مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا برنامه تعمیر تلسکوپ کپلر خود را متوقف کرده و اکنون قصد دارد ماموریتی جدید را بر اساس بخش‌های سالم این تلسکوپ تعیین و اجرا کند.

براساس گزارش NBC، کپلر شاید کمی ازکار افتاده باشد، اما کاملا بی‌استفاده نشده از این رو ناسا روز پنجشنبه اعلام کرد تلاش برای تعمیر کپلر،‌تلسکوپی که برای جستجوی سیاره‌های فراخورشیدی طراحی شده اما به خاطر نقص فنی قادر به ادامه رصد‌هایش نیست را متوقف کرده و در عوض براساس توانایی‌های باقی مانده کپلر در صدد طراحی ماموریت‌های جدیدی است.

پائول هرتز مدیر فیزیک اختری ناسا خبر توقف ماموریت پیشین کپلر را اعلام کرد و گفت که بررسی قابلیت‌های باقی‌مانده کپلر برای تعیین ماموریت‌های بعدی برای این تکلسکوپ ادامه خواهد داشت.

تلسکوپ کپلر در نوامبر سال گذشته چهار سال اول ماموریت خود را به پایان رساند و دوران تمدید شده ماموریتش را آغاز کرد اما با ازکار افتادن چرخ‌های واکنشی این تلسکوپ که در ثابت نگه‌داشتن موقعیت کپلر در فضا نقش بسیار حیاتی داشتند، فعالیت آن متوقف شد.

اولین چرخ واکنشی در جولای سال گذشته از کار افتاد اما به دلیل وجود چرخ‌های یدکی کپلر به کار خود ادامه داد. اما از دست دادن چرخ دوم در ماه می باعث شد کپلر فعالیت خود را متوقف کند تا مهندسان بتوانند برای رفع این نقص تلاش کنند. آزمایش‌ها برای بررسی وضعیت چرخ‌های آسیب دیده هفته گذشته به اتمام رسیدند و مشخص شد که امکان برطرف ساخت مشکل وجود ندارد.

کپلر درحال حاضر در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد،‌اما نه در قالب چارچوب‌های ماموریتش. مرکز کنترل تاکنون توانسته کپلر را در راستای زمین قرار دهد تا اطلاعات موجود در آن را دانلود کند. همچنین متخصصان می‌توانند کپلر را در بازه‌های 10 ثانیه‌ای برروی موضوعی خاص متمرکز کنند.

وظایف جدید کپلر هنوز مشخص نشده‌اند و باید توسط دانشمندان تعیین شوند. ناسا بررسی‌های خود را ادامه داده و برای تعیین ماموریتی جایگزین به دنبال مقاله‌هایی است که براساس داده‌های کپلر تدوین شده‌اند. ممکن است ماموریت‌های بعدی کپلر جستجو برای سیارک‌ها، دنباله‌دارها و ابرنواخترها باشد.

کد خبر 227318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز