گروه اقتصادی: حسن روحانی، رئیس‌جمهور دستور ترخیص کالاهای اساسی و دارو را بر مبنای دلار ۱۲۲۶تومانی صادر کرد.

واردات

حسن رادمرد، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت با اعلام این خبر گفت: با دستور ویژه رئیس‌جمهور کالاهای اساسی و دارو با ارز 1226تومانی ترخیص می‌شود و مابه‌التفاوت ارز 1226و ارز مبادله‌ای را دولت به‌صورت یارانه پرداخت می‌کند.پیش از این در ماه‌های پایانی دولت دهم به‌دلیل اختلاف نظر بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت بر سر نحوه پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز، کالاهای اساسی و دارو در گمرک بلاتکلیف مانده بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این سؤال که یارانه پرداختی از سوی دولت از چه محلی پرداخت می‌شود، گفت: از هر محلی که پرداخت شود، باید بازگردانده شود که در آینده نزدیک سازوکار آن مشخص و اعلام می‌شود. به گزارش فارس، رادمرد افزود: این تصمیم برای حفظ قدرت خرید مردم و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی و دارو اتخاذ شده است.

انباشت غیرعادی کالا نداریم

همزمان رئیس‌کل گمرک با بیان اینکه ۲۲۰ تن دارو از گمرکات ترخیص شده گفت: در حال حاضر انباشت یا دپوی غیرعادی کالا در گمرکات کشور وجود ندارد. عباس معمار‌نژاد افزود: ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات کشور خارج از نوبت انجام می‌شود و اگر مشکل ارز، قرنطینه و یا فنی نداشته باشند، این کالاها سریعاً ترخیص و خارج از نوبت رسیدگی می‌شوند. او خاطرنشان کرد: تنها 330تن دارو در گمرکات مانده بود که با استقرار نمایندگان وزارت بهداشت و بانک مرکزی اواخر هفته گذشته 220تن از 330تن ترخیص شده و بقیه این داروها ظرف امروز یا فردا ترخیص می‌شود. وی تأکید کرد: البته موجودی کالا در گمرک یک جریان ثابت نیست و مرتب کالا وارد شده و از یک طرف ترخیص می‌شود، اما باقیمانده این 110تن دارو ظرف 2روز آینده ترخیص می‌شود.

معمار‌نژاد با بیان اینکه دپوی غیرعادی کالا در گمرکات نداریم، در پاسخ به این پرسش که آیا کشتی‌های خوراک دام ترخیص شده است، گفت: تا زمانی که کشتی وارد بندر نشود و پهلو نگیرد و کالا ترخیص نکرده و به گمرک اظهار نکند، گمرک از آن خبر ندارد که کشتی‌هایی در وسط آب در حرکت باشند و یا معطل باشند، بنابر این باید کالا به گمرک اظهار شود. معمار‌نژاد در پاسخ به این پرسش که برای کالاهای اساسی چه تسهیلاتی از نظر ترخیص کالا درنظر گرفته شده است، گفت: برای ترخیص کالای اساسی ضمانت‌نامه به جای پرداخت نقدی حقوق و عوارض گمرکی قبول می‌شود که این ضمانت‌نامه‌ها تا 6‌ماه قابل اعتبار و پرداخت است.

کد خبر 226584
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز