سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا درخلال چند روز گذشته صحنه تظاهرات رنگین‌پوستان در اعتراض به تبعیض نژادی در این کشور است که به اعتقاد آنان باعث بی‌گناه شناخته شدن قاتل یک نوجوان سیاهپوست شده است.

تبرئه شدن جورج زیمرمن از اتهام قتل تریون مارتین، خشم سیاهپوستان و گروه‌های حقوق مدنی را برانگیخته است. هزاران نفر در شهرهای نیویورک، بوستن، سانفرانسیسکو و شهرهای دیگر به خیابان‌ها آمدند و با شعار عدالت برای تریون، اعتراض خود را به حکم دادگاه نشان دادند. در لس‌آنجلس این تظاهرات به خشونت گرایید و پلیس شماری از معترضان را به اتهام شکستن شیشه فروشگاه‌ها بازداشت کرد. تریون مارتین نوجوان 17ساله سیاهپوست در 26فوریه 2012(اسفند 1390) در یکی از محلات شهر سانفورد در ایالت فلوریدا هدف تیراندازی جورج زیمرمن نگهبان محله قرار گرفت و جان باخت. پیش از تیراندازی، ظاهراً زیمرمن با وی گلاویز شده بود.

حوادث تیراندازی و قتل در آمریکا کم نیست و در زمان حادثه، اخبار آن جز در مطبوعات محلی بازتاب پیدا نکرد. اما والدین مارتین به یاری شبکه‌های اجتماعی توانستند چنان ابعادی به آن بدهند که آن را به آزمونی جدی برای عدالت در آمریکای امروز بدل کردند. طوماری که آنان در شبکه‌های اجتماعی برای دفاع از فرزندشان تهیه کردند، بیش از 2میلیون امضا پیدا کرد و حتی باراک اوباما درباره آن گفت: اگر پسری داشتم، شبیه تریون بود. روز شنبه در پایان 3هفته محاکمه، 6خانم عضو هیأت منصفه حکم بی‌گناهی زیمرمن را براساس قانونی صادر کردند که اجازه استفاده از زور را برای دفاع شخصی در برابر هرگونه تهدید غیرقانونی مجاز می‌دارد.

وکلای مدافع زیمرمن در خلال حدود 3هفته محاکمه تأکید کردند که موکل آنان برای دفاع از خود به مارتین تیراندازی کرده است. اما اکنون معترضان می‌گویند اساساً‌ چرا یک نوجوان سیاهپوست باید چنان تهدیدی به حساب آید که زیمرمن برای دفاع از خود وی را بکشد. به اعتقاد آنان، این امر هیچ دلیلی جز رنگ پوست مارتین ندارد. جلسات محاکمه زیمرمن به جلسات بحث درباره مسائل نژادی، وضعیت اجتماعی متهم و مقتول و قوانین جنجالی استفاده از اسلحه در فلوریدا بدل شد. اینها مسائلی است که در جامعه آمریکا بازتاب فراوانی دارد. قوانین داشتن اسلحه و استفاده از آن، رنگ پوست و بی‌کفایتی پلیس از مسائل مبتلابه بسیاری از مردم این کشور است. سهل‌انگاری پلیس در مراحل اولیه بازرسی از زیمرمن که البته تبار آمریکای لاتینی دارد، بعد از مدتی باعث برکناری رئیس‌پلیس منطقه یادشده شد.

جامعه آمریکا هر از چندی شاهد وقایعی از این دست است که پرده از برخی شکاف‌های عمیق در آن برمی‌دارد. در سال 1992، شماری از مأموران پلیس لس‌آنجلس به اتهام ضرب و شتم سیاهپوستی به نام رادنی کینگ بازداشت اما بعداً‌ تبرئه و آزاد شدند. در پی این حادثه شورش‌های گسترده‌ای در شهرهای مختلف رخ داد. شاید به همین علت بود که پس از ناآرامی‌های اخیر، اوباما مردم را دعوت کرد که با آرامش تأمل و به جنبه‌های مختلف خشونت با اسلحه فکر کنند.

اریک هولدر دادستان کل آمریکا که خود سیاهپوست است، نیز تلویحاً‌ نژادپرستی را در صدور حکم برائت زیمرمن بی‌تأثیر ندانست. اکنون معترضان خواستار آن هستند که اتهام حقوقی فدرال به زیمرمن وارد شود تا وی بار دیگر محاکمه شود.

سال‌ها قبل داستان طولانی برده‌داری در آمریکا در رمان معروف کلبه عمو‌توم به رشته تحریر درآمد، اما تصور می‌شد با به قدرت رسیدن سیاهپوستان، دیگر ماجراهای برده‌داری به فراموشی سپرده می‌شود. با این حال، ‌به‌نظر می‌رسد ردپای تبعیض نژادی در جامعه آمریکا به این زودی‌ها پاک نخواهد شد.

کد خبر 223470
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز