مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: امواج تخریبی ناشی از شهاب‌سنگی که در 15 فوریه سال جاری با اتمسفر منطقه اورال روسیه برخورد کرده و شهر چلیابینسک را تخریب کرد، در حقیقت دوبار به دور زمین حرکت کرده‌است.

انفجار شهاب‌سنگ

براساس گزارش دیسکاوری، تحلیل و تجزیه داده‌ها و اطلاعات به دست آمده از ردیاب‌های جهانی که به منظور ردیابی امواج صوتی با فرکانس پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند نشان می‌دهد امواج تخریبی قدرتمند ناشی از برخورد شهابسنگ با اتمسفر زمین در 15 فوریه سال 2013 که هزار و 500 مجروح از خود به جا گذاشت و خسارت‌های مالی زیادی به بار آورد، درحقیقت دوبار به دور زمین حرکت کرده‌است.

این شبکه از حسگرهای صوتی که شبکه سیستم‌های مونیتورینگ جهانی یا IMS نام دارد، توسط سازمان پیمان منع انجام آزمایش‌های هسته ای و به منظور ردیابی ردپای آزمایش‌های هسته‌ای توسط کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌اما صبح روز 15 فوریه 2013،‌ این شبکه یکی از قدرتمند‌ترین رویداد‌هایی که تاکنون رصد کرده بود را ردیابی کرد. این رویداد یک آزمایش اتمی نبود، بلکه سنگی فضایی و 10 هزار تنی بود که با سرعتی بالا به سمت زمین در حرکت بوده و روسیه را نشانه گرفته بود.

به گفته الکسیس لوپیکون دانشمند کمیسیون انرژی اتمی در فرانسه این اولین باری است که از زمان آغاز به کار این شبکه تاکنون، شبکه امواج چند‌گانه،‌از قبیل امواجی که دوبار به دور زمین حرکت می‌کنند را ردیابی کرده‌است.

محققان برای تخمین قدرت این رویداد از 20 ایستگاه IMS استفاده کردند. به گفته لوپیکون تخمین اولیه از انرژی انفجاری این رویداد درحدود 460 کیلوتن TNT بوده‌است،‌این به آن معنی است که این شهاب‌سنگ در آسمان چلیابینسک انرژی 30 برابر انرژی بمب هیروشیما داشته‌است.

بر اساس محاسبات IMS این برخورد بزرگترین برخوردی است که از سال 1908، سالی که حادثه تانگاسکا رخ داده و منجر به نابودی 80 میلیون درخت در منطقه‌ای به وسعت دو هزار و 150 کیلومتر مربع شد، تا به امروز رخ‌داده‌است. انرژی برخورد ناشی از برخورد در آن سال برابر 10 تا 15 مگاتن TNT بوده است.

کد خبر 220805
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز