یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل-وحیدرضا نعیمی: کشمکش دیپلماتیک میان آمریکا و روسیه که در خلال سال گذشته شکل گرفته است، با انتشار دو فهرست افراد ممنوع‌الورود به خاک یکدیگر وارد مرحله تازه‌ای شد.

تصویر سه شخصیت نخست فهرست تحریم‌شدگان آمریکایی

روز شنبه مسکو فهرستی از 18نفر از مقامات آمریکایی را منتشر کرد که نمی‌توانند وارد خاک روسیه شوند. این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که واشنگتن براساس قانون ماگنیتسکی، 18نفر از اتباع روسیه را ممنوع‌الورود و دارایی‌های آنان را در آمریکا مسدود کرد. تحلیلگران دور جدید کشمکش بین دو کشور را جنگ فهرست‌ها خوانده‌اند. به گزارش منابع خبری، مسکو روز شنبه اعلام کرد که واشنگتن با ممنوع کردن ورود 18نفر مقام روسی به خاک آمریکا، ضربه شدیدی به روابط دو کشور زده است و به تلافی، فهرستی از 18نفر از مقامات آمریکایی را که ورود آنان به خاک روسیه ممنوع است، منتشر کرد.

انتشار این فهرست براساس قانونی صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در آذر سال گذشته امضا کرد. براساس این قانون، آن دسته از مقامات آمریکایی‌ که مرتکب نقض حقوق اتباع روسیه در خارج از این کشور می‌شوند، از ورود به روسیه منع شده و دارایی‌های آنان مسدود می‌شود. این قانون همچنین فرزندخواندگی کودکان روسی را توسط آمریکایی‌ها ممنوع می‌کند.

فهرستی که مسکو منتشر کرده است، شامل چهار نفر از مقامات دولت بوش می‌شود که به گفته وزارت خارجه روسیه در قانونی کردن و اعمال شکنجه نقش داشته‌اند. این افراد شامل دیوید ادینگتون رئیس سابق دفتر دیک‌چنی معاون جورج بوش، جان چون یو وکیل سابق وزارت دادگستری، ژنرال جفری دی میلر از فرماندهان سابق بازداشتگاه گوانتانامو و ابوغریب در عراق و دریادار جفری هاربیسون از دیگر فرماندهان بازداشتگاه گوانتانامو است. دیگر افرادی که در فهرست مسکو هستند، آن دسته از مقامات قضایی آمریکا هستند که در محاکمه شماری از اتباع روسیه دست داشته‌اند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد که جنگ فهرست‌ها انتخاب ما نیست، اما ما حق نداریم به این باج‌خواهی آشکار پاسخ ندهیم. وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه فهرستی شامل 16روسی و دو چچنی را منتشر و آنان را از ورود به خاک آمریکا منع و دارایی‌های آنان را مسدود کرد. روس‌های این فهرست کسانی هستند که با مرگ سرگئی ماگنیتسکی در زندان روسیه ارتباط داشته‌اند. ماگنیتسکی وکیلی روسی بود که شماری از مقامات این کشور را به سرقت 230میلیون دلار از درآمدهای ناشی از تخفیف مالیاتی متهم کرد.

وی در سال 2008بازداشت شد و سال بعد در زندان درگذشت. طرفداران وی می‌گویند ماگنیتسکی در زندان به‌شدت کتک خورد، اما مقامات کرملین می‌گویند وی بر اثر عارضه قلبی درگذشت. کنگره آمریکا مدتی پیش قانونی تصویب کرد که به قانون ماگنیتسکی موسوم شد و براساس آن ناقضان حقوق بشر در روسیه نمی‌توانند وارد آمریکا شوند.

انتشار فهرست اتباع روسیه توسط واشنگتن نیز براساس همین قانون صورت گرفت. به همین علت بود که الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه فشار اعضای روسیه‌ستیز کنگره آمریکا را عامل وارد شدن ضربه به روابط و اعتماد دو طرفه توصیف کرد. با این حال، تام دانیلون مشاور امنیت ملی آمریکا امروز مذاکرات خود را در مسکو آغاز می‌کند و به اعتقاد تحلیلگران نبود افراد برجسته در این دو فهرست نشان می‌دهد که دو طرف نمی‌خواهند این تنش از کنترل خارج شود. آمریکا از روسیه خواسته است تا در حل بحران سوریه و کره‌شمالی کمک کند و اخیراً نیز از ابعاد طرح سپر دفاع موشکی در اروپا که مسکو را ناراضی کرده بود، کاست.

کد خبر 209073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز