یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: عبدالمنعم ابوالفتوح از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین مصر بود که در سال ۲۰۰۹از آن جدا شد.

مصر

او از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته هم بود. ابوالفتوح درباره آخرین تحولات مصر با نشریه اشپیگل گفت‌وگو کرده‌است.

  • آیا از آنچه این روزها در مصر رخ می‌دهد، تعجب کرده‌اید؟

تنها چیزی که مرا متعجب می‌کند، ابعاد کشتار است. این امر قابل پیش‌بینی و دقیقاً‌ همان چیزی بود که هشدار داده بودیم رخ می‌دهد. این تفکر که ژنرال‌ها دمکراسی را احیا می‌کنند، اعتقاد نادرستی است. برکناری محمد مرسی رئیس‌جمهور از قدرت در روز 12تیر کودتا بود. اکنون این کودتا بسیار خونین شده است. تنها چیزی که حکمرانان فعلی ما می‌توانند انجام دهند، کشتن است، اما حتی در کار دفن مردم هم ضعیف هستند. مردم را در خیابان رها می‌کنند تا بپوسند.

  • چرا ارتش اینچنین خشن عمل کرد؟

السیسی اکنون به تنها حاکم مصر تبدیل شده است و با مشت آهنین حکومت می‌کند.

  • اما شما سرسختانه با مرسی مخالف بودید و برای تظاهرات ضد‌وی فراخوان دادید؟

من قاطعانه مخالف مرسی بودم، او دائما اختیارات بیشتری برای خود درنظر می‌گرفت و بخش‌های بزرگی از مردم را از خود بیگانه کرد. من وی را ضعیف و بی‌کفایت می‌دانستم اما می‌خواستم که در صندوق رأی وی را شکست دهیم.

  • چگونه می‌خواستید علیه وی پیش بروید؟

ما در جنبش مصر نیرومند کارزاری سراسری به راه انداخته بودیم تا کارهایی را که می‌توانیم انجام دهیم، برای مردم توضیح دهیم، کارهایی مانند تحصن، همانطور که طرفداران مرسی راه انداختند، اعتراض‌های مدنی و اعتصاب سراسری. می‌توانستیم کشور را به تعطیلی بکشانیم، اما به‌طور مسالمت‌آمیز. این راه درست بود.

انتخابات منصفانه برگزار شد و رئیس‌جمهور و مجلس منتخب سر کار بودند. من مخالف مرسی بودم و با این حال، به مشروعیت جایگاه وی احترام می‌گذاشتیم. سیسی اینگونه نیست. ژنرال‌ها دیگر به چیزی احترام نمی‌گذارند. آنان فقط می‌خواهند هر کس را که با آنان مخالفت می‌کند، بکشند. ما خواستار محاکمه ژنرال سیسی و محمد ابراهیم وزیر کشور برای این کشتار هستیم. اما من تمام مصری‌ها و کشورهای خارجی را که ادعا می‌کنند از حقوق بشر دفاع می‌کنند و اکنون ساکت هستند، محکوم می‌کنم.

  • آیا تمام تقصیرها را متوجه ارتش می‌دانید؟

نه. مرسی خراب کرد. اگر روز 9تیر یا حتی 12تیر کوتاه آمده بود، سیسی نمی‌توانست دست به کودتا بزند. چند ساعت قبل از کودتا از طریق یکی از خویشاوندان از مرسی خواستم با انتخابات زودهنگام یا همه‌پرسی موافقت کند اما وی تمام هشدارها را نادیده گرفت. اساساً لجاجت وی این دیکتاتوری جدید را امکان‌پذیر کرد.

  • الان مسئله اصلی چیست؟

مسئله اصلی اکنون مبارزه بر سر دیکتاتوری یا آزادی است. ما خواستار برگزاری هر چه زودتر انتخابات هستیم. ما به‌شدت با اینکه هر حزبی به‌خاطر دیدگاه‌های خود حذف شود، مخالفیم. تنها کسانی که به فساد متهم شده یا دستشان به خون آلوده است، باید رد صلاحیت شوند و این شامل ژنرال سیسی می‌شود.

  • در آینده چه می‌شود؟

سرهنگ جمال عبدالناصر در سال 1952راه را به آنان نشان داد. قرار بود فقط 6‌ماه در قدرت باشند، اما 60سال ماندند. امیدوارم مصری‌ها دیگر چنین چیزی را نپذیرند.

کد خبر 228534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز