جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: عبدالله ‌گل، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار با مراد تاجین، همتای قزاقستانی خود از پیشرفت‌های به‌دست آمده در طرح پیوستن قزاقستان به خط لوله باکو، تفلیس، جیحان و تلاش‌های ترکیه برای تبدیل شدن این کشور به گذرگاه عبور منابع انرژی حوزه خزر به اروپا خبر داد.

به گزارش روزنامه ترکیش دیلی‌ چاپ ترکیه، گل روز گذشته در کنفرانس خبری مشترکی با تاجین اعلام کرد دو طرف برای همکاری در بخش انرژی به توافق‌هایی دست یافته‌اند اما حاضر به ارائه توضیحات بیشتری در این زمینه نشد.

ترکیه از مدت‌ها قبل قزاقستان را به پیوستن به مسیر انتقال منابع انرژی حوزه خزر به اروپا از طریق قلمرو ترکیه در چارچوب طرح احداث خط لوله گاز اروپایی موسوم به Nabucco دعوت کرده بود. تا پیش از این مخالفت‌های فرانسه که سهامدار اصلی خطوط لوله انتقال نفت و گاز اروپاست به‌علاوه شروطی که روسیه برای تحقق این هدف تعیین کرده بود مذاکرات در این رابطه را به بن‌بست کشانده بود.

در حال حاضر آذربایجان نفت استحصالی مازاد بر نیاز خود را از طریق خط لوله چهار میلیارد دلاری باکو، تفلیس، جیحان روانه بندر جیحان در سواحل دریای مدیترانه می‌کند.

علاوه بر این خط لوله، مسیرهای ارتباطی دیگری در گوشه و کنار اروپا برای انتقال منابع انرژی وجود دارد که ایجاد کریدور انرژی Nabucco جاه‌طلبانه‌ترین طرح موجود است که در چارچوب آن منابع گازی حوزه خزر از طریق ترکیه به حوزه بالکان منتقل شده و سپس از مسیر اتریش و مجارستان روانه بازارهای بالقوه در غرب و شمال اروپا می‌شود.اجرای این طرح با موانع سیاسی و فیزیکی متعددی مواجه است.

روسیه جدی‌ترین مخالف اجرایی‌شدن این طرح است چرا که تحقق آن جایگاه ویژه روسیه که در حال حاضر تأمین‌کننده انحصاری گاز مصرفی اروپای مرکزی است را به مخاطره می‌افکند.

آخرین سد بر سر راه این طرح با ابراز علاقه قزاقستان به خط لوله‌ای جایگزین که ترکیه را دور می‌زند و از طریق سواحل دریای سیاه در بلغارستان و با گذر از این کشور و یونان منابع گازی قزاقستان را به خطوط لوله گاز در اروپای مرکزی متصل می‌کند، شکل گرفت.

اجرای طرح Nabucco بدون همکاری شرکت گاز فرانسه و استفاده از خطوط لوله گازی این شرکت ناممکن است که چالش سیاسی دو کشور بر سر ‌ بیانیه سال گذشته پارلمان فرانسه که در آن از ترکیه خواسته شده بود به‌خاطر کشتار ارامنه عذرخواهی کند موجب شده گفت‌وگوها در این زمینه به حال تعلیق درآید.

کد خبر 18936

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز