همشهری آنلاین: یکی از مراکز پژوهشی سیاست خارجی در انگلیس در گزارشی نسبت به خطر جدی سقوط دولت و فروپاشی جامعه عراق هشدار داد.

به گزارش بی بی سی، مؤسسه امور بین الملل بریتانیا، که به نام چتم هاوس شناخته می‌شود، در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان پذیرفتن واقعیات عراق، به درگیری های قومی و حملات شورشیان در بخش های وسیعی از این کشور اشاره کرده و دولت این کشور را در این مناطق 'عملا بی اختیار و ناتوان' خوانده است.

گرت استنسفیلد، متخصص در مسائل خاور میانه، در این گزارش خواستار تغییر اساسی در استراتژی آمریکا و بریتانیا در عراق شده و از دولتمردان این دو کشور خواسته به گفتگوهای گسترده تر با بازیگران منطقه ای همچون ایران و گروه های داخلی همچون مقتدی صدر روی بیاورند.

این استاد دانشگاه اکستر به آمریکا و بانگلیس توصیه کرده که رفتار خود را دیگر بازیگران در وضعیت عراق، مانند ایران و مقتدی صدر، تغییر دهند و به آنها به جای دشمن همچون شریک سیاسی نگاه کنند.

 گزارش اخیر چتم هاوس در حالی منتشر می شود که خشونت ها و حملات شورشیان علیه نیروهای ائتلاف در عراق به رغم افزایش نیروهای آمریکایی همچنان ادامه دارد و هر روزه دهها نفر جان خود را در این کشور از دست می دهند.

نویسنده گزارش تأثیر عملیات ماه های گذشته نیروهای آمریکایی را راندن شورشیان از منطقه ای به منطقه دیگر ارزیابی کرده و نوشته این تدابیر به غلبه بر شورشیان یا نابودی آنها نیانجامیده است.

وی درگیری های مختلف قومی و فرقه ای در عراق را برشمرده و جمع بندی کرده است که با متکثر شدن گروه های درگیر و پراکندگی آنها، ابتکار عمل از دست دولت عراق خارج شده و حکومت مرکزی عملا بی اختیار است.

تصویری که گزارش چتم هاوس از وضعیت عراق، به ویژه چشم انداز آن در ماه های آینده ترسیم کرده بسیار تاریک است. به زبان تهیه کننده این گزارش آنچه در عراق رخ می دهد، جنگ داخلی نیست، جنگ های داخلی بر سر کسب قدرت است.

کد خبر 22280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز