گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: با بی‌نتیجه ماندن آخرین دور مذاکرات بین کاخ سفید و رهبران کنگره برای توافق بر سر راه‌های کاهش کسر بودجه آمریکا، سرانجام حادثه‌ای که مدت‌ها سیاستمداران واشنگتن می‌کوشیدند از آن بگریزند، رخ داد.

white house congress

به‌دلیل این اختلاف میان کاخ سفید و کنگره، قرار است ظرف هفت ‌ماه آینده به‌طور خودکار 85میلیارد دلار از بودجه دولت فدرال کاسته شود که پیش‌بینی می‌شود زندگی صدها هزار آمریکایی را به‌طور مستقیم و میلیون‌ها نفر را به‌طور غیرمستقیم تحت‌تأثیر قرار دهد. به گزارش خبرگزاری‌ها، اوباما دیروز جمهوریخواهان را متهم کرد که نمی‌خواهند با افزایش مالیات ثروتمندان به کاهش کسر بودجه دولت فدرال کمک کنند. جمهوریخواهان هم در مقابل گفتند اوباما ترجیح می‌دهد به جای کاستن از برنامه‌های هزینه‌بر، مالیات‌ها را افزایش دهد. آخرین دور مذاکره بین رهبران کنگره و اوباما روز جمعه در کاخ سفید برگزار شد اما به توافقی منجر نشد.

اوباما دیروز هشدار داد که کاهش بودجه دولت باعث مشکلاتی در سراسر کشور می‌شود. به گفته وی، هزاران کارمند دولت فدرال ازجمله مأموران گشت مرز، مأموران اف‌بی‌آی و کارمندان وزارت دفاع به مرخصی اجباری فرستاده می‌شوند و از حقوق آنان کاسته خواهد شد. دولت فدرال آمریکا بزرگ‌ترین کارفرما در این کشور است که حدود 2.7میلیون نفر کارمند دارد.

نیمی از 85میلیارد دلار کاهش بودجه دولت فدرال شامل وزارت دفاع می‌شود. اوباما دیروز در سخنرانی هفتگی خود گفت، از این هفته، شرکت‌هایی که با ارتش کار می‌کنند، باید کارکنان خود را بیکار کنند و مردمی که نزدیک پایگاه‌های نظامی زندگی می‌کنند، ضربه بزرگی خواهند خورد.

وی با دعوت از جمهوریخواهان که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند به آشتی، گفت: هرچقدر که این کاهش‌ها برقرار باشد، آسیب بیشتری وارد می‌شود. وی هشدار داد اقتصاددانان می‌گویند که این کاهش‌ها نهایتاً 750هزار نفر را بیکار می‌کند و نیم درصد از رشد اقتصادی می‌کاهد. کاهش خودکار بودجه دولت فدرال بخشی از توافق کاخ سفید و کنگره در سال2011 است.

در آن سال که مناقشه بین دو طرف بر سر بودجه بالا گرفته بود، آنها توافق کردند درصورتی که تا پایان فوریه 2013به توافق جدی برسر کاهش کسر بودجه نرسند، یک رشته کاهش‌ها در بودجه دولت فدرال به اجرا درآید. این توافق به این دلیل صورت گرفت تا دو طرف برای رسیدن به توافق کلی بر سر بودجه زیر فشار قرار بگیرند اما حالا به‌نظر می‌رسد ناکارآمدی سیاسی در واشنگتن که ناشی از پافشاری دو طرف بر مواضع خود است، جدی‌تر از آن است که با توافق‌های موقت گاه و بی‌گاه برطرف شود.

در کانون این مناقشه، اختلاف نظر برسر چگونگی کاهش کسر بودجه و میزان بدهی ملی دولت است که اکنون به بیش از 16تریلیون دلار رسیده است. این بدهی عظیم ملی که حاصل کسر بودجه دولت فدرال در خلال 12سال گذشته است، بر اثر یک دهه جنگ آمریکا در افغانستان و سال‌ها جنگ در عراق و نیز گسترش تدابیر امنیتی در آمریکا ایجاد شده است. اوباما خواستار آن است که کسر بودجه کشور با تلفیقی از کاهش بودجه و افزایش مالیات برطرف شود اما جمهوریخواهان با افزایش مالیات‌ها مخالف هستند.

جان بینر رئیس‌جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز جمعه پس از پایان مذاکره با اوباما گفت بحث درباره درآمد تمام‌شده است و اکنون همه مسائل به هزینه برمی‌گردد. اکنون هر دو حزب منتظر آن هستند تا عده دیگری را مقصر این مشکلات بدانند یا اینکه پیش از آنکه آثار جدی مشکلات ظاهر شود، طرف مقابل کوتاه بیاید. نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که 28درصد آمریکایی‌ها جمهوریخواهان کنگره را عامل این وضع می‌دانند، 18درصد فکر می‌کنند اوباما مسئول این وضع است و چهار درصد دمکرات‌های کنگره را مسئول می‌دانند. 37درصد هم همه آنان را مقصر می‌دانند.

کد خبر 203747

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز