مشهد - ریتا علیزاده: انتشار خبر ترخیص ۶تن داروی اساسی، ‌‌ بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص را امیدوار کرد؛ امیدی که ‌ با مراجعه به داروخانه‌های نه‌تنها مشهد بلکه سراسر استان خراسان‌رضوی خیلی زود به یاس مبدل شد.

بیماران خراسان‌رضوی با کمبود دارو مواجهند

 حالا مشخص است که بیماران خاص‌ و سرطانی در استان خراسان‌رضوی با کمبود شدید دارو مواجه هستند و شاید تعداد کسانی که از این وضعیت رنج می‌برند نسبت به دیگر استان‌های بزرگ کشور بسیار بیشتر باشد. چه بسا در استان‌های دیگر ‌مانند پایتخت با کمبود دارو در داروخانه‌ها بازار سیاه فعالیت خود را گسترده‌تر از قبل دنبال کند اما استان پهناور خرا‌سان رضوی عده‌ای دست به احتکار دارو زده‌ و این مسئله هم‌اکنون برای جامعه بسیار خطرناک شده است.

در این میان متولیان بازار دارو، تحریم‌ها را مهم‌ترین عامل کمبود دارو در این استان اعلام می‌کنند. این در حالی است که با تدابیر جدید ارزی هم مشکل کمبود دارو برای بیماران خاص حل نشده است. از طرف دیگر انباشته شدن داروهای اساسی در گمرک استان و انتظار طولانی برای دریافت اجازه ترخیص به این کمبودها دامن زده و بلاتکلیفی ترخیص دارو از گمرک مشهد همچنان به قوت خود باقی است و بیماران منتظرند تا دولت جدید برای این منظور وارد عمل شود.

مشکل از گمرک نیست

ناظر گمرکات خراسان رضوی و مدیرکل گمرک مشهد می‌گوید: در حال حاضر ترخیص دارو در گمرکات استان و مشهد به‌سرعت انجام می‌گیرد و از این حیث هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد اما باز در مراجعه به داروخانه‌ها مشکل دیرینه کمبود دارو تکرار می‌شود. مسعود عاطفی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ محموله دارویی بیماران خاص در گمرک مشهد وجود ندارد و اگر دارویی به گمرک وارد شود، بدون هیچ مشکلی به‌سرعت ترخیص خواهد شد، افزود: با وجود این، مشکل کمبود داروی بیماران خاص تا پایان سال‌ ادامه خواهد داشت.

رئیس انجمن داروخانه‌داران خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: با وجود اینکه داروهای موجود در انبار گمرک در حال ترخیص است اما همچنان در حوزه داروهای اساسی در مشهد کمبود داریم و به‌نظر می‌رسد این کمبود تا پایان سال ادامه خواهد داشت. البته علیرضا شهریاری ابراز امیدواری کرد که درصورت تخصیص ارز و ترخیص بموقع داروهای وارداتی از گمرک، مشکل بیماران خاص که از داروهای وارداتی استفاده می‌کنند، مرتفع شود.

رنج 3هزار بیمار ام‌اس

دکتر نیکخواه، رئیس انجمن ام‌اس خراسان رضوی هم از رنج بیش از 3هزار بیمار مبتلا به ‌ام اس در خراسان رضوی می‌گوید و می‌افزاید: بیماران ام‌اس همچنان دغدغه تأمین دارو دارند، داروهای خارجی هم به‌سختی پیدا می‌شود و در بازار سیاه نیز قیمت‌ها نجومی است. وی اضافه می‌کند: بیماران مبتلا به ام‌اس به‌دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه سنگین داروها دوره درمان خود را کامل نمی‌کنند و در مواردی به‌دلیل درمان ناقص دچار حمله می‌شوند. زهرا نصیری مدیر داخلی انجمن ام‌اس استان خراسان رضوی نیز می‌گوید: بیش از 3هزار‌ بیمار ام‌اس در استان خراسان رضوی عضو این انجمن هستند اما هنوز یارانه داروی بیماران ام‌اس به خراسان نرسیده است. وی بیان می‌کند: فقط برخی از بیمارانی که در تاریخ 15تیر تا 15‌مرداد موفق به ثبت‌نام در سامانه1490 شده‌اند، یارانه دارویی دریافت کرده‌اند. رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان رضوی نیز از نوعی دیگر از مشکلاتی که به‌خاطر دیررسیدن دارو به بیماران می‌رسد پرده برمی‌دارد. وی چنین عنوان می‌کند: اگر داروها به موقع مهیا نشود ممکن است باعث پس زدن عضو پیوندی شود. بنا بر گفته‌های مسئولان انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان رضوی در مورد بیماران دیالیزی یک دارو در حال حاضر تحت پوشش کامل بیمه به آنها تحویل داده می‌شود، اما برای داروی دوم بیماران باید مابه‌التفاوت پرداخت کنند. دارویی هم برای کنترل میزان فسفر آنها تجویز شده که 20درصد دیالیزی‌ها آن را مصرف می‌کنند، اما با قیمت بالای آن به‌غیر از بیمه نیروهای مسلح، هیچ بیمه دیگری زیر بار پرداخت هزینه‌اش نمی‌رود.

قاچاق دارو به کشورهای همسایه

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم می‌گوید: داروهای بیماران خاص در حال حاضر با قیمت گزافی عرضه می شود و بیماران سرطانی‌ و دریافت‌کنندگان اعضای پیوندی‌ همچنان دچار مشکل‌ هستند. وی از دلالانی می‌گوید که دارویی را که با ارز مرجع وارد کشور شده به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند و با نرخ آزاد می‌فروشند. متأسفانه دشواری‌های تحمل بیماری، کمبود دارو و پاسخگو نبودن مسئولان به مشکلات، آینده تاریکی برای بیماران ام‌اس رقم زده ‌است. افزایش 90درصدی قیمت داروهای خاص در مشهد، زندگی را به کام این بیماران و خانواده‌هایشان تلخ کرده است. متولیان می‌گویندکه نوع ایرانی دارو را مصرف کنید، ولی پزشکان نوع ایرانی بسیاری از داروها به‌ویژه داروهای ام‌اس را تأیید نمی‌کنند.

کد خبر 229150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز