دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا با این مدعا که ایران مانع اصلی در مقابل صلح سوریه و اسرائیل است در خصوص عراق گفت که آمریکا باید نیرو‌های بیشتری در کردستان این کشور مستقر کند.

 به گزارش ایسنا کلینتون در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن مدعی شد: اگر نقش ایران نباشد، مشکلات اسراییل و سوریه ظرف 35 دقیقه حل خواهد شد (!) و چنانچه اسحاق رابین نخست وزیر اسبق اسراییل زنده بود، تا به حال صلح در منطقه محقق شده بود.

وی گفت: چنانچه نقش ایران نباشد، مشکل موجود بین اسراییل و سوریه در 35 دقیقه حل خواهد شد.

دوستی رابین و عرفات
وی هم چنین تاکید کرد: من میزبان مراسمی بودم که در آن رابین و یاسر عرفات با یکدیگر دست دادند و می‌توانم صراحتا بگویم عرفات کاملا به رابین اعتماد داشت؛ اما ترور رابین مانع این امر شد و اگر مذاکرات مشابه مذاکرات اسلو پشت درهای بسته و بدون دخالت رسانه‌ها صورت گیرد نیز می‌توان به رسیدن به راه‌کار مناسب برای حل مشکلات امیدوار بود.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع عراق عنوان داشت: خروج نیروهای آمریکایی بدون وجود تضمین‌های لازم پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. همچنانکه باقی ماندن نیروهای ما در عراق نیز پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد و حقیقتا می‌توان گفت که جایگزین مناسبی برای این موضوع وجود ندارد.

وی که گرانمایه‌ترین سلاح برای همسرش هیلاری در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، با اشاره به اظهارات مکرر هیلاری مبنی بر ضرورت کاهش نیروهای آمریکایی در عراق گفت: هیلاری در این خصوص کاملا محق است زیرا سربازان ما در عراق با مسوولیت‌های زیادی روبرو هستند و ما نمی‌توانیم بدون پیش بینی جنگ‌های دیگر، تمام نیروهایمان را در عراق متمرکز کنیم.

ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان
رییس جمهور سابق آمریکا با اشاره به اوضاع افغانستان اذعان داشت: طالبان حملات بهاره‌ خود را آغاز خواهد کرد و چنانچه آنها به قدرت بازگردند افغانستان به حیطه‌ی عمل القاعده تبدیل خواهد شد لذا ما مجبوریم که نیروهای بیشتری به این کشور اعزام کنیم.

انتقاد از ترکیه
وی بار دیگر در ارزیابی اوضاع عراق و تهدیدهای اخیر ترکیه علیه مناطق کردنشین عراق گفت: ما باید نیروهایمان را در کردستان عراق و یا یک منطقه نزدیک به آن جهت حمایت از کردها مستقر کنیم و مانع ورود ترک‌ها به این منطقه شویم.

کلینتون تصریح کرد: با وجود این که ترکیه هم پیمان قدیمی ما است و روابطش با اسراییل نیز خوب است، اما نباید به این کشور اجازه‌ مداخله در عراق را بدهیم.

کد خبر 19742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز