همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف یک نوع داروی ضد فشار خون ممکن است باعث افزایش خطر سرطان پستان در زنان شود.

hypertension

به گزارش لایوساینس پژوهشگران در این بررسی نشان دادند که افرادی که داروهای مسدودکننده کانال کلسیم را بیش از یک دهه برای درمان فشار خون بالا مصرف می‌کنند، نسبت به زنانی که داروی ضدفشار خون مصرف نمی‌کنند، یا انواع دیگر داروهای ضدفشار خون را مصرف می‌کنند، با احتمال ۲.۵ برابر بیشتر ممکن است به سرطان پستان دچار شوند.

دکتر کریستوفر لی، اپیدمیولوژیست و پژوهشگر سرطان پستان در مرکز پژوهش سرطان پستان هاچینسون در سیاتل، سرپرست این پژوهش گفت: "با اینکه این نتایج جالب‌توجه است، اما پیش از اینکه توصیه‌ای در این باره بکنیم، باید منتظر تحقیقات دیگر تاییدکننده این نتایج باشیم."

او تاکید کرد که مردم نباید مصرف این دارو را قطع کنند.

حدود ۱۹۰۰ زن دچار سرطان پستان در این بررسی شرکت داشتند، و نیز حدود ۸۵۰ زن غیرمبتلا به سرطان در گروه شاهد قرار داشتند. این پژوهشگران در مقاله‌شان که در جورنال انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، رابطه‌ای میان افزایش خطر سرطان پستان و سایر انواع داروهای ضدفشار خون، مانند مسدودکننده‌های گیرنده بتا (بتا بلوکر) یا داروهای ادرارآور نیافتند.

به گفته این پژوهشگران داروهای درمان‌کننده فشار خون بالا که آنتی‌هایپرتنسیو نامیده می‌شوند، شایع‌ترین داروهای تجویزشده در آمریکا هستند و در سال ۲۰۱۰ حدود ۶۷۸ میلیون بار نسخه شده‌اند، از جمله ۹۸ میلیون نسخه برای داروهای مسدودکننده کانال کلسیم.

دکتر پاتریشیا کوگان، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه بوستون، در مقاله‌ای تفسیری در همین شماره جورنال می‌نویسد: "این برای اولین بار نیست که احتمال رابطه‌ای میان داروهای مسدودکننده کانال کلسیم و سرطان پستان مطرح می‌شود."

اما به گفته او بررسی‌های پیشین نتایج متناقضی به دست داده‌اند. در این بررسی‌ها یا شمار شرکت‌کنندگان کافی نبوده است، یا مصرف داروهای ضدفشارخون را در درازمدت بررسی نکرده بودند. به گفته کوگان این بررسی جدید بسیار خوب طراحی شده است و به نظر می‌رسد که فرضیه‌ای که مطرح می‌کند نیاز به اثبات داشته باشد.

این بررسی پیوندی میان این داروها و سرطان پستان را نشان می‌دهد، اما رابطه‌ای سببی را ثابت نمی‌کند.

کوگان می‌گوید در حال حاضر زنانی که این داروها را مصرف می‌کنند، نباید وحشت‌زده شوند.

مسدودکننده‌های کانال کلسیم با آهسته کردن حرکت کلسیم به درون سلول‌های عضلانی، باعث شل شدن عروق خونی، کاستن از انقباضات قلب و کم کردن سرعت ضربان قلب می‌شوند.

پزشکان برای تصمیم گرفتن درباره نوع داروی ضد فشار خون برای درمان بیماران، چگونگی پاسخ بیماران به داروهای متفاوت و سایر بیماری‌های آنها را در نظر می‌گیرند.

کد خبر 226148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز