شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: ده‌ها نفر از رهبران آفریقا شنبه 4 خرداد در پایتخت اتیوپی جمع شدند تا پنجاهمین سالگرد تأسیس اتحادیه آفریقا را جشن بگیرند.

آفریقا

رهبران آفریقا تصمیم گرفتند در روزی که برای بزرگداشت دستاوردهای این اتحادیه تعیین شده است، اختلاف‌های خود را کنار بگذارند. به گزارش منابع خبری، هایله‌ماریامدسالگن، نخست‌وزیر اتیوپی دیروز نشست سران اتحادیه را افتتاح کرد.

وی در سخنرانی خود از جهش بزرگ در تلاش آفریقا برای کسب آزادی، استقلال و وحدت صحبت کرد. سازمان وحدت آفریقا که در سال 1963در آدیس آبابا تأسیس شد، با هدف مبارزه برای استعمارزدایی شکل گرفت. این سازمان در سال 2002به اتحادیه آفریقا تغییر نام داد که اکنون 54کشور آفریقایی عضو آن هستند و هدف خود را تلاش برای ایجاد صلح و رفاه اعلام کرده است.

اما کارشناسان می‌گویند که برنامه اتحادیه برای تحقق قاره‌ای با درآمد متوسط و عاری از فقر و جنگ همچنان رؤیایی دور از دسترس است. اتحادیه آفریقا برای جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس خود از باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کرده بود، اما وی جان کری را به جای خود فرستاد. فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه، وانگ‌یانگ معاون نخست‌وزیر چین و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز در این مراسم حضور داشتند. اتحادیه آفریقا به‌رغم اتخاذ سیاست راه‌حل‌های آفریقایی برای مشکلات این قاره، همواره به‌علت تأخیر در واکنش نشان دادن به بحران‌های داخلی مورد انتقاد بوده‌ است.

مثلاً پارسال که شورشیان مالی قدرت را به‌دست گرفتند، اعضای اتحادیه نتوانستند با سرعت کافی واکنش نشان دهند. در عوض، فرانسه با گسیل نیروهای ویژه خود به این کشور، دست به مداخله نظامی در این مستعمره سابقش زد. با این حال، اتحادیه آفریقا کاملاً بی‌تأثیر هم نبوده است. این اتحادیه به بوروندی و دارفور نیروی صلحبان فرستاده و در سومالی مداخله نظامی کرده است. نکوسازانا دلامینی-زوما رئیس اتحادیه دیروز در نشست افتتاحیه که با حضور 10هزار نفر در سالن بزرگ آدیس‌آبابا برگزار شد، با اشاره به‌دستاوردهای آن گفت آتش جنگ‌ها را فقط با همبستگی و اتحاد می‌توان خاموش کرد.

تمام کشورهای آفریقا عضو این اتحادیه هستند، جز مراکش که به‌علت اختلاف با دیگر کشورها بر سر صحرای غربی از آن خارج شد. صحرای غربی که برای کسب استقلال از مراکش می‌جنگد، نیز عضو اتحادیه آفریقاست. در سال‌های اخیر نقش اتحادیه آفریقا در مأموریت‌های رزمی مانند گسیل نیروی نظامی به سومالی برای جنگیدن با گروه‌های وابسته به القاعده نشان داده که این اتحادیه می‌تواند تصمیم‌های جدی بگیرد، هر چند تأمین مالی آن عمدتاً از جانب غربی‌ها باشد.

در عین حال، جنگ لیبی در سال 2011اختلاف‌ها و عدم‌برخورداری اتحادیه را از توان نظامی بالا نشان داد. در آن سال، بعضی اعضای اتحادیه خواستار به‌رسمیت‌شناختن شورشیان لیبی بودند، درحالی‌که شماری دیگر از معمر قذافی دیکتاتور سابق آن حمایت می‌کردند. از قضای روزگار، ساقط شدن و مرگ قذافی، این اتحادیه را از یک منبع عمده تأمین مالی محروم کرد. رهبران اتحادیه آفریقا از امروز نشستی دوروزه را آغاز می‌کنند که ازجمله در آن درباره یافتن حامیان مالی گفت‌وگو خواهند کرد.

به‌رغم آنکه هنوز آفریقا با مشکل‌های بزرگی همچون فقر شدید، جنگ‌های داخلی و ضعف زیربناها دست و پنجه نرم می‌کند، برخی از کشورهای دارای اقتصاد پررشد در این قاره توانسته‌اند سرمایه‌های بزرگی را جلب کنند. چین به‌خصوص اخیراً حضور گسترده‌ای در کشورهای آفریقا صورت داده است. با این حال، 24کشور از 25کشور پایین شاخص توسعه انسانی سازمان ملل در آفریقا هستند.

کد خبر 215819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز