گروه اجتماعی - مینا شهنی: گام نخست در حل مشکل بیماران خاص با توزیع یارانه داروی آنها بین بیمه‌ها برداشته می‌شود.

دارو

محمدباقر هوشنگی، مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: با توجه به رشد 79درصدی ردیف اعتباری بیماران خاص نسبت به سال گذشته در سازمان بیمه سلامت این اعتبار به‌زودی براساس جمعیت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بین آنها توزیع خواهد شد.

هوشنگی با اشاره به ردیف اعتباری 215میلیارد تومانی بیماران خاص در ردیف اعتباری سازمان بیمه سلامت به ایسنا توضیح داد: با توزیع این اعتبارات، مشکلات بیماران خاص هرچه سریع‌تر برطرف می‌شود. او با بیان اینکه علاوه بر این مبلغ 400میلیارد تومان نیز به‌عنوان یارانه داروی بیماران خاص درنظر گرفته شده‌، تأکید کرد: هزینه بیماران خاص بیش از مبالغ درنظر گرفته شده است و باید 2 وزارتخانه رفاه و بهداشت با هماهنگی و توجه بیشتر و با اختصاص اعتبار از سایر ردیف‌های اعتباری‌شان، کسری بودجه بیماران خاص را جبران و برطرف کنند.

بیمه‌ها و بیماران خاص

بیماران تالاسمی، دیالیزی، هموفیلی، پیوند کلیه و ‌ام‌اس در دسته بیماران خاص جای دارند و دولت همواره مدعی است که بخش زیادی از مشکلات درمانی این بیماران را حل خواهد کرد. بزرگ‌ترین مشکلی که بیماران خاص با آنها روبه‌رو هستند افزایش قیمت دارو است. ‌داروی بیماران مبتلا به‌ام اس در مواردی تا 500درصد هم افزایش داشته است و این مسئله باعث شده تا بیماران در تهیه و استفاده دارو ناتوان بمانند.

یکی از بیماران مبتلا به ‌ام اس درباره قیمت یک قلم از داروهایش گفت: باوجود اینکه من تحت پوشش بیمه بیماران خاص هستم اما قیمت خرید این دارو بعد از کسر مبلغ مورد تعهد بیمه به یک میلیون و 200هزار تومان رسیده است، یعنی من باید این پول را از جیبم بپردازم و این دارو تنها برای مصرف یک ماه کافی است. گمان نمی‌کنم هیچ بیماری بتواند از پس این هزینه‌ها بربیاید نه‌تنها خود من بلکه بسیاری از دوستانی که می‌شناسم به‌دلیل ناتوانی در تأمین هزینه دارویشان ناچار شده‌اند از خرید آن صرف‌نظر کنند.

ما می‌دانیم که بیشترین ضربه را از کمبود دارو متحمل می‌شویم اما با این اوضاع و گرانی حاکم بر بازار دارو راه دیگری نداریم. مسئولان بارها و بارها درباره حل مشکلات ما حرف زده‌اند اما این وعده‌ها عملا به نتیجه‌ای نرسیده و ما طی 2سال گذشته شاهد افزایش روزافزون قیمت دارو بوده‌ایم. استرس ناشی از این تورم بر روند کنترل بیماری‌مان تأثیر عکس می‌گذارد، همانطور که مصرف نکردن دارو هم حال ما را روزبه‌روز وخیم‌تر می‌کند.در همین حال فاطمه هاشمی رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز در این‌باره نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت‌ و خواسته که مشکلات این بیماران برطرف شود.

بازار دارو، گمرک، دلال، ارز و ...

افزایش قیمت ارز و قرار گرفتن در شرایط تحریم اقتصادی دلایلی است که از سوی مسئولان برای افزایش قیمت دارو اعلام شده و در چند‌ماه گذ‌شته خبرهایی درباره داروهای ترخیص‌نشده در گمرک نیز منتشر و اعلام شد که محموله‌های بزرگ دارو در گمرک کشور در انتظار ترخیص هستند که به‌دلیل بروز برخی اختلافات و مشکلات، ترخیص آنها به تعویق افتاده است. دیروز محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ایران از ترخیص روزانه 30تن دارو از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی خبر داد .

وعده معاون وزیر

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز بخشی از مشکلات دارویی کشور را ناشی از تحریم‌ها و سوءمدیریت اعلام کرد. او در خبری که روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت توضیح داد: به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه و مدیریت نامناسب در این حوزه متأسفانه مشکلاتی برای تأمین داروی مردم به‌ویژه بیماران خاص به‌وجود آمده است که ان‌شاءالله در کوتاه‌مدت آرامش را به بازار دارو باز خواهیم گرداند و کمبود دارویی را به حداقل خواهیم رساند.

تحریم‌ها مستقیما تأمین و تدارک داروی کشور را دچار وقفه کرده است به‌نحوی که شرکت‌های دارویی خارجی نه اینکه از فروش دارو به ایران منع شده باشند بلکه تحت فشارها و سختگیری‌های آمریکا و کشورهای غربی و همچنین محدودیت‌های ایجادشده درخصوص تبادل پول و مشکلات پیرامونی آن، عطای مبادله و معامله با ایران را به لقایش بخشیده‌اند و از این بابت با مشکلاتی در کشور مواجه شده‌ایم.

دیناروند افزود: عمده تأثیرات تحریم مربوط به عدم‌فروش دارو به ایران نیست بلکه مربوط به عدم‌امکان تدارک است یعنی انتقال پول دچار وقفه شده و در بسیاری از اوقات نمی‌توانیم پول دارو را به شرکت‌های خارجی برسانیم درحالی‌که ممکن است وجه آن هم موجود باشد اما نحوه انتقال آن مسدود است.

دارو یا کالای لوکس

در کشور ما با اینکه گاه و بیگاه از حمایت از بیماران خاص سخن گفته می‌شود اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی هنوز نتوانسته‌اند برنامه‌ای جامع و کامل برای حمایت بیمه‌ای و درمانی این دسته از بیماران تدارک ببینند. تا پیش از این گفته می‌شد که بیماران شناسایی نشده‌اند اما بیش از 3سال است که ازشناسایی این دسته از بیماران گذشته و هر یک از آنها نزد هلال احمر پرونده دارند و نیز دفترچه‌ها و حتی کارت‌های هوشمند بیماران خاص نیز توزیع شده، با وجود این هنوز هم این بیماران در برابر هزینه‌های درمانشان مشکلات متعددی ازجمله کمبود دارو در بازار را پیش‌رو دارند که باید برای آن تدبیری اندیشید.

کد خبر 231138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز