دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: هنوز بسیار زود است که بدانیم قانونگذاران آمریکایی چگونه درباره صدور مجوز اقدام نظامی در سوریه رأی خواهند داد، زیرا سازوکار بحث در این‌باره و ماهیت دقیق درخواست باراک اوباما از کنگره همچنان مبهم است.

کمیته‌های سنا این هفته در این‌باره به شور می‌نشینند و بحث و رأی‌گیری در صحن سنا هفته آینده انجام خواهد شد. مجلس نمایندگان نیز پس از پایان تعطیلات دوشنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد و بحث در این‌باره را آغاز می‌کند. هنوز تعداد بسیار اندکی از قانونگذاران گفته‌اند که له یا علیه اقدام نظامی رأی می‌دهند، اما بسیاری از آنان منتظر هستند ببینند در روزهای آینده دولت اوباما چگونه طرح مسئله می‌کند. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی براساس سخنان اعضای کنگره در روزهای گذشته، به‌طور کلی نظریات آنان را درباره اقدام نظامی به 5دسته تقسیم کرده‌است:

فراکسیون همین الان اقدام کنید

این گروه شامل سناتور باب منندز (دمکرات از ایالت نیوجرسی)، سناتور کارل لوین (دمکرات از ایالت میشیگان)، سناتور بیل نیلسن (دمکرات از ایالت فلوریدا) و سناتور جانی ایساکسن (جمهوریخواه از ایالت جورجیا) و پیتر کینگ (نماینده جمهوریخواه از نیو‌یورک)، نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان (دمکرات از کالیفرنیا) و استنی هویر (نماینده دمکرات از ایالت مریلند) است. نیلسن در بیانیه‌ای شدیداللحن گفت از تصمیم رئیس‌جمهور حمایت می‌کنم، اما باید همین امروز در سوریه دست به حمله بزنیم.

فراکسیون اقدام نظامی بزرگ‌تر می‌خواهیم

این گروه بسیار کوچک‌تر و رهبری آن با سناتور جان مک‌کین (جمهوریخواه از ایالت آریزونا) و لیندسی گراهام (جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی) است که روز شنبه گفتند با اوباما موافق هستند که اقدام نظامی ضروری است و اینکه کنگره باید هرچه سریع‌تر اقدام کند. اما آنان گامی فراتر رفتند و گفتند: با خیرخواهی نمی‌توانیم از حملات نظامی منفرد در سوریه حمایت کنیم که بخشی از راهبردی کلی‌تر نباشد که بتواند وضعیت جبهه‌های نبرد را عوض کند، به هدف رئیس‌جمهور برای برکنار کردن اسد از قدرت جامه عمل بپوشاند و این مناقشه را به پایان برساند. هر چیزی کمتر از این پاسخی ناکافی به جنایات علیه بشریت است که اسد و نیروهایش مرتکب می‌شوند.

فراکسیون طرفداران بررسی بیشتر

این بزرگ‌ترین فراکسیون است. بیشتر قانونگذاران این گروه ازجمله کریستوفر کونز (دمکرات از ایالت دلاور) و تری ریدل (جمهوریخواه از ایالت فلوریدا) هم عقیده هستند که این اقدام دولت سوریه قابل نکوهش است، اما می‌گویند تا زمانی که این بحث به‌طور جدی شروع نشود، نباید درباره آن داوری کرد. سناتور جف فلیک (جمهوریخواه از ایالت آریزونا) روز شنبه در بیانیه‌ای گفت وی تمام اطلاعات طبقه‌بندی شده و نشده را بررسی خواهد کرد تا به درستی پیامدهای اقدام آمریکا و تأثیر آن را بر منافع این کشور ارزیابی کند.

فراکسیون خواهان اسناد قانع‌کننده

شماری از جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در هر دو صحن کنگره در این گروه جا می‌گیرند. سناتور جو مانچین (دمکرات از ایالت ویرجینیای غربی) نظری را روز شنبه مطرح کرد که احساس بسیاری از دمکرات‌های کنگره را بازگو می‌کند. وی گفت پس از یک دهه جنگ در خاورمیانه، پیش از هرگونه اقدام نظامی، باید شواهد قانع‌کننده‌ای دال بر این باشد که تهدید قریب‌الوقوع نسبت به امنیت مردم آمریکا یا متحدان ما وجود دارد.

فراکسیون ضدجنگ

این گروه ائتلاف عجیبی را از محافظه‌کاران تی‌ پارتی و صلح‌طلبان لیبرال که کهنه سرباز هستند، گرد هم آورده است. جاستین آماش (نماینده جمهوریخواه از ایالت میشیگان) از رهبران اصلی رأی منفی است که در توئیتر خود در اینترنت نوشت آمریکاییان از جنگ در سوریه حمایت نمی‌کنند. کنگره هم نمی‌کند. هیچ منفعت یا راهبرد آمریکا در آن نیست.

کد خبر 229498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز