شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضانعیمی: بیش از 12سال جنگ و حضور گسترده نظامی در عراق و افغانستان پیامدهای غیرمنتظره‌ای برای ارتش آمریکا دربرداشته است.

آمریکا -ارتش

شمار تعرض‌های جنسی در میان نیروهای نظامی این کشور افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است تا جایی که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از آن به‌عنوان بحران یاد کرده است. اما این تنها بحرانی نیست که فراروی ارتش آمریکا قرار دارد. افزایش شمار خودکشی نظامیان نیز باعث سردرگمی فرماندهان ارتش شده است که درکی از علل آن ندارند.

به گزارش منابع خبری، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در پی پخش خبر چند مورد رفتار غیراخلاقی از نظامیان آمریکایی و نیز انتشار گزارش پنتاگون درباره افزایش شمار تعرض‌های جنسی در ارتش، چاک هیگل وزیر دفاع و ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش و شماری دیگر از فرماندهان نظامی را به کاخ سفید فراخواند و در این‌باره با آنان گفت‌وگو کرد. اوباما پس از این دیدار گفت که فرماندهان نظامی به وی گفته‌اند از اینکه نتوانسته‌اند به تعرض جنسی در نیروهای نظامی پایان دهند، شرمنده‌اند.

وی وعده کرد از هیچ اقدامی برای پایان‌دادن به روند تعرض‌ها فروگذار نکند. اوباما افزود که از هیگل و دمپسی خواسته است روند ریشه‌کنی این مشکل را هدایت کنند. روز جمعه چاک هیگل وزیر دفاع به فرماندهان نظامی دستور داد تلاش‌های خود را برای رسیدگی به مشکل تعرض جنسی دوچندان کنند. به گفته وی، تکرار و مدارا با این جرم باعث می‌شود توانایی ارتش برای انجام مأموریت خود تحلیل رود. وی همچنین با صدور بخشنامه‌ای به فرماندهان نظامی یک هفته وقت داد تا طرحی را برای مطرح‌کردن موضوع تعرض جنسی در میان سربازان و در تمام سطوح تدوین و کاری کنند تا کسانی که با سربازان تازه‌وارد و قربانیان تعرض‌های جنسی سر و کار دارند، آموزش‌دیده و با سابقه باشند.

اخیراً رئیس دفتر جلوگیری از تعرض جنسی نیروی هوایی ارتش آمریکا به اتهام تعرض در حال مستی به یک زن بازداشت شد. در موردی دیگر، 2نفر از کارمندان بخش جلوگیری از تعرض‌های جنسی در نیروی زمینی به اتهام‌هایی مشابه از کار برکنار شدند. حدود 10روز پیش پنتاگون گزارش سالانه خود را درباره تعرض جنسی در ارتش منتشر کرد. براساس این گزارش، موارد ناخواسته تماس جنسی در ارتش در سال 2012با 37درصد افزایش به 26هزار مورد رسید.

دامنه اعتراض‌ها به این موضوع به کنگره نیز کشیده شده است و شماری از اعضای کنگره خواستار تغییر قوانین برای برخورد با این معضل شده‌اند. اما کارشناسان می‌گویند به غیر از بهبود آموزش و تغییر رویه رسیدگی به چنین جرائمی در ارتش، به‌نظر نمی‌رسد راه دیگری وجود داشته باشد. به گفته آنان، تغییر دادن فرهنگ ارتشی مردسالار که در برابر تغییر مقاومت می‌کند و سال‌ها با رفتارهای غیراخلاقی مدارا کرده است، چالش‌ بسیار دشواری است.

اما این تنها بحرانی نیست که ارتش آمریکا با آن روبه‌رو است. در خلال 12سال گذشته، میزان خودکشی در میان نظامیان این کشور به‌طور پیوسته بالا رفته است و در سال 2012به 350مورد رسید. این رقم دو برابر افرادی است که طی 2دهه گذشته جان خود را گرفتند و بیش از شمار سربازانی است که در افغانستان یا حین تردد کشته شدند. اکنون میزان خودکشی در ارتش آمریکا 18مورد در هر 100هزار سرباز است. این در حالی است که برخی کارشناسان می‌گویند شیوه محاسبه آمار خودکشی به‌گونه‌ای است که آن را کمتر از میزان واقعی نشان می‌دهد. پنتاگون میلیون‌ها دلار صرف گزارش‌ها و تحقیق در این‌باره کرده است، اما هنوز به علل ریشه‌ای افزایش سریع خودکشی در میان نظامیان پی نبرده است.

کد خبر 214788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز