مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان دوقلو،‌اسکات و مارک کلی که یکی از آنها خود را برای ماموریتی یکساله در ایستگاه فضایی آماده کرده و دیگری خود را بازنشسته ساخته است، قرار است برای دانشمندان به موضوعات آزمایشی تبدیل شوند.

فضانورد

براساس گزارش لایو‌ساینس، دانشمندان قرار است درباره اثر خلاء برروی ساختار ژنتیکی انسان برروی این دوقلوی همسان مطالعه کنند.

اسکات کلی که تاکنون یک ماموریت طولانی مدت در ایستگاه فضایی را پشت‌سر گذاشته‌است،  تا دو سال دیگر به اولین فضانورد یک‌ساله ناسا تبدیل خواهد شد که ماموریتی یک‌ساله را در ایستگاه فضایی اجرا خواهد کرد. اسکات تاکنون ۱۸۰ روز از دوران زندگی خود را در فضا بوده‌است.

در مقابل مارک کلی،‌ که در سال ۲۰۱۱ به خاطر وضعیت همسر سیاست‌مدارش گابریل گیفوردز که قربانی یک حمله تروریستی شد، از کار خود استعفا کرد،‌ تنها ۵۴ روز را در فضا سپری کرده‌است. درشرایطی که اسکات کلی با انجام ماموریت آینده خود ۳۶۵ روز دیگر به ۱۸۰ روز سابقه‌اش در فضا خواهد افزود، محققان به این فکر افتاده‌اند که شاید ساختار ژنتیکی همسان این دو برادر دوقلو فرصتی بی‌نظیر برای درک بیشتر درباره اثر خلاء بر بدن انسان به شمار رود.

به گفته محققان مرکز فضایی جانسون در هیوستون چنین مطالعه‌ای تنها براساس مشاهدات خواهد بود و با تحقیق‌های که معمولا برروی انسان‌ها انجام می‌گیرد متفاوت است. از اطلاعات به دست آمده از این تحقیق در طراحی و ساخت فضاپیماها و راکت‌های پیشرفته‌تر و ایمن‌تر استفاده خواهد شد.

ایده آغاز این مطالعه زمانی به ذهن جان چارلز،‌ دانشمند ارشد این پروژه رسید که خبر انتخاب اسکات کلی برای  انجام ماموریتی یک‌ساله در ایستگاه فضایی منتشر شده‌بود و قرار بود در این رابطه کنفرانس خبری با حضور کلی برگزار شود. چارلز درحال مشاوره دادن به کلی درباره سوالاتی که ممکن بود از وی پرسیده شوند بود که اسکات کلی از او پرسید اکر درباره دوقلو بودن ما  پرسشی مطرح شود چه؟ و چارلز نیز به اسکات کلی گفته بود که چنین سوالی مطرح نخواهد شد زیرا کاربردی ندارد. اما خود چارلز این پرسش را جدی گرفت و طرح اجرای این مطالعه را ارائه کرد.

این مطالعه اولین تحقیق درباره زوایای ژنتیکی سفرهای فضایی خواهد بود و محققان قصد دارند از حضور یک‌ساله اسکات در فضا و مارک برروی زمین برای مقایسه ساختارهای ژنتیکی آنها استفاده کنند.

کد خبر 226103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز