گروه ادب و هنر: هنرمندان ایرانی حاضر در واشنگتن، حاضر به همراهی و گرفتن عکس با وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نشدند و محل حضور وی را ترک کردند.

کاندولیزا رایس که روز پنج‌شنبه، یک روز پیش از افتتاح نمایشگاه یاد شده در جمع هنرمندان ایرانی حاضر شد، گفت: امروز روز خوبی بود. از آثار هنری این هنرمندان برجسته واقعاً لذت بردم. این آثار به خوبی فرهنگ عالی ایران را به نمایش می‌گذارند؛ فرهنگی که به چندین قرن پیش باز می‌گردد، اما امروز به این جا آورده شده است تا مردم آمریکا بتوانند چهره‌ای دیگر از ایران را مشاهده کنند.

اما از 14 هنرمند حاضر در واشنگتن، 10 نفر حاضر نشدند با رایس عکس بگیرند و 2 نفر نیزپس از حضور وی در گالری، محل را ترک کردند. پیرهاشمی، کاویان، رکنی، حائری و معصومی، از جمله هنرمندان حاضر در این نمایشگاه گروهی هستند و احمد نادعلیان، از استادان نقاشی کشور نیز به عنوان  همراه گروه با برخی از آثارش به آمریکا سفر کرده است.

نمایشگاه مذکور شامل تابلوهای نقاشی 30 هنرمند ایرانی بین 22 تا 40 سالند که به دعوت یک مرکز فرهنگی بین‌المللی به واشنگتن برده شده‌اند. این نمایشگاه را که هدف از آن، «ارتقای پیوندهای فرهنگی با ایران» اعلام شده است، مرکز «مریدین» در آمریکا برپا کرده است.

نماینده این مرکز چندی پیش به ایران آمد و پس از بازدید از برخی مراکز فرهنگی- هنری و دانشکده‌های هنری ایران، آثار هنری نسل نقاشان پس از انقلاب را مورد بررسی قرار داده و نهایتاً آثار 30 نقاش را انتخاب کرد. حالا 14 تن از 30 نقاش مورد نظر مریدین در واشنگتن به سر می‌برند و روز جمعه، نمایشگاه نقاشی‌هایشان رسماً در معرض دید عموم شهروندان واشنگتنی قرار گرفته است.

«استوارت هالیدی»، مدیر مریدین در این‌باره به پایگاه اینترنتی این مرکز گفته است: «این نمایشگاه به شهروندان ما کمک می‌کند که ایرانیان را بهتر بشناسند».

هالیدی از این که این همه هنرمند جوان در ایران فعالند  از برگزاری این نمایشگاه اظهار خوشحالی کرده است، ولی حضور رایس در نمایشگاهی که هالیدی ترتیب داده است، آن هم یک روز پیش از افتتاح نشان می‌دهد،‌ مسأله برای ایالات متحده آمریکا چیزی بیش از آشنایی شهروندانشان با هنر ایران است.

سخنان رایس که به «چهره‌ای دیگر» از ایران اشاره دارد، نشان می‌دهد او فرصت را غنیمت شمرده و تلاش کرده است افتضاح هنری دولتش را در فیلم 300 با یک مانور تبلیغاتی تا حدودی جبران کند.

این نکته وقتی معنادارتر می‌شود که بدانیم هیات امنای مریدین را تعدادی از نمایندگان مجلس آمریکا تشکیل می‌‌دهند، هرچند که این نمایندگان به دموکرات‌ها (جناح رقیب بوش) نزدیک‌ترند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پس از بازدید رایس، حرکت او را سمبولیک توصیف کرده است.

«شان‌مک‌کورمک» دراین باره گفت: مسأله‌ای که این جا حائز اهمیت است این است که رایس به نحوی سمبولیک، توجه و تحسین خود را نسبت به محصولات فرهنگ ایرانی نشان داد. فرهنگ ایران، فرهنگی عالی است. ایران کشور بزرگی است و ما نباید بگذاریم اختلافات سیاسی دولت‌های ایران و آمریکا، مانع این گونه تبادلات شوند.»

نمایشگاه واشنگتن، نخستین نمایشگاه این گروه از هنرمندان ایرانی در آمریکا است و قرار است 16 هنرمند دیگر نیز در روزهای آینده (تا 29 ژوئن/ 8 تیر) نمایشگاه‌های دیگری در ایالت‌های دیگر نظیر تگزاس، فلوریدا و لس‌آنجلس برپا کنند.

کد خبر 21750

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز