شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: تصمیم اخیر وزرای خارجه 28کشور عضو اتحادیه اروپا برای قراردادن نام حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی نتیجه پیوستن آلمان و فرانسه به موضع انگلیس بود.

این موضوع مدت‌ها مسئله‌ای اختلاف‌برانگیز بود. آمریکا که حزب‌الله را در سال 1995سازمان تروریستی توصیف کرد، از همان زمان اتحادیه اروپا را زیر فشار گذاشته بود که همین کار را بکند. در ماه‌های اخیر، فشار آمریکا و اسرائیل بار دیگر فزونی گرفت و این بار اروپایی‌ها تسلیم شدند. این تحول نشان‌دهنده تغییری عمده در سیاست اتحادیه اروپاست.

سایت تحلیلی آمریکایی مینت پرس در گزارشی به پشت پرده این تصمیم و دلیل اصلی این اقدام اروپا پرداخته‌است. به نوشته این سایت، این تصمیم که مورد استقبال دولت‌های آمریکا و اسرائیل قرار گرفت، فقط شامل به‌اصطلاح شاخه نظامی این سازمان می‌شود. این تمایز ساخته و پرداخته انگلیس بود تا کشورهای دیگر را با موضع خود همراه کند.

جالب اینجاست که آمریکا، بیشتر دولت‌های اروپایی و حتی خود حزب‌الله این تمایز را به رسمیت نمی‌شناسند. بسیاری از کشورهای اروپایی مدت‌ها در برابر این تغییر مقاومت می‌کردند، زیرا از آن نگران بودند که چنین اقدامی می‌تواند ثبات شکننده لبنان را تضعیف کند و باعث تنش بیشتر در خاورمیانه شود. با توجه به شعله‌وربودن آتش جنگ در مجاورت آن در سوریه، اکنون لبنان بیش از هر زمان دیگری در معرض خطر بی‌ثباتی است.

پس چه چیزی ناگهان باعث شد 28کشور اتحادیه اروپا تغییر عقیده دهند؟ وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا به شواهد دست داشتن حزب‌الله در انفجار بمب در اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در شهر بورگاس در بلغارستان اشاره می‌کنند که پارسال رخ داد و به مرگ 5گردشگر و راننده بلغاری اتوبوس انجامید. اما دخالت این سازمان به گفته تسوتان تسوتانف وزیر کشور بلغارستان چیزی بیش از یک پیش‌فرض نیست. تحقیق درباره این حادثه ادامه دارد و هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد آیا بازپرس‌ها علیه اشخاص خاصی اقامه اتهام خواهند کرد یا نه. حزب‌الله هرگونه دخالت را در این حادثه انکار کرده است.

اگر پیشنهاد انگلیس در هفته‌های اخیر فوریت پیدا کرد و قدری حمایت شد، به‌خاطر حمایت حزب‌الله از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در جنگ با گروه‌های شورشیان در این کشور است. صرف‌نظر از آنکه تعریف تروریسم چه باشد، به‌نظر می‌رسد دخالت حزب‌الله در سوریه واجد شرایط تعریف تروریسم نباشد. هدف اصلی حزب‌الله که در سال 1982و در جریان تهاجم اسرائیل به لبنان تشکیل شد، بیرون‌راندن اسرائیل از جنوب لبنان و دفاع‌کردن از مرزهای لبنان در برابر هرگونه تجاوز اسرائیل است. اسرائیل و آمریکا همواره از تأیید ارتباط بین تهاجم به لبنان و تأسیس حزب‌الله خودداری می‌کنند، زیرا تأیید چنین ارتباطی به اقدام حزب‌الله مشروعیت می‌بخشد.

بنابراین اسرائیلی‌ها مایل هستند این جنبش شیعی را متمایل به تروریسم توصیف کنند و به این وسیله به مداخله‌های خود در لبنان مشروعیت دهند، زیرا هدف اعلام‌شده آنان تأمین امنیت خود است. هر کدام از این بازیگران مختلف می‌کوشند روایت خود را در عرصه بین‌المللی جا بیندازند، زیرا این امر تعیین می‌کند چه چیزی نزد افکار عمومی حق و چه چیزی ناحق است. کشورها فقط بر سر زمین، ثروت و منافع نمی‌جنگند. آنها می‌جنگند تا دیگران را وادار کنند جهان را مانند خود ببینند.

هر کدام می‌خواهد دیگری روایت تاریخی آن را بپذیرد. بنابراین، اگر جهان متقاعد شود که حزب‌الله سازمان تروریستی است، این امر به اسرائیل و شاید دیگران اجازه آزادی عمل را در لبنان می‌دهد، زیرا توجیه‌شان همیشه این خواهد بود که با تروریست‌ها می‌جنگند. در پایان، تصمیم اتحادیه اروپا ارتباطی با این ندارد که حزب‌الله سازمان تروریستی است. در بهترین حالت، این اتحادیه سعی می‌کند رضایت همگان را جلب کند. در بدترین حالت، این امر نشان‌دهنده پیوستن آن به نگرش یکجانبه آمریکا و اسرائیل به رخدادهاست که خبر خوبی برای کشورهایی در خاورمیانه نیست که منافع و اهداف متفاوتی با غرب دارند.

منبع: mintpressnews. com

کد خبر 225715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز