شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱

همشهری آنلاین: ناسا به تازگی با استفاده از از تلسکوپ فضایی هابل و یکی از تلسکوپ‌های زمینی‌اش موفق به رصد دو نمونه‌ از نادرترین ستاره‌های دنباله‌داری شده که در جهان درحال پرسه زدن هستند.

براساس گزارش اسپیس، ناسا تنها چند ماه پیش از اینکه ستاره دنباله‌داری نادر و زیبا از نزدیکی خورشید پرواز کرده و احتمالا در میان حرارت این ستاره غول‌پیکر برای همیشه نابود شود، تصویری دیدنی را از آن به ثبت رسانده‌است.

دنباله‌دار ISON در مسیر خودکشی

در این تصویر جدید دنباله‌دار ISON به شکل هاله‌ای سبزرنگ و دنباله‌دار دیده می‌شود. این تصویر توسط تلسکوپ 14 اینچی از مرکز فضایی مارشال ناسا به ثبت رسیده‌است. در زمان ثبت این تصویر فاصله دنباله‌دار از زمین 132 میلیون مایل بوده و با سرعتی در حدود 140 هزار کیلومتر بر ساعت در حرکت بوده‌است.

در این تصویر همچنین حرکت جسمی دست‌ساز بشر که به زمین نزدیک‌تر بوده‌است نیز مشاهده می‌شود که ناسا آن را ماهواره SkyMed-2 ایتالیا معرفی کرده‌است.

دنباله‌دار ISON

دنباله‌دار ISON قرار است در 28 نوامبر 2013 از فاصله بیش از یک میلیون و صد هزار کیلومتری از سطح خورشید عبور کند و اگر بتواند از این سفر پرحرارت جان به در ببرد، در نیمه اول ماه دسامبر نمایشی زیبا را از خود برای ساکنان زمین اجرا خواهد کرد. البته این دنباله‌دار هم‌اکنون نیز قابل رصد است اما به دشواری و با استفاده از تجهیزات پیشرفته امکان مشاهده آن وجود دارد.

ISON در سپتامبر سال گذشته توسط دو اخترشناس آماتور روس کشف شد و از آن پس دانشمندان در انتظار عبور نزدیک ایندنباله‌دار از کنار خورشید بوده‌اند.

دنباله‌دار 6 دم هابل

دنباله‌دار عجیب دیگری که ناسا به تازگی موفق به تصویربرداری از آن شده دنباله‌داری با 6 دمنباله درخشان است که تصویر آن توسط تلسکوپ هابل به ثبت رسیده و به زمین ارسال شده‌است.

دنباله‌دار ۶ دم

دنباله‌دار P/2013P5 در آگوست سال جاری کشف شده‌است اما هابل برای رصد دقیق این دنباله‌دار عجیب که توجه اخترشناسان را به خود جلب کرده بود، تا ماه سپتامبر صبر کرد.

به گفته اخترشناسان عجیب بودن شکل ظاهری این دنباله‌دار ریشه در سرعت بالا و چرخش سریع آن دارد، این دنباله‌دار به اندازه‌ای سریع می‌چرخد که سطح آن چند تکه شده و دنباله‌آن نیز به شکل چند شاخه در فضا حرکت می‌کند.