فروردین، ۲۴ مارس) در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس از افزایش خشونت نیروهای اسرائیلی در داخل نوار غزه و اطراف آن نیز ابراز نگرانی کرد.

پیلای افزود: «فعالیت‌های مرتبط با شهرک سازی اسرائیل و خشونت شهرک‌نشینان در کانون بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس قرار دارد.» وی گفت چنین اقداماتی طیف کلی حقوق اجتماعی، فرهنگی، مدنی و سیاسی فلسطین‌یان را نیز نقض می‌کند.

وی تاکید کرد: «به رغم درخواست‌های مکرر از اسرائیل برای توقف فعالیت شهرک سازی، ساخت و ساز مداوم این شهرک‌ها و اقدامات خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان با عواقب ویرانگری که برای شهروندان فلسطینی در پی دارد همچنان ادامه دارد.»

پیلای که از قضات سابق دادگاه بین‌المللی جنایی در لاهه به شمار می‌رود افزود ناظران سازمان ملل در کرانه باختری «افزایش چشمگیر حوادث منجر به فوت و جرح در سال ۲۰۱۳ که حاصل استفاده نیروهای امنیتی اسرائیل از زور است را ثبت کردند.»

تداوم فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل مانعی جدی را در روند تلاش‌های به اصطلاح صلح و برقراری صلح در خاورمیانه ایجاد کرده است.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از ۱۲۰ شهرکی زندگی می‌کنند که رژیم اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است.

کد خبر 253913
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز