دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات بهداشتی آمریکا خواستار محدود شدن مصرف داروهای ضددرد مخدر یا شبه‌افیونی به علت میزان بالای سوءمصرف یا اعتیاد به این داروها شده‌اند.

opioid

به گزارش بلومبرگ سازمان غذا و داروی آمریکا از  شرکت‌های سازنده داروهای ضددرد شبه‌افیونی  مانند هیدروکودون و اکسی‌کدون اعلام کرده است تا به پزشکان و بیماران آموزش دهند که پیش از روی آوردن به مصرف این داروها، شیوه‌های درمانی دیگر را برای تسکین درد را امتحان کنند.

بر اساس این اصول جدید راهنمای مصرف این داروها که بخشی از تلاش مقامات بهداشتی آمریکا برای مقابله با اعتیاد و سوءمصرف داروهای ضددرد مخدر یا شبه‌افیونی است، این آموزش‌ها باید روی بسته این داروها درج شود.

در این برچسب‌های جدید قید خواهد شد که این داروها فقط برای بیمارانی باید مصرف‌شونده که سایر روش‌ها تسکین‌دهنده دردهای مداوم در آنها موفق نبوده است.

بر اساس آمار مراکز پیشگیری از بیماری‌های آمریکا داروهای ضددرد شبه‌افیونی تجویزشده بوسیله پزشکان در 14800 مورد مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مجاز در سال 2008 دخیل بوده‌اند که بیش از موارد مرگ ناشی از کوکائین و هروئین بوده است. میزان مرگ‌های ناشی از این مصرف بیش از حد مجاز این داروها در سال 2009 در آمریکا در رده اول علل مرگ‌های قابل‌پیشگیری رسید و از مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی در این کشور پیشی گرفت، و آمار سال 2010 نشان می‌دهد که بیش از 12 میلیون نفر در روز در آمریکا به سوءمصرف این داروها می‌پردازند.


هنگامی که داروهای ضددرد شبه‌افیونی به مغز می‌رسند، به گیرنده‌های خاصی متصل می‌شوند که احساس درد را مهار می‌کند، اما در عین حال باعث احساس سرخوشی می‌شوند که ممکن است اعتیادآور باشد. مصرف بیش از حد مجاز این داروها ممکن است است باعث توقف تنفس و مرگ شود.

در حال حاضر روی بسته‌های داروهای ضددرد شبه‌افیونی طولانی‌اثر و آهسته‌رهش نوشته می‌شود که این داروها باید برای دردهای "متوسط تا شدید" مصرف شوند. بر اساس اصول راهنمای جدید "درد متوسط" از روی برچسب دارو حذف می‌‌شود، و به جای آن بر روی بسته داروها این جمله درج می‌شود: " باید برای دردهای شدیدی مصرف شوند که نیاز به مصرف روزانه و درازمدت داروهای شبه‌افیونی دارند و سایر شیوه‌های درمانی در تسکین آنها موفق نبوده‌اند."

کد خبر 231141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز